Geplaatst op zaterdag 10 juli 2004 @ 22:23 , 1144 keer bekeken
Al reizen we naar de maan, de ansichtkaart blijft bestaan. Nederlanders bellen elkaar óveral met hun mobieltje, ze e-mailen en sms'en tot ze erbij neervallen, maar sturen in hun communicatiedrift nog steeds zo'n ouderwets vakantiekaartje naar huis.
"Zo'n prentbriefkaart naar huis is nog steeds het meest geliefde medium voor een vakantiegroet, zo blijkt uit een groot klantenonderzoek", zegt Roy Rempe (31), manager consumentenmarkt van TPG Post. "Het kaartenvolume in de vakantiepost is stabiel. Wat blijkt? Vakantiegangers sturen, als ze op de plaats van bestemming zijn, prompt een sms'je naar het thuisfront, of ze bellen even dat ze goed zijn aangekomen. Maar na een paar weken vakantie gaan ze voor de thuisblijvers toch op zoek naar die leuke ansichtkaart. Die gaat, met een heel persoonlijke boodschap, op de brievenbus."
Jos Smit (51) is al ruim twintig eigenaar en uitgever van Art Unlimited, met 20.000 verschillende titels en een kaartenvoorraad van 24 miljoen stuks de grootste kunstkaartendistributeur van Amsterdam. Hij schampert: "Maar ik heb nu al een paar keer gezien dat jongelui in onze winkel met hun digitale camera een foto maakten van één van onze prentbriefkaarten. Die versturen ze vervolgens als e-mail over de hele wereld aan al hun vrienden en kennissen."
Toch constateert ook Smit geen enkele terugloop in de vakantiekaartenverkoop: "Nog steeds moeten wij het van de toeristen hebben, al denk ik dat het merendeel van onze mooiste foto- en kunstkaarten helemaal niet wordt verstuurd, maar wordt bewaard. "
Als de posterijen uit alle marktonderzoeken één ding duidelijk is geworden, dan is het wel dat mensen méér communiceren, ook tijdens hun vakantie. In de 18 miljoen dagelijkse stuks post, die TPG Post in Nederland verwerkt, is het kaartenvolume ook in de klassieke vakantiepiek stabiel. "We merken wél dat mensen hun vakantie steeds meer verspreid over het jaar opnemen en we zien dat men steeds verder weg gaat, al is er dit jaar ook opvallend veel binnenlandse vakantiepost", zegt Rempe.
Emotie
Leen Verhoeven van de Nederlandse vestiging van Hallmark, een Amerikaanse wenskaartengigant met wereldwijd het grootste netwerk: "Een wenskaart, of het nu een vakantieansicht is of een hart onder de riem voor een zieke, zo'n kaart is emotie. Een heel persoonlijke boodschap voor een speciaal iemand, een hartenwens. Zo'n kaart, daar is over nágedacht. De ontvanger kan 'm vasthouden, neerzetten, ernaar kijken. Dat is het geheim van het succes."
Verhoeven: "Een enorme stijging in de kaartenverkoop zie ik niet meer. Maar de vakantiemarkt is zéker niet ingestort door de nieuwe communicatiemedia. Wat wel opvalt is dat jongelui op hun vakantieadres een trendy kaart uitzoeken voor het thuisfront, een kaart die bij de geadresseerde past. Een mooi zeegezicht of een sportieve kaart, vaak een droombeeld. Daarom is Hallmark acht jaar geleden al gestopt met de wat oubollige 'Groeten Uit'-serie."
"Wij zien geen enkele daling in de kaartenverkoop", zegt ook directeur Max Leser van Papermill Cards in Amsterdam, een van de grootste uitgevers van traditionele 'Groeten Uit'-kaarten, actief in Nederland en nog zeven toeristische landen. "Eerst hielden we ons hart vast voor dat hele internetgebeuren. Ook sms was voor ons een bron van zorg. Maar 't valt reuze mee. De ansichtkaart behoudt zijn functie. Jongelui sturen minder kaarten. Maar bij ouderen is onze 'Groeten Uit'-serie nog steeds een topper."
Leser maakt zich de laatste tijd méér zorgen om het stadsbestuur van Amsterdam dat alle kaartenmolens van de trottoirs wil verwijderen. "Eerst moesten de uithangborden weg, toen de vlaggen en nu hebben ze de aanval geopend op de kaartenmolens. Een schande!" meent Leser.
"Vroeger waren vakantiegangers en andere reizigers voor een simpele groet aan het thuisfront aangewezen op ansichtkaarten", weet Han Ruyters. In Utrecht runt hij de speciaalzaak 'Groeten Uit', een winkel in oude ansichtkaarten, die tegenwoordig een gewild verzamelaarsobject vormen. "Het aanbod van kaarten was werkelijk gigantisch. Van elke straat in Nederland waren wel een paar verschillende prentbriefkaarten. Maar een andere vorm van beeldoverdracht was er ook nauwelijks! De tv bestond niet en kranten hadden bijna geen foto's. Bijvoorbeeld van de doop van het kleine prinsesje Juliana werden toen volop ansichtkaarten gemaakt, die de mensen elkaar toestuurden. Het plaatje had toen een heel belangrijke informatieve functie."
Exotisch
Bij de Card Company in Roermond constateert Geert Hoeberigs tevreden dat Nederlanders met hun ansichtkaarten naar het thuisfront nog steeds tot de topvijf in de wereld van de trouwe kaartjesverstuurders horen. "Jongelui mailen en sms'en, maar ze sturen óók kaarten. Luxere panoramakaarten, met walvissen of zeilboten, nautische of exotische thema's verkopen érg goed in de vakantietijd." De Card Company distribueert en verkoopt jaarlijks vele honderdduizenden ansichtkaarten in de Benelux, van Valkenburg tot de Friese meren en van Renesse tot Knokke. "Neem maar één ding van mij aan: de vakantiekaart blijft bestaan!" zegt Hoeberigs.
Daar sluit Roy Rempe van TPG Post zich graag bij aan, al wil zijn postbedrijf vooral de aansluiting met de nieuwe media niet missen. TPG Post heeft, ondanks de relatieve onbekendheid, nu al groot succes met z'n eigen kaartenservice via internet. In vijf eenvoudige stappen kan de vakantieganger, via www.tpgpost.nl, zijn e-card met eigen digitale vakantiekiek en een persoonlijke boodschap uit elke uithoek van de wereld door de post laten bezorgen in Nederland. Hij kan kiezen tussen A6- en A5-formaat. Kosten: EUR1,30. "Dat slaat enorm aan. Ik voorzie een hele grote groei", zegt Rempe, volgens wie de lichte daling in de totale hoeveelheid post vooral het gevolg is van een iets teruglopende zakenmarkt, onder meer als gevolg van het internetbankieren.
"Toen de tv kwam", herinnert Jos Smit van Art Unlimited zich, "toén al zeiden de mensen: nu wordt de krant overbodig. Maar wat bleek? De media versterkten elkaar. Kranten bereikten enorme oplages. Toen kwam internet en riep iedereen: dit is het einde van het papieren tijdperk. Nou, we verkopen, ondanks de enorme populariteit van het sms'en, nog vele miljoenen ansichtkaarten. Geen enkele daling. Nog steeds is het kaartje het meest geliefde medium voor een vakantiegroet. Zelfs die gratis Boomerang-kaarten kwamen erbij, een groot succes. En de krant? Ook die is nog steeds springlevend, toch?"
bron: www.reiskrant.nl
Welkom bij Clubs!
Kijk gerust verder op deze club en doe mee.
Of maak zelf een Clubs account aan: