Hoe koopt u een goede koffer?

Geplaatst op maandag 20 maart 2006 @ 19:56 , 590 keer bekeken

Wat is handig: een trolley voor handbagage, of een grote koffer van polycarbonaat? Stel uzelf deze zes vragen en u vindt het juiste exemplaar:

1: wil ik een handbagage-trolley?

De voordelen van alleen handbagage zijn duidelijk: u hebt uw spullen altijd bij u en u hoeft niet te wachten bij de bagageband. Bedenk wel dat het sjouwen met een zware trolley ook onhandig kan zijn, bijvoorbeeld in krappe taxfree-shops.

Of een trolley wordt geaccepteerd als handbagage hangt af van het formaat. IATA, de organisatie van luchtvaartmaatschappijen, hanteert de volgende norm: de som van de hoogte, breedte en diepte mag niet meer zijn dan 115 centimeter. Een trolley van 50 centimeter hoog, 40 centimeter breed en 20 centimeter diep (samen 110 centimeter) mag dus net.

'Maar, een écht harde grens is het niet,' zegt Koen de Bock, marketingsupervisor bij kofferproducent Samsonite. 'Vlieg je met een Fokker 50, dan wordt er strenger gekeken dan bij een grote Boeing.' De meeste vliegtuigmaatschappijen hanteren naast de IATA-norm ook een maximumgewicht voor handbagage. Bij vluchten met Air France mag u maximaal 12 kilo in de cabine meenemen, terwijl dat bij -Alitalia maar 5 kilo is. Volgens De Bock zijn maatschappijen strenger geworden. 'KLM hanteert nu al vaak een maximum van 50 centimeter hoogte, terwijl eerder 55 acceptabel was.'

Bij Samsonite komen vrijwel dagelijks vragen en klachten binnen over trolleys die niet als handbagage werden geaccepteerd.Nan van der Wart is eigenaar van Tretsom in Amsterdam, die al meer dan 35 jaar koffers en tassen verkoopt. Zij adviseert haar klanten om binnen Europa trolleys van maximaal 50 centimeter hoogte mee te nemen. 'Voor reizen buiten Europa wordt iets coulanter gedaan.' Volgens De Bock blijft het altijd afwachten. 'Uiteindelijk is het aan de gezagvoerder om te beslissen of iets handbagage is of niet.'

2: Wat is een handig formaat?

Koffers zijn er ruwweg in vier formaten: handbagage-afmeting (± 50 centimeter hoog), midden (± 60 centimeter), groot (± 70 centimeter) en heel groot (± 80 centimeter). Wat goed is voor u hangt af van uw reisbestemming, reisdoel, reisduur, met wie u gaat, en wat voor soort reiziger u bent. Realiseer u in elk geval: hoe groter de koffer, hoe meer u meeneemt. Tenzij wordt geanticipeerd op het meenemen van souvenirs of goedkope artikelen uit het land van bestemming, neemt niemand een halflege koffer mee.

Gelukkig zijn er handvatten voor het kiezen van de juiste grootte. Is uw reisdoel zuiver zakelijk (u neemt een pak mee) en gaat u niet langer dan een week op reis, dan is een kledingzak op wielen een slimme aanschaf. In een trolley wordt een pak immers een rommeltje. Nan van der Wart: 'In zo'n zak is ook plaats voor een paar gym-pen en een vrijetijdsbroek.'

In een trolley kunt u in de regel genoeg kwijt voor een semi-zakelijke (u reist in een pak) reis van zo'n vier dagen. Hebt u na uw vliegreis meteen een afspraak? Kies dan een kledingzak of trolley met verschillende vakken. Zo gunt u uw zakenpartners geen blik op uw föhn of uw schone ondergoed. Van der Wart hoort van klanten dat deze kledingzakken - ook al voldoen ze niet aan de IATA-normen - worden geaccepteerd als handbagage.

Te veel bagage voor een trolley of kledingzak? Neem dan in elk geval een rechthoekige koffer. Daarin kunt u meer (ook rechthoekige) stapels kleren kwijt dan in ovaal gevormde koffers. Niet praktisch zijn koffers die aan de bovenkant naar elkaar toelopen. Van der Wart: 'Moeilijk met inpakken, want je kunt de stapels niet overal even hoog maken.'

Kofferfabrikanten bieden veel snufjes aan om de ruimte in uw trolley of koffer uit te breiden. Zo zijn er handige banden en haken om iets aan uw koffer te binden. En op een trolley kan een extra tas worden geschoven voor een laptop of andere bagage. Zo heeft u uw handen vrij. Let wel, merken houden van gedwongen winkelnering: dit soort uitbreidingen past in de regel alleen binnen een merk. Van der Wart: 'Sowieso kun je nooit een tas kwijt op een trolley met een enkele stang.'

3: Welke materialen zijn er?

Neemt u een koffer mee, dan kunt u kiezen uit harde en zachte. In harde koffers blijft uw bagage beter liggen, zeker bij (nette) kleren een voordeel. Pluspunt van een zachte koffer is dat het materiaal, meestal een polyester-nylonmengsel, mee-geeft. Verkoper Van der Wart: 'In een harde koffer met dezelfde afmetingen kun je daarom altijd minder kwijt.'

De sportieve look is de belangrijkste reden om te kiezen voor zacht, zo ziet Van der Wart bij haar klanten. Ze merkt de laatste tijd meer terughoudendheid bij de aanschaf van zachte koffers. 'Of het nu terecht is, of dat de angst wordt aangewakkerd door films, maar mensen zijn bang dat criminelen drugs in de zijvakken stoppen.'

Er zijn vier soorten hard materiaal: polypropyleen, ABS, polycarbonaat en aluminium. Polypropyleen is het bekende, oerdegelijke plastic. Bij Samsonite is het nog altijd de best verkochte koffer. De Bock: 'Voordeel is dat het goedkoop is, maar het krast ook makkelijk. Al na één vlucht ziet een nieuwe koffer er gebruikt uit.' ABS is duurder, maar ook veel krasbestendiger. Er wordt een wafeltjespatroon ingebracht, waardoor er na honderd vliegtuigreizen nog geen kras op zit. De ervaring van Van der Wart is dat ABS kan scheuren of barsten. 'En dat is praktisch niet te repareren.'

4: Wat is het stevigst?

Helemaal in opmars, maar wel iets duurder, is polycarbonaat, een materiaal dat zo'n drie jaar geleden zijn intrede deed. Het is hard, maar toch soepel. Vergelijk het met een plastic colafles. Van der Wart demonstreert de buigzaamheid even. 'Het materiaal springt meteen weer terug. Zo zien mijn klanten dat het een stootje kan hebben.'

Omdat ze soepel zijn, kunnen de kofferhelften niet in een metalen frame sluiten, zoals bij de meeste andere harde koffers. Daarom sluiten deze koffers met een rits. Groot voordeel van polycarbonaat is dat het licht is. In krasbestendigheid zit het volgens De Bock tussen ABS en polypropyleen in. 'Daarom worden die twee materialen ook wel gecombineerd in zogeheten hybride koffers.'

Summum onder de materialen is aluminium. Dat geeft de look van de ouderwetse fotografenkoffers. Van der Wart verkoopt ze van het Duitse merk Rimowa, waarover ze erg enthousiast is. 'Stevig, licht en prachtig afgewerkt.' Maar daarvoor betaalt u ook. Een aluminium koffer van Rimowa kost zo'n 500 euro, polycarbonaat in dezelfde maat zo'n 300 euro.

5: Waar let ik op bij de wieltjes?

Volgens Koen de Bock van Samsonite is het principe bij kofferwielen simpel: 'Hoe duurder, hoe beter.' Vroeger zaten onder koffers wielen met een diameter van rond de 12 centimeter (ter grootte van een cd). Dat vindt niemand meer mooi, maar grote wielen rollen wel soepeler. Bovendien slijten ze minder hard, doordat ze minder omwentelingen maken. Daarom wordt bij Samsonite nu weer voorzichtig gekeken naar grotere wielen.

Ook het aantal en de positie van de wielen is aan verandering onderhevig. Eerst waren het er twee aan de lange kant van de koffer, later twee aan de korte kant. Voordeel van deze positie is dat de reiziger niet hoeft te bukken bij het rollen, en dat de koffer stabieler rijdt. Nu krijgen de meeste koffers vier wielen aan de korte kant, de zogeheten 'spinners'. Deze koffers staan als het ware op hun vier wielen.

De Bock: 'Nog beter voor de rug, want deze koffer hoef je niet eens over het zwaartepunt heen te tillen.' Bovendien is het met spinners makkelijker manoeuvreren in nauwe treingangpaden, omdat u de koffer voor u uit kunt duwen. Van der Wart: 'Klanten vinden ze prettig, omdat ze dicht bij je blijven. De koffer rijdt als het ware naast je op heuphoogte.'


6: Slot of cijfercombinatie?

De meeste koffers hebben een slot, meestal met cijfercombinatie, soms met sleutel. Het slot dient volgens De Bock vooral om openspringen te voorkomen, niet als bescherming tegen inbraak. 'Dieven nemen eerder je hele koffer mee.'

Sinds 11 september 2001 moet de douane in de Verenigde Staten elke koffer kunnen openen. Zo'n beambte heeft geen zin om alle codes van uw cijferslot te proberen, en zal uw koffer dus openbreken. Daarom zijn de zogeheten TSA-sloten (Transportation Security Administration) in zwang. Die gaan open met de juiste cijfercombinatie én met een loper die douanemedewerkers hebben. Er zijn nu nog weinig koffers met TSA-slot, maar het slot is wel los te koop. De Bock: 'Wij zien veel belangstelling voor deze sloten, veel meer dan het aantal mensen dat naar de Verenigde Staten reist.'

Sloten, net als wielen en andere accessoires, kunnen stuk gaan. Daarom is het raadzaam om bij de aanschaf van de koffer al te informeren of de klantenservice van het merk in Nederland of in het buitenland zit. Van der Wart weet dat de meeste fabrikanten zo'n twee tot drie weken nodig hebben voor een reparatie. Maar er zijn er ook die er wel drie maanden over doen.

Dit artikel verscheen eerder in Elsevier Thema Reizen, januari 2006

bron: www.elsevier.nl


Welkom bij Clubs!

Kijk gerust verder op deze club en doe mee.

Wat is dit?


Of maak zelf een Clubs account aan: