Geplaatst op vrijdag 19 oktober 2007 @ 19:04 , 196 keer bekeken
Overboekingen veroorzaken vakantieleed. Vliegtuigtickets die niks waard blijken, een gereserveerd appartement dat al bezet is. Hoe werkt het en wat kun je doen?
Ben je op Schiphol eindelijk aan beurt bij de incheckbalie, blijkt het vliegtuig vol. 'Maar mevrouw, ik heb toch geboekt!' Hoe boos en machteloos kun je je voelen? Bart Koster, woordvoerder van de KLM, legt uit waarom luchtvaartmaatschappijen meer stoelen verkopen dan er in een vliegtuig zitten. ,,Je hebt gedisciplineerde en ongedisciplineerde reizigers. Zo komen Japanners altijd opdagen voor een vlucht, maar er zijn ook reizigers die het minder nauw nemen met een reservering. Bij vluchten op bijvoorbeeld Nigeria, India en Suriname blijven er altijd mensen weg en ook Nederlanders komen lang niet altijd opdagen.''
Reizigers doen dat omdat het ze vaak weinig kost. ,,Vooral bij duurdere tickets kun je tegen een meerprijs gewoon omboeken. En soms heb je recht op restitutie als je niet vliegt.'' Dus waarom zou je per se déze nemen als een vlucht overmorgen je beter uitkomt?
Ook zakenmensen doen een duit in het zakje. Koster: ,,Ze vliegen op en neer tussen grote steden. Ze kiezen de vlucht die aansluit bij hun vergadertijden. Kunnen ze een uur eerder vliegen, dan kopen ze een nieuw ticket en boeken het ticket dat overblijft om naar later.'' Gevolg: de stoel in het geplande vliegtuig blijft leeg.
Als er één ding is waar luchtvaartmaatschappijen een hekel aan hebben, zijn het lege vliegtuigstoelen. Daarom gebruiken ze software die berekent hoe groot het risico is dat op een bepaalde vlucht reizigers niet komen opdagen. Koster: ,,99 van de 100 keer gaat het goed en kunnen alle passagiers mee.'' Maar soms zit de computer er naast en blijkt dat iedereen gewoon netjes op zijn tijd staat te wachten. ,,Dan vallen er mensen buiten de boot. Luchtvaartmaatschappijen doen er alles aan om overboekingen te voorkomen want het kost ze veel geld. Ze moeten reizigers immers compenseren.''
Niet alleen vliegmaatschappijen maken zich er schuldig aan, ook hoteliers en appartementencomplexen doen aan kansberekening. Will van den Hoogen, directeur van D-reizen: ,,Om verzekerd te zijn van maximale bezetting, nemen hotels soms meer reserveringen aan dan ze bedden hebben. Als de kansberekening faalt en niemand heeft geannuleerd, schrapt hij de reserveringen van de touroperator die het minste klanten heeft aangebracht. Vooral kleinere touroperators én hun klanten kunnen dus in de problemen raken.''
Volgens Van den Hoogen komen overboekingen op dit moment veel minder voor dan pakweg vijf jaar geleden. ,,Er zijn steeds meer grote ketens actief, de kwaliteit is hoog.''
Yda Matthijssen van ANWB rechtshulp bevestigt dat. Matthijssen staat reizigers bij die een geschil hebben met reis- of luchtvaartorganisaties. ,,Een jaar of zes geleden was Turkije berucht met overboekingen. Zo was er een hotel dat veel in de fout ging, waardoor mensen terecht kwamen in kamertjes in de dependence van het hotel even verderop. Dat was echt om extra geld te verdienen. Mensen hebben toen massaal klachten ingediend en schadevergoedingen gekregen. Klagen helpt; overboeken gebeurt nu minder.''
TIPS VOOR VOORKOMEN EN GENEZEN
1 Doe aan kansberekening
Hoe betrouwbaar een vlucht is, hangt vaak af van het seizoen en tijdstip waarop wordt gereisd. Een vroege vlucht naar een stad als Londen heeft een groter overboekingsrisico dan een avondvlucht. Dat komt doordat het een bestemming en tijdstip is waarop veel zakenreizigers vliegen. Reizen op 'gekke' data reduceert de kans op overboeking tot nul. Maar ja, wilt u wél vliegen op eerste kerstdag?
2 Boek een duurder ticket
Het kan verstandig zijn een duurder ticket te boeken. Als het vliegtuig overboekt is, hebben mensen met zo'n prijzig ticket meer kans dat ze een stoel krijgen toegewezen. Ruim op tijd inchecken is altijd slim: over het algemeen geldt dat wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Vergeet ook nooit een terugvlucht te herbevestigen als daar om wordt gevraagd. (red club: Of boek bij een low cost carrier, zij hebben nooit overboekingen)
3 Wees op uw hoede
Is uw vliegtuig overboekt, zijn er niet genoeg vrijwilligers die kiezen voor een andere vlucht en wordt ú de toegang geweigerd? Noteer de gegevens van de vlucht, bewaar tickets en reisdocumentatie en vraag een schriftelijke verklaring van de luchtvaartmaatschappij. Deze gegevens hebt u nodig voor het indienen van een claim. Sinds twee jaar zijn er regels voor schadevergoeding voor onder meer overboekingen van vluchten (zie onder 'claimen'). Luchtvaartmaatschappijen beroepen zich wel eens op 'buitengewone omstandigheden' om niet te hoeven betalen. Dat mag alleen als de aanbieder van de vlucht er écht niks aan kan doen (bijvoorbeeld slecht weer of een staking van luchthavenpersoneel). Krijgt u het idee dat u wordt gefopt? Dien een klacht in bij de Inspectie Verkeer en Waterstaat ( www.ivw.nl/nl/Loket/rechten_luchtvaartpassagier/ ), of schakel rechtshulp in, bijvoorbeeld van de ANWB (www.anwb.nl ).
4 Claimen of niet?
De regels voor het indienen van een claim als u uw vliegtuig niet in mag, staan op de internetsite www.rechtenvanvliegtuigpassagiers.nl . Na het invullen van een paar vragen weet u of u kans maakt op uitbetaling. Ook geeft de site advies over zelf claimen of het laten doen. Dat het zin kan hebben niet zelf te claimen maar dit door een gespecialiseerd bedrijf als EUclaim te laten doen, blijkt uit het gegeven dat 30 procent van de eerder door luchtvaartmaatschappijen afgewezen claims na bemiddeling van EUclaim wél tot een schadevergoeding hebben geleid. EUclaim werkt op basis van no-cure-no-pay.
5 Pas op met vouchers
Biedt de luchtvaartmaatschappij u reisvouchers aan als vergoeding? Neem deze niet zonder meer aan. Vouchers zijn vaak moeilijk inwisselbaar en beperkt houdbaar. Als u ze aanneemt, kan uw recht op vergoeding vervallen.
6 Pakketreis? ANVR
Pakketreis? ANVR Boek een reis bij een betrouwbare organisatie die is aangesloten bij de ANVR. Komen er problemen, dan kunt u de reisorganisatie erop aanspreken. Blijf aandringen op een goed alternatief.
7 Overboekt hotel
Als de reisorganisatie vóór vertrek belt dat uw hotelkamer niet beschikbaar is, moet de organisatie de reiziger (indien mogelijk) een gelijkwaardig alternatief bieden. Als het alternatief niet gelijkwaardig is aan de accommodatie die in eerste instantie was geboekt, dan dient de organisatie hier een vergoeding tegenover te stellen. Als u het niet accepteert, dan ontvangt u de reissom terug en soms een vergoeding voor gederfd vakantiegenot.
Krijgt u pas op de plaats van bestemming te horen dat het hotel is overboekt, dan moet de organisator een gelijkwaardig alternatief bieden. Is het alternatief van mindere kwaliteit (bijvoorbeeld omdat het verder van het centrum ligt of geen zwembad heeft), dan is het belangrijk ter plaatse te klagen bij de reisleiding. U kunt dan na thuiskomst een schadevergoeding vorderen. De hoogte van de schadevergoeding hangt af van het verschil tussen de oorspronkelijk geboekte reis en het alternatief.
Als u het geboden alternatief niet ziet zitten en het echt een stuk minder is dan de geboekte accommodatie, dan kunt u, in overleg, terug naar huis. Ga in geen geval de hele vakantie zitten chagrijnen omdat het hotel overboekt was.
bron: www.ad.nl
Welkom bij Clubs!
Kijk gerust verder op deze club en doe mee.
Of maak zelf een Clubs account aan: