Blogposts
Blog
Geplaatst op zaterdag 03 augustus 2013 @ 00:01 door Travelboy , 1414 keer bekeken
Een grootschalige herstructurering op het Australische hoofdkwartier van 'Lonely Planet' lijkt er volgens insiders op te wijzen dat het over en uit is voor de de iconische reisgidsen. Op sociale media wordt met droefnis en nostalgie gereageerd. Het management ontkent echter dat de reisgidsen overboord gegooid zouden worden.
NC2, het Amerikaanse bedrijf dat 'Lonely Planet' eerder dit jaar kocht van BBC Worldwide, schrapt nu volop in de redactie van de reisgidsenmaker. Vrijdag is het hoofdkantoor in Melbourne aan bod gekomen, waar meer dan 100 jobs verdwijnen, maar ook in Londen, Nashville en Oakland worden ontslagen verwacht. Werknemers meldden dat NC2 zou duidelijk gemaakt hebben dat ze "niet langer in de business van contentcreatie" zaten. Observatoren vermoeden het einde van de gedrukte reisgidsen om het merk 'Lonely Planet' - dat al sinds 1972 bestaat - online meer ten gelde te maken.
Vooralsnog wordt dat stellig ontkend bij NC2 en het management van 'Lonely Planet'. "Deze veranderingen zullen 'Lonely Planet' de mogelijkheid bieden om zich beter te positioneren voor blijvend succes en in de toekomst te investeren, in lijn met onze veertigjarige voorgeschiedenis", klinkt het vaag maar sussend. En nog: "We blijven onze tradionele methoden van informatievergaring ondersteunen maar erkennen dat er complementaire alternatieve bronnen zijn." Ook het aantal bestemmingen zou niet teruggeschroefd worden, aldus een officiële mededeling.
Concurrentie
'Lonely Planet' werd opgericht in Melbourne door Maureen en Tony Wheeler. Het bedrijf heeft sindsdien meer dan 120 miljoen boeken verkocht in 11 talen. De Wheelers verkochten hun aandelen in 2007 en 2011 aan de BBC. De reisgidsenproducent had de laatste jaren duidelijk te kampen met concurrentie van de Expedia's en TripAdvisors van deze wereld.
Op Twitter wordt intussen met treurnis gereageerd op wat volgens sommigen het einde lijkt van een tijdperk. Veel reizigers die ooit met een 'Lonely Planet' rondtrokken, postten hun mooiste reisherinneringen met de hashtag #lpmemories
bron: www.hln.be
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.