Blogposts
Blog
Geplaatst op woensdag 11 juni 2014 @ 01:21 door Travelboy , 1271 keer bekeken
Per 15 juni wordt de naam NS Hispeed ingeruild voor de naam NS International. In januari werd NS Hispeed als bedrijfsonderdeel al opgeheven en gingen de activiteiten over naar NS Reizigers. Voor consumenten bleef de merknaam NS Hispeed echter bestaan. Daar komt over drie weken dus een einde aan. De nieuwe naam is bijna gelijk aan die van de voorloper van NS Hispeed, NS Internationaal.
De dienstverlening van de Intercity Direct, die nu ook onder het vlaggenschip van NS Hispeed rijdt, wordt vanaf 15 juni uitgevoerd onder de naam NS. De kleurstelling van de treinen blijft ongewijzigd. "Alleen het logo van NS Hispeed wordt dat vervangen door het NS-logo", zegt NS-woordvoerder Wendy Eelsing. Waar het voor de reiziger relevant is, zoals bijvoorbeeld verkoopbalies op stations, wordt het woord ‘International’ toegevoegd aan het bekende NS-logo.
Vernieuwde huisstijl
De website NShispeed.nl wijzigt per 15 juni in NSinternational.nl. De paarse tint van NS Hispeed komt ook enigszins terug in de nieuwe website, maar ook de NS-kleuren geel en blauw komen terug in het nieuwe ontwerp. Alle 2700 internationale bestemmingen in 30 landen zijn straks boekbaar bij NS International.
Meest duidelijk
De nieuwe naam NS International lijkt erg op de naam die NS gebruikte voordat de naam Hispeed werd geïntroduceerd. Dat was namelijk NS Internationaal. Volgens NS blijkt uit klantenonderzoek dat reizigers die naam het meest duidelijk vinden.
Mijlpaal in de geschiedenis
De naam NS Hispeed werd in 2007 tijdens een persevenement op de AutoRAI met veel bombarie geïntroduceerd. "Vandaag is een bijzondere dag. NS lanceert namelijk een nieuw bedrijf: NS Hispeed, de hogesnelheidsonderneming van NS. NS Hispeed staat voor een nieuwe manier van reizen. Maar het betekent veel meer dan alleen snelheid en tijdwinst. Het gaat ook over gemak: bij het boeken van tickets en het voor- en natransport. Kortom: NS Hispeed is een ware mijlpaal in de Nederlandse vervoersgeschiedenis. Daarom vindt vandaag de spectaculaire lancering plaats op de AutoRAI" schreef NS op 27 maart 2007 in een e-mail aan klanten.
Fyra
NS was toen nog in de veronderstelling dat de Fyra V250 in dat zelfde jaar zou gaan rijden. "Deze trein maakt hogesnelheidsvervoer ook binnen Nederland mogelijk en zal naar verwachting vanaf eind 2007 over de nieuwe HSL-Zuid gaan rijden. Daarmee biedt NS Hispeed de snelste reistijd op sommige bestemmingen, zoals Amsterdam – Rotterdam in 35 minuten en Amsterdam - Brussel in 1 uur en 46 minuten" schreef het bedrijf toen.
Toekomstmuziek
Helaas liep het allemaal anders. De Fyra kwam pas 5 jaar later en kampte met tal van technische problemen. Binnen veertig dagen na de introductie tussen Amsterdam en Brussel stond de trein weer aan de kant. Inmiddels is de hele bestelling ongedaan gemaakt. Reistijden zoals die in 2007 zijn aangekondigd zijn nog steeds toekomstmuziek. Al komt de huidige Intercity Direct met een reistijd van 41 minuten tussen Amsterdam en Rotterdam wel in de buurt. Ook de Thalys komt tussen Amsterdam en Brussel dicht bij de beloofde Fyra-reistijd.
Terug bij af
Toch kun je stellen dat NS door het Fyra-drama enigszins terug bij af kwam. De hogesnelheidsambitie is immers bij NS verdwenen en de afgezworen Benelux keert weer terug. Wellicht is de terugkeer van de oude naam dan ook wel symbolisch. NS ziet dat zelf natuurlijk niet zo. Die wijst erop dat de hogesnelheidslijn vanaf 1 januari onder de hoofdrailnetconcessie valt. "Vooruitlopend op deze situatie werden NS Hispeed en NS Reizigers begin dit jaar al samengevoegd" aldus NS.
Vertragingsregeling
Straks hoeft alleen nog maar de vertragingsregeling voor Intercity Direct versoberd te worden. Dat gebeurd echter pas vanaf 1 januari 2015. Dan krijgen reizigers van de snelle trein niet meer vanaf 15 minuten een deel van hun geld terug, maar vanaf 30 minuten.
bron: www.treinreiziger.nl
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.