Blogposts

Blog

Geplaatst op zaterdag 23 augustus 2014 @ 01:41 door Travelboy , 1231 keer bekeken

Consumenten laten massaal korting liggen op entreekaartjes voor pretparken door de entreekaarten aan de kassa te kopen in plaats van online. Dit blijkt uit onderzoek van Uitmetkorting.nl. Uit eerder onderzoek van de kortingswebsite en een recente publicatie van het CBS, blijkt dat een dagje uit de afgelopen vijf jaar flink duurder geworden is. Opvallend is echter dat veel consumenten niet weten dat zij eenvoudig geld kunnen besparen door de entreekaarten vooraf online aan te schaffen. Er zijn steeds meer parken die hun tickets online aanbieden en waarbij zij korting aanbieden. Een bijkomend voordeel is dat de tickets thuis geprint kunnen worden, waardoor je met je ticket meteen doorloopt naar de controle.

 

Belangrijkste conclusies

  • Een gezin bespaart gemiddeld 12% door de tickets online te kopen
  • Een online ticket is gemiddeld genomen 1,83 euro goedkoper dan een ticket aan de kassa
  • Efteling biedt de meeste online korting aan

 

Online vs Offline

Door entreekaarten vooraf online te kopen, via de website van het park, bespaart een gezin met twee kinderen gemiddeld 12% ten opzichte van de entreeprijs aan de kassa. Steeds meer parken bieden hun tickets online aan en deze zijn vaak ook nog eens voordeliger dan de tickets die je ‘offline’ bij de kassa koopt. De consument profiteert hier van! Daarnaast is er nog een bijkomend voordeel: koop je de kaarten online, dan print je ze thuis uit en neem je ze mee naar het park. Femke van Es, Hoofd Communicatie & PR van de Efteling: “Je loopt zo door naar de kaartcontrole en de gast is sneller in het park.” Vooral op drukke dagen scheelt dit veel wachttijd.

 

Maar niet alleen de consument profiteert van de online ticketverkoop, parken stimuleren het om verschillende redenen. “Het voordeel voor een pretpark is dat je ver vooraf tickets kunt verkopen en je aantallen enigszins kunt inschatten,” zegt Natalie Hulstein van pretpark Mini Mundi in Middelburg. Ook het Drentse pretpark Drouwenerzand heeft zo zijn redenen: “Het is voor ons prettig omdat wij het entreegeld al binnen hebben. Gasten kunnen hun kaarten bij ons het hele seizoen gebruiken, ze zijn niet gebonden aan een bepaalde dag,” vertelt directie-assistente Janna Rietveld – van der Linde.

 

Voordelige tickets

Gemiddeld genomen is een online ticket 1,83 euro voordeliger dan hetzelfde kaartje aan de kassa van het pretpark. Bij het populairste pretpark van Nederland, de Efteling, is het verschil tussen een online kaartje en een kaartje aan de kassa maar liefst 5 euro (maximale korting, korting wisselt per periode). Een gezin met twee kinderen (ouder dan 3 jaar), bespaart 20 euro door de entreekaartjes voor de Efteling online aan te schaffen. Procentueel gezien is het Drouwenerzand die de meeste korting aanbiedt: hun online tickets zijn ruim 16% goedkoper online dan aan de kassa. Je betaalt in plaats van 13.50 euro maar 11,25 euro per persoon.



Hieronder vind je een overzicht van de online en offline prijzen van Nederlandse pretparken.

PretparkOnline PrijsOffline PrijsBespaar
Drouwenerzand € 11,25 € 13,50 € 2,25
Duinrell € 21,00 € 22,00 € 1,00
Efteling € 32,00 € 37,00 € 5,00
Hellendoorn € 20,50 € 21,50 € 1,00
Julianatoren € 17,95 € 19,95 € 2,00
Mini Mundi € 7,20 € 8,50 € 1,30
Park Tivoli € 11,00 € 12,00 € 1,00
Plopsa Coevorden € 16,00 € 18,25 € 2,25
Slagharen € 24,80 € 27,50 € 2,70
Toverland € 22,00 € 24,50 € 2,50
Waarbeek € 8,95 € 9,95 € 1,00
Walibi Holland € 32,00 € 34,00 € 2,00
 
In het onderzoek van Uitmetkorting.nl zijn de online en offline verkoopprijzen van de 15 populairste pretparken met elkaar vergeleken. In bovenstaand overzicht zie je de parken die wel online kaarten verkopen, de pretparken die alleen tickets aan de kassa verkopen zijn weggelaten. De online verkoopprijs gaat uit van kaartjes die gekocht zijn op de website van het pretpark zelf. Extra voordelige tickets en aanbiedingen via externe ticketpartijen zijn niet in het onderzoek opgenomen. Door deze acties goed in de gaten te houden kan de consument nóg meer besparen.



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.