Blog
Geplaatst op donderdag 04 september 2014 @ 01:57 door Travelboy , 1359 keer bekeken
Failliete touroperators
Zoals het wintersportseizoen wordt getekend door nieuws over gipsvluchten, zo zoemen tijdens de zomervakantie de verhalen over failliete touroperators rond. Denk niet dat dit louter komkommerberichten van inspiratieloze redacteuren zijn. Het echec van Oad, dat in het najaar van 2013 het schip inging, ligt nog vers in ieders geheugen. De reisgigant uit Holten was weliswaar de grootste maar zeker de enige touroperator die de laatste jaren is omgevallen.
Turkije-specialisten ‘verdacht’
Vooral Turkije-specialisten lijden aan een hoge bankroetgevoeligheid. De Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) noemde het grote aantal faillissementen onder Turks-Nederlandse touroperators zelfs verdacht. ‘Ze kunnen niet ondernemen of ze belazeren de boel,’ oordeelde de directeur van de SGR. In juli 2009 zagen tweeduizend klanten hun vakantie naar de Turkse rivièra stranden toen Golden Tours uit Hoofddorp ten onder ging. Kort daarna vielen nog twee Turkije-operators om: Tourplan en Beachholidays, beiden uit Amsterdam. En in juni 2013 ging het Turkse reisconcern Kayi Group op de fles, de in Hoofddorp gevestigde dochter DTI en Sky Airlines meeslepend in zijn val.
Crisis schudde aan de boom
Kleine, gespecialiseerde reisorganisaties uitgezonderd, draait de toerismesector om volume, krappe marges en internet. Met name bedrijven die de overstap naar het web te laat inzetten, hebben het moeten bezuren. Denk opnieuw aan Oad dat lang gokte op de kracht van zijn filialennetwerk, vervolgens met een almachtig ICT-systeem een krampachtige inhaalslag probeerde te maken en tenslotte miljoenen moest afboeken omdat de software onder tijdsdruk bezweek. Zowel in Nederland als in het buitenland heeft de crisis de laatste jaren flink aan de boom geschud. Vooral VVV-kantoren – Baarn, Den Helder, Doetinchem, om er een paar te noemen – hebben hun deuren moeten sluiten. Wie via hen een huisje had geboekt, kon fluiten naar zijn centen. Over het algemeen zijn uw kansen op een faillissement klein maar allerminst uitgesloten. Wat doet u wanneer u met een bankroet wordt geconfronteerd?
Uw rechten
In het gunstigste geval blijft uw schade beperkt tot onrust en een boel schadeformulieren invullen. In het ongunstigste geval bent u uw geld kwijt en moet u maar zien hoe u alsnog op vakantie kunt gaan – of van uw vakantieadres naar huis terugkeert. Het verschil tussen beide scenario’s wordt in belangrijke mate bepaald door de vraag of uw reisorganisatie is aangesloten bij de SGR. Wanneer uw touroperator niet langer aan zijn financiële verplichtingen kan voldoen, staat dit garantiefonds borg voor de door u vooruitbetaalde reissom die immers in de faillissementsboedel is gevallen. De SGR dekt de financiële afspraken die voortkomen uit uw reisovereenkomst, of het nu gaat om de huur van een vakantiehuis, een hotelovernachting, bus-, trein- en ferrytickets of chartertickets. Er zitten een paar haken en ogen aan de regeling. Zijn de vervangingskosten die de SGR moet maken bijvoorbeeld hóger dan het bedrag uit uw reissom, dan draait u zelf op voor de meerkosten. Andere reiskosten, bijvoorbeeld voor het aanvragen van visa of het sluiten van een reisverzekering, vallen eveneens buiten de garantie. Ook losse lijndiensttickets van luchtvaartmaatschappijen worden niet vergoed. Gaat uw reisorganisatie voor uw vertrek failliet, dan kunt u bij de SGR uw schade declareren. Bent u al op vakantie en eist de hotelbaas plots dat u zelf voor uw overnachtingen betaalt, dan moet u vanuit het buitenland contact opnemen met de SGR om uw dekking te bespreken.
Niet alle reisorganisatie zijn aangesloten
Een reisorganisatie kan voor een luttel bedrag vanaf € 284 per jaar een beroep doen op de borgstelling van de SGR. Toch zijn niet alle reisorganisaties bij de SGR aangesloten. Dit betekent echter niet dat u geen enkele protectie geniet in geval uw touroperator niet onder de SGR-paraplu kan schuilen. De Wet op de Reisovereenkomst (onderdeel van het Burgerlijk Wetboek) verplicht reisorganisatoren om maatregelen te nemen die de reiziger beschermen tegen de gevolgen van financieel onvermogen. Hoe deze maatregelen worden genomen, is door de wetgever niet gespecificeerd. Een bedrijf kan dus ook besluiten helemaal niets te doen, zoals de ondernemer achter villaspanjehuren.nl besloot. Deze ‘reisorganisatie’ dupeerde een paar jaar geleden honderden mensen die bij aankomst constateerden dat hun lommerrijke haçienda alleen digitaal bleek te bestaan of al aan anderen was verhuurd. De eigenaar van villaspanjehuren.nl werd in hoger beroep veroordeeld tot vijf jaar celstraf.
Controle op lidmaatschap
Wilt u geen risico nemen, controleer dan of uw reisorganisatie is aangesloten bij de SGR of lid is van de Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR): ANVR-leden zijn automatisch aangesloten bij de SGR. U kunt uw check uitvoeren via anvr.nl of sgr.nl. Let wel, doe dit zorgvuldig. Bij het bankroet van de reeds genoemde Turkije-specialist Tourplan bleek dat het bedrijf een paar maanden lang geen lid was van de SGR. Wie gedurende deze periode zijn reis had geboekt, was alsnog zijn geld kwijt.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.