Blogposts
Blog
Geplaatst op zaterdag 25 oktober 2014 @ 00:48 door Travelboy , 1357 keer bekeken
Vliegtuig en trein kunnen niet concurreren met 3 euro voor retourtje Londen of Berlijn.
Trein en vliegtuig, pas op: de bus komt er aan! Steeds meer internationale vervoersbedrijven storten zich op het aanbieden van werkelijk spotgoedkope busreizen naar hippe steden. Voor slechts een paar tientjes zijn reizigers al in Berlijn, Parijs of Londen. Wie er op tijd bij is, kan zelfs al voor 1 tot 9 euro op reis.
Vooral jongeren en jongvolwassenen zijn vatbaar voor de dumpprijzen van de bus. De langere reistijd wordt vergoed door diensten zoals gratis en snel wifi en tijdschriften aan boord, plus reis- en opstapinformatie op de smartphone. ,,Al onze langeafstandsbuslijnen zijn economisch succesvol”, reageert FlixBus.
De Duitse nieuwkomer op de Nederlandse reizigersmarkt start vanaf 30 oktober met bustripjes naar Hamburg, Hannover en Berlijn. Opstappen kan in Amsterdam, Groningen en Enschede. ,,We weten zeker dat deze bussen vol zitten”, voorspelt een woordvoerder vanuit München.
Een rekensom van Metro voor een midweekje Berlijn laat een enorm prijsverschil tussen de bus, trein en het vliegtuig zien. Een retour scheelt snel al 70 tot 90 euro. Maar het kan nóg goedkoper, benadrukken de busbedrijven.
Wie vroeg boekt, rijdt soms al voor 3 euro naar Londen of Berlijn en terug. NS International kan voor een enkele reis Berlijn niet lager dan 39 euro, leert een blik op de website van het treinbedrijf. Daar reis je dan wel ongeveer 3,5 uur korter voor.
De busreizigers zijn vooral jonger dan 30 jaar of ouder dan 40, aldus FlixBus. ,,Jongvolwassenen, studenten en scholieren staan erg open voor reisalternatieven en lage prijzen. Ouderen vinden het prettig niet over te hoeven stappen en met koffers te slepen, zoals in het vliegtuig en de trein. Ook maak je makkelijker een praatje met iemand anders in de bus.”
Met name de liberalisatie van het Duitse busverkeer begin vorig jaar lijkt de Europese markt in beweging te hebben gebracht. Zo dook FlixBus zich onmiddellijk op de nieuwe markt. In ruim anderhalf jaar exploiteert het bedrijf naar eigen zeggen meer dan vijfduizend rechtstreekse busverbindingen naar Duitse steden, vanuit eigen land, Oostenrijk, Tsjechië en Zwitserland.
Eerder al lijfde het Franse Veolia voor deze markt Eurolines in, om de concurrentie met FlixBusvan de Franse Spoormaatschappij SNCF aan te gaan. Het Engelse Stagecoach exploiteert MEGAbus. Deutsche Bahn waagt zich ondertussen ook al in het langeafstandsbusvervoer. Het lijkt een kwestie van tijd voor NS zich met zusterbedrijf Abellio en Qbuzz op deze markt gaat storten.
De huidige stuntprijzen zijn niet tijdelijk, benadrukken de busbedrijven. Zo lang de bussen vol zitten, zijn de opbrengsten altijd hoger dan de kosten voor onder meer brandstof. ,,Wij hebben geen lijnen die ons geld kosten”, aldus FlixBus.
Prijsverschillen:
Fixbus:
•Amsterdam-Berlijn: 28 euro.
•maandag 3 november 2014 ( 08:30 - 17:10 ).
•zaterdag 8 november 2014 ( 12:00 - 20:40 ).
Eurolines:
•Amsterdam-Berlijn: 38 euro.
•maandag 3 november 2014 (23:15-0 9:15 ).
•zaterdag 8 november 2014 (20:00-0 5:45 ).
Bestbustravel:
•Amsterdam-Berlijn: 38 euro.
•maandag 3 november 2014 ( 07:45-17:25 ).
•zaterdag 8 november 2014 (17:15-03:05).
Trein (NS Internationaal)
•Amsterdam-Berlijn: 118 euro.
•maandag 3 november 2014 ( 09:01-15:15 ).
•zaterdag 8 november 2014 (16:36-23:23).
Vliegen (EasyJet):
•Amsterdam-Berlijn: 131,92 euro.
• maandag 3 november 2014 ( 20:02-21:25 ).
• zaterdag 10 november 2014 (07:05-09:15).
bron: www.metronieuws.nl
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.