Blog
Geplaatst op donderdag 12 januari 2017 @ 00:33 door Travelboy , 1964 keer bekeken
Het jaar 2017 is daar. Tijd om vooruit te blikken: Welke startups gaan het in 2017 écht maken in de travel industrie?
2016 stond in het teken van investeringen (hoewel minder dan in 2015), Airbnb-uitdagers, het nog altijd spraakmakende Uber en de toenemende invloed van Google (met o.a. de Google Flights uitbreidingen, waarbij prijzen voorspeld worden).
Van de gevestigde namen, waar we slechts enkele jaren terug nog nooit van hadden gehoord, gaan we ook in 2017 ongetwijfeld voldoende horen. Maar welke travel initiatieven gaan definitief doorbreken of zelfs de markt ontwrichten? TravelNext geeft een voorzetje (in willekeurige volgorde).
Hopper is een vliegticket-boeking app die je precies vertelt wanneer je (in welke periode) het beste je vliegticket kunt aanschaffen. Hopper voorspelt op basis van vluchtdata analyses en algoritmes wanneer de prijs het laagst is en doet dit naar eigen zeggen 95% nauwkeurig. De gebruiker krijgt een notificatie op het moment dat de vlucht de laagste prijs heeft bereikt en kan vervolgens direct boeken. In het komende jaar wil Hopper het aantal werknemers verdrievoudigen naar 120 en ook internationaal verder uitbreiden.
TipGenie is een mobiele app waarmee je eenvoudig een fooi kunt geven zonder dat je hiervoor cash geld nodig hebt. De app neemt het ongemakkelijke gevoel van het geven van een fooi weg en je kunt er feedback op de services geven en lezen.
Alleen reizen betekent niet dat je ook alleen hoeft te eten. EatWith is een globale marktplaats voor gezamenlijke maaltijden. Op dit moment kun je bij mensen thuis eten in meer dan 200 steden
WiFi Tribe is een community voor reislustige entrepreneurs en creatievelingen, of: digital nomads zoals ze tegenwoordig ook worden genoemd. Iedere maand biedt WiFi Tribe onderdak, inclusief werkplek in een stad ergens ter wereld. Locatie onafhankelijke professionals van waar dan ook zijn vrij om zich in te schrijven en met gelijkgestemden een mooie tijd te beleven. Geweldige locaties, gave mensen en uitstekende WiFi is waar het allemaal om draait. Een goed voorbeeld van hoe online een offline event kan triggeren.
AllTheRooms doet wat de naam zegt: hier kun je alle accommodaties boeken die er op elke willekeurige plek ter wereld beschikbaar zijn. “Is dat mogelijk?” kun je je afvragen, maar AllTheRooms komt toch vrij compleet over. Je vindt hier real-time resultaten van meer dan 400 reissites waaronder ook grote namen zoals Booking, Airbnb, Expedia, Trivago, Couchsurfing en Groupon. Dus niet alleen hotelkamers, maar ook homestays, hostels, glampings en speciale deals worden getoond.
HelloScout is een op chat-gebaseerde reisassistent (of conciërge zoals ze het zelf noemen). Als gast van een boutique of lifestyle-hotel krijg je de uitnodiging om de app te downloaden of per SMS contact op te nemen met de plaatselijke HelloScout medewerker. Deze geeft vervolgens binnen 5 minuten antwoord op al je vragen, geeft tips en kan je helpen bij het boeken van je activiteiten. Gratis voor de partner hotels, handig voor de gasten en goed voor de reviews op TripAdvisor. HelloScout ontvangt alleen een commissie over de geboekte activiteiten.
LoungeBuddy is een web- en mobiele- service waarmee je luchthaven lounges kunt vinden, bekijken en waarmee je directe toegang kunt krijgen (betaald). De app geeft zelfs virtuele rondleidingen en je kunt er beoordelingen van andere reizigers lezen. De oplossing voor het mysterie rondom luchthaven lounges, aldus de makers.
RootsRated is een online platform dat gebruikers verbindt met de beste outdoor ervaringen. Deze worden zorgvuldig door lokale outdoor-experts uitgezocht en toegelicht. RootsRated legt er de nadruk op dat ze vooral niet een platform zijn waar iedereen maar wat kan roepen. Het zijn toch echt specialisten uit de regio die je vertellen welke outdoor activiteiten je het beste waar kunt ondernemen. Momenteel zijn er meer dan 30 bestemmingen aangesloten, echter alleen nog in de VS.
Nearify is een app die je laat weten welke evenementen bij jou in de buurt plaatsvinden, afgestemd op jouw interesses. Nearify bevat meer dan 20 miljoen evenementen wereldwijd, van concerten tot theater-shows tot filmvertoningen. Erg handig voor reizigers.
Google Trips is eind september 2016 gelanceerd door Google met als doel reizigers te helpen bij het organiseren en plannen van de reis. De gratis app haalt informatie uit online bronnen en (uiteraard) andere diensten van Google indien je die gebruikt, maar kan ook offline gebruikt worden. De combinatie van Google Maps met bezienswaardigheden en dingen om te doen, die je vervolgens in een dagplanning kunt indelen, moeten de app vooral op de plaats van bestemming heel bruikbaar maken. Is dit de interactieve reisgids van de toekomst?
In deze lijst uiteraard ook aandacht voor Nederland. De onderstaande travel startups van eigen bodem hebben het afgelopen jaar een aanzienlijke groei doorgemaakt en zijn voor 2017 beslist veelbelovend.
TRVL is in 2010 opgericht als reisblad voor de iPad, maar na een overname van de software waarmee het blad gemaakt werd (Prss) en een periode bij Apple in Silicon Valley zijn de oprichters in 2016 tóch weer verder gegaan met TRVL. Echter wel met een nieuwe koers: TRVL is getransformeerd naar een peer-to-peer boekingsplatform. Hoe werkt dit? Iedereen kan zich aanmelden bij TRVL en als reisagent optreden. De reis kan in zijn geheel worden samengesteld en wordt aangevuld met reistips en verhalen van TRVL. De verschillende reiselementen komen uit bestaande platformen waarvoor affiliatevergoedingen worden afgedragen. Het gros van deze vergoedingen gaan rechtstreeks naar de reisagent, of je nu deze reis voor een vriend, familielid, complete onbekende of jezelf samenstelt. TRVL richt zich op zowel de professionele reisagent als de doorsnee reisliefhebber. Wordt dit de Uber van de reiswereld?
Polarsteps is een app waarmee je je reizen kunt “tracken” en delen. Je installeert de app op je mobiele telefoon en vervolgens zal deze tijdens je reis automatisch je route vastleggen op een interactieve kaart. Grote plus: hiervoor is geen WiFi of GPS signaal nodig. Tijdens of na je reis kun je er een compleet reislog van maken door er foto’s en verslagen aan toe te voegen. De Amsterdamse startup timmert sinds 2015 aan de weg en kreeg in maart 2016 nog een nieuwe funding van €500.000. Deze is gebruikt om de Android-variant te lanceren (september 2016). De volgende stap is het kunnen afdrukken van een foto-album.
De Utrechtse startup Goboony is de Airbnb voor campers. Camper-eigenaars kunnen er hun leegstaande camper aanbieden en reizigers kunnen er een camper huren, direct bij de eigenaar. Oftewel: een rasechte deeleconomie-telg. Betrouwbaarheid is waar het volgens de makers allemaal om draait. Zo hebben de huurder en verhuurder direct contact met elkaar en regelt Goboony alleen het contract, de betaling en de afhandeling. De stap naar het buitenland is gemaakt: Italië is al live en Engeland, Duitsland en België staan in de steigers.
HotelChamp is een online tool voor hotels om hun directe boekingen te verhogen. Hotels hebben de afgelopen jaren te weinig focus gelegd op het eigen boekingskanaal, een gemiste kans volgens de makers van HotelChamp. Door geavanceerde technologie en bewezen overtuigingsprincipes helpt de software van HotelChamp hotels bij het beter (of zelfs überhaupt) laten converteren van de hotelwebsite. Hotels betalen een maandelijks opzegbaar abonnement en hoeven slechts 1 regel code toe te voegen aan de website. In december 2016 won HotelChamp de titel “Challenger of the Year 2016” en op dit moment zijn er meer dan 600 hotels in ruim 20 landen aangesloten.
ReSnap is een slimme dienst om een fotoboek te maken. Met behulp van kunstmatige intelligentie genereert ReSnap binnen één minuut een album met een voorselectie van alle foto’s. Hierdoor ben je geen uren (soms dagen) bezig met het uitzoeken en positioneren van de leukste foto’s. De gebruikers kunnen vervolgens zelf tekst toevoegen of foto’s wijzigen. Dat duurt gemiddeld een half uur en vervolgens kan het album besteld worden. ReSnap richt zich met name op reizigers, maar heeft het afgelopen jaar ook directe samenwerkingen gehad met het AD en Sunweb, die het eigen logo aan de tool hangen. Er loopt momenteel een nieuwe investeringsronde om expansie in het buitenland mogelijk te maken.
bron: www.travelnext.nl
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.