Blog
Geplaatst op maandag 16 januari 2017 @ 00:29 door Travelboy , 1376 keer bekeken
In Europa zijn er nu reeds meer dan 200 steden en regio's die beperkingen opleggen aan voertuigen, hetzij door middel van een milieuvignet, door tolheffing of op een andere manier. We geven je hierbij een overzicht van drie steden of regio's die een grote impact hebben voor toeristen uit Nederland en België. Terloops kaarten we ook nog even de beloofde tolheffing in Duitsland en Vlaanderen aan.
Elke grote stad heeft plannen om een lage-emissiezone in te voeren. Het is wel niet duidelijk of ze dezelfde voorwaarden gaan opleggen als Antwerpen.
Antwerpen start vanaf 1 februari 2017: op de complete binnenstad inclusief de Singel (dus niet op de ring)! Ook voor een deel op Linkeroever! En dat laatste brengt heel wat pendelaars in de problemen die de overbezette P+R-parkings willen gebruiken op Linkeroever! Een duidelijk plan lees je op Slimnaarantwerpen.be.
Een L.E.Z.-zone is aangegeven met een verkeersbord (zie afbeelding bovenaan deze pagina). Dit is voor alle soorten voertuigen en ook buitenlandse, van toepassing. Er is geen sticker vereist. Men werkt met nummerplaatherkenning of voor buitenlandse voertuigen met registratie. Wie de zone toch zou binnenrijden met een niet-toegelaten voertuig zal 125 euro dienen te betalen (in 2017), later zullen de boetes nog hoger oplopen.
Een goed overzicht van de voertuigen die er toegelaten zijn lees je op hun website. Controle gebeurt dus aan de hand van de nummerplaat, volledig automatisch voor Belgische en Nederlandse voertuigen.
Wanneer is het van toepassing? ALTIJD, elke dag en op elk uur.
Wat met buitenlandse voertuigen? Behalve Nederlandse voertuigen moeten alle andere met buitenlandse nummerplaat zich registreren op de website en dan mogen ze ook gratis binnen, als het voertuig ten minste aan de voorwaarden voldoet. De registratie blijft geldig tot eind 2019 en je hoeft zich slechts 1x te registreren. Groot voordeel: je moet zich registeren tot 24 uur nadat je de zone bent binnengereden, dus kom je per toeval in Antwerpen dan kan je zich alsnog registreren. Online registratie en meer informatie kan via de volgende link.
Wil je zich verdiepen in de wetgeving? Klik dan hier.
Net zoals voor vele Duitse steden start men ook in Frankrijk met een milieuvignet. In eerste instantie enkel voor Parijs en Grenoble maar binnen een periode van 5 jaar volgen er nog eens 50 steden. En daar is ondermeer Lille ook bij, niet alleen de stadskern maar wel de volledige agglomeratie. Dus deze maatregel is bijna voor elke toerist die in of door Frankrijk reist van belang.
De stickers kunnen alleen aangevraagd worden voor Franse nummerplaten en kosten 3,70 euro + verzendingskosten en blijven geldig zolang het voertuig dezelfde nummerplaat heeft. Informatie en aanvraag via https://www.certificat-air.gouv.fr (voor buitenlandse voertuigen is het op dit ogenblik nog niet mogelijk om er eentje aan te vragen, zou in de loop van januari verwacht worden).
Er zijn 6 stickers (ook voor moto's): groen staat voor elektrische voertuigen en dan zijn er 5 stickers genummerd van 1 tot 5. In tegenstelling tot Duitsland is nummer 1 voor de meest groene benzine of diesel en nummer 5 voor de meest vervuilende voertuigen.
N° 1: benzine met Euro 5 en 6 (vanaf 2011)
N° 2: benzine met Euro 4 (vanaf 2006 tot 2010) en diesel met Euro 5 en 6 (vanaf 2011)
N° 3: benzine met Euro 2 en 3 (vanaf 1997 tot 2005) en diesel met Euro 4 (vanaf 2006 tot 2010)
N° 4: diesel met Euro 3 (vanaf 2001 tot 2005)
N° 5: diesel met Euro 3 (vanaf 1997 tot 2001)
Het is verboden vanaf 15 januari 2017 om Parijs nog binnen te rijden zonder de juiste sticker, alleen buitenlandse voertuigen krijgen uitstel tot 31 maart 2017. In Parijs is het voor de meest vervuilende voertuigen verboden te rijden tussen 8u. en 20u., behalve op de périphérique (ring). Dat is voor alle voertuigen die geen vignet kunnen krijgen. De boetes bedragen 68 euro voor lichte voertuigen en 135 euro voor vrachtwagens en autocars. Later zal men dan via verkeersborden aanduiden welke sticker vereist is om in bepaalde delen van de stad te mogen rijden. Nu, begin 2017, is het dus vrij eenvoudig: verboden toegang tussen 8 en 20 uur voor wie geen sticker heeft.
Toch een kleine bedenking ...
Rij je met een dieselvoertuig met een groene milieusticker (nr. 4) voor Duitsland? Dan moet je er straks een gele sticker (nr. 2) bijkleven voor Frankrijk. Verwarring troef voor de controlerende instanties. Gelukkig is er nog geen automatische controle door camera's ...
Het milieuvignet in Duitsland is al bij heel veel mensen bekend. Alle info en tips lees je op onze pagina 'Milieuvignet Duitsland'.
Het is niet de bedoeling van de auteur om een compleet overzicht te geven van alle beperkingen in Europa. Kopenhagen, Lissabon ... hebben ook een milieuzone. In Londen is er een tolheffing. Dat is ook het geval voor Bergen (NO), Porto ... In Italië hebben veel steden een beperkte toegang, de ZTL-zones waarvan deze van Firenze de meest bekende is. Voor een compleet overzicht verwijzen we graag naar de Europese wegenpagina van VAB.
Dat lijkt meer en meer op een soap. Het was de bedoeling om een tolvignet in te voeren voor buitenlanders bij het gebruik van alle Duitse wegen. Toen circuleerden er bedragen van 10 euro voor een 10-dagen vignet. Dit zou het geval geweest zijn vanaf 1 februari 2016. MAAR er waren bezwaren van Europa en vooral van de grensregio's die vreesden, en terecht, voor een negatieve weerslag op het toerisme. Er zijn processen aangespannen door verschillende partijen, zowel in binnen- als buitenland om deze tolheffing ongedaan te maken. Door een uitspraak van de rechtbank in november 2016 was februari 2017 ook geen haalbare datum meer.
Wat is de verwachting? De invoering ervan, die bijlange niet meer zeker is, zal pas beslist worden na de verkiezingen (najaar 2017), dus een praktische uitvoering ervan is ten vroegste in 2018.
Het tarief is nu ook al gedaald tot 2,50 euro voor een 10-daags vignet. Men zou zelfs een weekendvignet invoeren dat nog lager is om het toerisme in de grensregio's geen schade te berokkenen.
Er zou alleen tolheffing voor het gebruik van de autosnelwegen, weeral om de grensregio's te ontzien.
Er is één zekerheid: dit gevoelig thema is voor na de verkiezingen van het najaar 2019. Politici van vele partijen, beroepsfederaties en drukkingsgroepen zijn van mening dat dit de enige oplossing is van het fileprobleem en zijn voorstander voor het systeem van rekeningrijden.
Wat is rekeningrijden? Afhankelijk van het uur, de dag en de route zou het basistarief stijgen of dalen. Bijvoorbeeld op vrijdagnamiddag is het steeds zeer druk dan spreekt men van een verdrievoudiging van het basistarief. Ook tijdens de spits zou men het tarief verdubbelen. Men kan daaraan ook het type voertuig verbinden. Een elektrische auto zou van een lager tarief kunnen genieten of zelfs vrijgesteld worden op bepaalde momenten / wegen. Doel: de mensen doen kiezen voor andere vervoermiddelen en andere tijdstippen.
En wat zijn nu de problemen? De waslijst aan problemen is gigantisch maar daar spreken de beleidsmakers uiteraard niet over. Alhoewel minister Ben Weyts (Vlaanderen, verkeer) toegegeven heeft dat dit systeem nog nergens ter wereld bestaat. Technici zullen zeker bevestigen dat dit mogelijk is, het hoeft dus niet meer uitgevonden te worden. De praktische uitvoering ervan zal een ander paar mouwen zijn.
In België alleen zijn er meer dan 7 miljoen voertuigen die gaan moeten uitgerust worden met zo'n OBU-bakje (On Board Unit), kostprijs ca. 150 euro incl. installatie. Nu al bekend voor het vrachtverkeer. Wat gaan we doen met de buitenlandse voertuigen? We kunnen toch niet vragen dat een toerist zo'n bakje koopt vooraleer België binnen te rijden? Is een vignet voor buitenlandse voertuigen dan een haalbare kaart? Zal dit dan aan hetzelfde tarief zijn als iemand met zo'n OBU-bakje? Er zijn testen gedaan rond een basistarief van ca. 3 eurocent per kilometer, maar dat is geen referentie voor de toekomst.
Wanneer? Politici maken zich sterk dat ze de beslissing gaan nemen na de verkiezingen van 2019, dus in 2020. Dan moet er een aanbesteding uitgeschreven worden voor de technische installaties, controles en backoffice. Producenten van OBU's moeten de technische gegevens krijgen voor de productie van miljoenen bakjes. En er moet voldoende tijd voorzien worden voor de installatie in die 7 miljoen voertuigen. Die technologie van rekeningrijden is nieuw en nog nergens toegepast, dus zal het minstens één jaar moeten getest worden vooraleer het foutloos kan worden gebruikt. Startdatum 2023 of 2024?
Maar ... er gaan heel veel juridische tussenkomsten zijn die ook die datum niet haalbaar maken. Binnenlands toerisme en het grensoverschrijdend weekendtoerisme zal zeer zware klappen krijgen. Een weekendje is nu standaard 2 overnachtingen (vrijdag en zaterdag), als het verkeer op vrijdagnamiddag 3x het gebruikelijke tarief zal moeten betalen dan zullen de mensen op zaterdagmorgen vertrekken en verkopen de hotels maar één nacht meer ipv twee. Dagtoerisme zal ook zware hinder ondervinden want een ritje van Limburg naar de zee zal tientallen euro's extra kosten.
Belangengroepen en sectoren gaan alle juridische middelen uitputten om deze belasting ongedaan te maken. Ook vanuit het buitenland zal er zeer grote weerstand zijn. ANWB is zeer actief bezig om de tolheffing in Duitsland tegen te houden of te minimaliseren. Dat zullen ze uiteraard ook doen met de Belgische tolheffing. Bovendien zal er steeds een verschil zijn tussen een binnen- en buitenlands voertuig. Stel dat buitenlanders een vignet moeten aankopen en ze voor 2,5 euro een weekendje in België kunnen rondrijden. Een Belg wil diezelfde afstand doen met zijn OBU-bakje en moet veel meer betalen. Voor een weekendje Ardennen zou dat voor een Antwerpenaar 15 euro kosten (simulatietarieven laatste test). Puur discriminerend dus, hoe zou de Raad van State daarop reageren? Er staan ons dus nog boeiende tijden te wachten ...
bron: www.euroreizen.be
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.