In Frankrijk, het thuisland van de bekende "TGV" laait de discussie alvast hoog op... is het slim om alle TGV verbindingen te restylen naar de nieuwe naam, of is het buitengewoon dom om een bekende naam te veranderen? Zit er meer achter dan wat slimme marketingpraat?
TGV blijft rijden
Voor alle duidelijkheid, de tgv trein blijft dezelfde, hier verandert er eigenlijk niets. Dezelfde trein, dezelfde bestemmingen, dezelfde stations. Het is enkel de naam van de service, de dienst zeg maar, die een andere naam krijgt. De benaming TGV en het logo TGV worden ingeruild.
Toch is er in Frankrijk heel wat te doen over de nieuwe naam InOui. Vooral omdat het sterk merk TGV ingeruild wordt voor een nieuwe naam, die ondersteund moet worden met een reclamecampagne van 2.5 miljard €.
Waarom verandert TGV van naam?
De concurrentie onderling tussen low cost vliegtuigmaatschappijen die binnenlandse korte vluchten aanbieden tegen extreem lage prijzen, zorgt ervoor dat het binnenlands vliegverkeer binnen Frankrijk zeer goedkoop is geworden. Voor minder dan 50€ kan je vanuit Parijs - Charles de Gaulle met AirFrance naar Nice, heen én terug!
De lagekostenmaatschappijen hebben ondertussen ook reeds begrepen dat de mobiele revolutie ervoor zorgt dat mensen nu online willen reserveren, liefst last-minute, tegen de beste prijzen, én liefst via een mobiele app.
TGV met 2 merken
Indien TGV concurrentieel wil blijven, moet ook het merk TGV veranderen, daarom koos moedermaatchappij SNCF ervoor om TGV aan te bieden in 2 verschillende varianten.
InOui, TGV in stijl
InOui zal dankzij een slim gebruik van mobiele apps meer kunnen bieden aan de reiziger, vanuit je stoel in de trein een drankje of een maaltijd kiezen, tickets automatisch omboeken wanneer je vroeger of later op het perron aankomt, maar ook een handige manier om tickets te boeken. InOui wordt een meer "premium" merk. Met treinen die aankomen en vertrekken op de meest aantrekkelijke uren en bestemmingen. Natuurlijk, bij een premium merk hoort een premium prijs.
OuiGo, TGV met laagste prijs
Omdat een deel van de reizigers ook wil kiezen voor een absoluut lage prijs, lanceerde de SNCF een tijdje geleden ook OuiGo, een formule waarbij een lage prijs centraal staat. Deze treinen vertrekken uit minder bekende stations, met vaak minder comfortabele infrastructuur, en minder interessante vertrek en aankomsttijden. Maar, de prijs, die is in ruil extra goedkoop!
bron:
https://goedkoopopreis.blogspot.nl
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.