Vliegtuigpassagiers die te maken krijgen met vertraging maken niet vaak gebruik van de mogelijkheid om een vergoeding te claimen bij hun luchtvaartmaatschappij. Het bedrijf Flight Claim, een commercieel claimbureau, zegt dat zo’n 65% van de reizigers geen gebruik maakt van het recht op compensatie bij ongemakken als vertraging en annulering.
“Ondanks alle publiciteit is een grote groep consumenten niet of niet goed op de hoogte van de wettelijke rechten van vliegtuigpassagiers bij vertraging. En als men er wel kennis van heeft, ziet men vaak af van een juridische procedure,” meldt Flight Claim. Het zelf indienen van een claim is vaak erg omslachtig. Gespecialiseerde bureaus bieden daarom hun diensten aan, vaak op basis van ‘no cure, no pay’.
Het recht op een vergoeding is vastgelegd in verordening 261/2004. Het maximale compensatiebedrag is zeshonderd euro per enkele vlucht per persoon, bij een vlucht van meer dan 3.500 km. Vertraging op zowel de heen- als de terugreis gebeurt volgens Flight Claim niet vaak en het komt dan ook maar weinig voor dat reizigers voor beide een claim indienen. “Vooral prijsvechters voeren een beleid waarbij de consument wordt ontmoedigd om te claimen. Deze aanbieders komen vaak pas over de brug met de wettelijke vergoeding nadat een juridische procedure wordt ingezet,” aldus Flight Claim.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.