Blogposts
Blog
Geplaatst op woensdag 14 mei 2025 @ 00:50 door Travelboy , 330 keer bekeken
Het populaire Deutschland-Ticket (D-Ticket) blijft tot 2029 voor 58 euro een maand lang onbeperkt reizen mogelijk maken met het Duitse regionale en lokale openbaar vervoer. Dat heeft de nieuwe Duitse regeringscoalitie besloten. Het kaartje werd in 2022 gelanceerd met een prijs van 9 euro voor een maand lang onbeperkt reizen en blijft populair ondanks de gestegen prijs.
Het D-ticket is geldig in alle Duitse lokale regionale treinen, die te herkennen zijn aan de aanduidingen RB, RE en S-Bahn. Maar behalve in treinen geldt het kaartje ook in bussen, trams en metro. De kaartjes zijn niet geldig in langeafstandstreinen van DB Fernverkehr (dus niet in de IC-, EC- en ICE-treinen) en ook niet in treinen van andere vervoerders die lange afstanden rijden, zoals FlixTrain en NS International.
Het D-Ticket geldt ook in veel treinen en bussen van Duitsland naar Nederland. Dit is het geval bij de RB61 (Bielefeld – Hengelo), de RB64 (Münster – Enschede), RE 13 (Hamm – Venlo), de RE 19 (Düsseldorf – Arnhem), Snelbus 58 (Emmerich – Nijmegen), Bus 29 (Neukirchen – Venlo), Bus 60 (Kleve Bf – Millingen aan den Rijn) en Bus 91 (Emmerich – ‘s-Heerenberg). In de Drielandentrein van Aken naar Heerlen geldt het D-ticket niet.
Er zijn verschillende punten waar je een D-Ticket kunt kopen. In het begin was het kaartje ook als fysiek papieren kaartje beschikbaar. Dat is sinds 2024 niet meer zo. Het D-Ticket is nu een digitaal kaartje dat je downloadt op je smartphone en gebruikt op je telefoon. Je kunt het niet printen. Je kunt het kaartje ook alleen digitaal op websites en in applicaties kopen.
Wie met een D-Ticket een reis door Duitsland maakt, zal op lange trajecten langer onderweg zijn en vaker moeten overstappen. Maar hoe vaker je reist, hoe voordeliger het wordt. De besparing wordt helemaal groot als je plaatsen bezoekt en daar gebruik maakt van bus, tram en metro omdat die met het D-Ticket gratis zijn.
Dat de kaart succes heeft, bewijzen de cijfers. Onderzoek wijst uit dat in een tijd van 20 maanden het D-Ticket de uitstoot van 2,3 miljoen ton CO2 heeft voorkomen omdat door het ticket 560 miljoen autoritten niet werden gemaakt. In de 20 maanden bezaten 21 miljoen mensen een D-Ticket. Vorig jaar, toen het kaartje 49 euro per maand kostte, maakten 13,5 miljoen mensen gebruik van het voordelige treinkaartje.
Het succes van het D-Ticket leidt er eind dit jaar toe dat DB-Fernverkehr een uitzondering op de regel moet terugdraaien. Tot nu toe is het D-ticket ook geldig in IC- en ICE-treinen tussen Elsterweda en Berlijn, Postdam en Cottbus en Berlijn en Prenzlau. De treinen zijn daar door het maandkaartje zo druk geworden dat DB-Fernverkehr het contract met de regionale vervoersregio opzegt waarmee het D-ticket zijn geldigheid in deze treinen verliest.
In Nederland wil de politiek ook graag een Nederlandse variant van het D-ticket maar die wens gaat niet in vervulling. Verwacht wordt dat een NL-Ticket weinig nieuwe reizigers naar het ov trekt. In plaats van het NL-ticket wordt er nu gewerkt aan een plan voor de Onderwegpas waarmee minima gratis of met korting trein, bus, tram of metro nemen.
bron: www.treinreiziger.nl
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.