Blogposts

Blog

Geplaatst op woensdag 02 juli 2025 @ 01:37 door Travelboy , 9 keer bekeken

Binnen de EU kunt u internetten en bellen met het telefoonabonnement dat u thuis ook gebruikt. Maar reist u in een grensgebied of op zee? Dan kan uw telefoon automatisch verbinding maken met een telefoonnetwerk buiten de EU. Lees wat u kunt doen om onverwachte kosten voor bellen en internetten in het buitenland te voorkomen. 

 

Waar kan ik mijn Nederlandse telefoonabonnement gebruiken? 

 

U kunt zonder extra kosten bellen en internetten met uw Nederlandse telefoonabonnement in alle 27 EU-landen. Bellen, gebeld worden, sms'en en data gebruiken buiten uw bundel kost in de andere EU-landen hetzelfde als wanneer u in Nederland bent. Twijfelt u of u uw abonnement kunt gebruiken op uw vakantiebestemming? Vraag dan na bij uw telefoonaanbieder of uw bundel geldt in het land waar u naartoe reist. 

 

In welke landen geldt mijn telefoonabonnement niet?

 

Het kan per telefoonaanbieder verschillen of u uw telefoonabonnement ook buiten de EU kunt gebruiken. De landen en regio's zijn ingedeeld in zones. Bij elke zone horen andere tarieven. Check dus vooraf bij welke zone uw vakantieland staat. Uw gebruikelijke belbundel geldt niet automatisch in onder andere deze landen:

 

  • Zwitserland
  • Verenigd Koninkrijk
  • Monaco
  • Andorra
  • Gibraltar
  • Turkije
  • Bosnië en Herzegovina

 

Reist u door of bent u in de buurt van deze landen? Voorkom dan dat uw telefoon automatisch verbinding maakt met het netwerk over de grens. 

 

Waar kan ik op letten in een grensgebied? 

 

Bent u in een grensgebied, dan kan uw telefoon automatisch verbinding maken met een telefoonnetwerk in een land buiten de EU. Bent u in Griekenland? Dan is dat bijvoorbeeld Turkije. Bent u in Kroatië? Dan kan uw telefoon overschakelen naar het netwerk van Bosnië en Herzegovina. Dit komt doordat het netwerk van het buurland dan sterker is dan dat van uw vakantieland.

 

Geldt mijn telefoonabonnement ook op zee of in het vliegtuig?

 

Reist u met de veerboot, een cruiseschip of het vliegtuig en staat uw telefoon aan? Dan kan uw telefoon verbinding maken met een maritiem of satellietnetwerk. Deze netwerken zijn ingedeeld in een andere zone. In dit geval gebruikt u dus niet uw eigen abonnement en maakt u kosten voor bellen en internetten buiten uw bundel. Dit kunt u voorkomen door het aangeboden wifinetwerk te gebruiken en wifi-assistentie of dataroaming uit te zetten. Reist u met het vliegtuig? Zet dan de vliegtuigmodus aan.

 

Hoe voorkom ik buitenlandkosten?

 

Turkije en Bosnië zijn geen EU-landen. Daarom gelden er andere regels voor telefoonkosten. Maakt u onbewust gebruik van het Turkse of Bosnische netwerk? Dan maakt u kosten voor bellen, sms'en en internetten buiten uw bundel. Gelukkig zijn er een aantal manieren waarop u dit kunt voorkomen.

 

  • Let op de grensberichten
    Zodra uw telefoon verbinding maakt in een ander land, krijgt u een sms met informatie over de kosten voor bellen, sms'en en internetten in de zone waar u bent.

  •  
  • Kies zelf het telefoonnetwerk
    Via de instellingen op uw telefoon kunt u automatisch verbinden uitschakelen en het netwerk handmatig kiezen. Zo weet u zeker dat u op het juiste netwerk zit.

  •  
  • Blokkeer telefoonnetwerken van buiten de EU
    Vraag uw telefoonaanbieder of telefoonnetwerken van landen buiten de EU geblokkeerd kunnen worden. Sommige telefoonproviders bieden dit aan.

  •  
  • Stel een datalimiet in
    Bij veel telefoonaanbieders kunt u een datalimiet, of dataplafond, instellen. U krijgt dan een melding als u over de limiet gaat. Op sommige telefoons kunt u ook databesparing aanzetten om het verbruik te beperken.

  •  
  • Zet wifi-assistentie uit
    Op sommige mobiele telefoons kunt u wifi-assistentie aan- of uitzetten. Heeft u dit aanstaan? Dan verbindt uw telefoon automatisch met een mobiel netwerk zodra u een slechte wifiverbinding heeft.

  •  
  • Zet automatische updates uit
    Updates kosten vaak veel mobiele data. Gebruik daarom een wifinetwerk om software en apps bij te werken.

  •  
  • Zet databesparing aan voor streamingdiensten
    Bij veel streamingdiensten kunt u instellen dat ze alleen werken met een wifiverbinding.

  •  
  • Zet roaming uit
    Wilt u helemaal zeker weten dat uw telefoon geen verbinding maakt met telefoonnetwerken buiten de EU? Zet dan roaming uit als u in een grensgebied bent. Dit doet u via de instellingen van uw telefoon, bij 'Mobiel netwerk'. 

  •  
  • Koop een buitenlandbundel
    Wilt u toch bellen en internetten buiten de EU? Dan is het vaak goedkoper om een buitenlandbundel met belminuten en mobiele data te kopen. Zo'n bundel kunt u bijvoorbeeld kopen bij uw telefoonaanbieder. 

  •  
  • Koop een lokale simkaart of e-sim
    U kunt ook een simkaart kopen op uw vakantiebestemming of voor vertrek online een e-simkaart aanschaffen. Dan kunt u uw eigen (e-)simkaart tijdelijk uitzetten terwijl u reist.

  •  

Wat kan ik doen als ik al extra kosten heb gemaakt?

 

Ziet u tijdens uw vakantie dat u onbedoeld kosten maakt buiten uw bundel? Zet roaming dan uit en gebruik alleen wifinetwerken.

 

Telefoonaanbieders moeten u beschermen tegen een onverwacht hoge telefoonrekening. Zodra u de grens overgaat of uw telefoon aanzet in een ander land, krijgt u een sms-bericht waarin staat welke tarieven gelden in het land waar u bent. Deze grensberichten kunt u aan- en uitzetten. Ook hoort de aanbieder u te waarschuwen en mobiel internet te blokkeren als uw dataverbruik oploopt en u daarbij veel kosten maakt. 

 

Let op: buitenlandse providers geven uw dataverbruik niet altijd door aan Nederlandse telefoonmaatschappijen. Daarom kan uw telefoonaanbieder u dus niet altijd waarschuwen wanneer u data verbruikt via een netwerk buiten de EU.

 

Ontvangt u na uw vakantie een hoge telefoonrekening? En denkt u dat de rekening niet klopt of vindt u dat u niet goed bent geïnformeerd of gewaarschuwd? Laat uw telefoonprovider dan weten dat u het niet eens bent met de rekening en bespreek de kosten. Komt u er samen niet uit? Stap dan naar Geschillencommissie Telecommunicatiediensten. Op de website van deze commissie leest u hoe u daar een klacht indient.

 

bron: www.eccnederland.nl



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.