Blog
Geplaatst op zondag 22 juni 2025 @ 00:10 door Travelboy , 10 keer bekeken
De EU-landen willen dat de regels voor vliegreizigers eenvoudiger en duidelijker worden. Tegelijk moeten daarbij de eisen voor luchtvaartmaatschappijen redelijk blijven. Ministers die zich in de EU-landen bezighouden met passagiersrechten zijn het eens geworden over nieuwe rechten voor vliegreizigers. Ook willen zij een aantal bestaande regels voor vliegreizen veranderen. Dit is een doorbraak in een wetgevingsproces waar de EU al twaalf jaar aan werkt.
De EU-landen stellen voor om een aantal nieuwe rechten in te voeren en sommige bestaande regels te wijzigen. Zoals het recht op een alternatieve vlucht, verzorging en informatie. Ook willen zij de vergoedingen bij vluchtannulering- en vertraging aanpassen. Hieronder leest u meer over de belangrijkste vier rechten die vliegreizigers moeten krijgen volgens de EU-landen.
Is er een probleem met een vlucht? Dan moet de luchtvaartmaatschappij zo snel mogelijk een andere vlucht of alternatief vervoer aanbieden. De maatschappij krijgt daarvoor 3 uur de tijd. Lukt het niet om op tijd een andere, passende optie aan te bieden? Dan kunnen de passagiers zelf een alternatief regelen en de kosten daarvoor terugeisen, tot 400% van de oorspronkelijke ticketprijs.
Op dit moment hebben vliegreizigers bij een vluchtvertraging vanaf 2 uur recht op eten en drinken. Wordt de vlucht geannuleerd en gaat de nieuwe vlucht pas de volgende dag? Dan moet de luchtvaartmaatschappij ook accommodatie aanbieden. Dit recht wordt verduidelijkt. Zorgt de maatschappij niet voor eten, drinken of accommodatie voor haar passagiers? Dan kunnen zij dit zelf regelen en om een terugbetaling vragen.
Ook krijgen vliegreizigers het recht op minimale verzorging tijdens vertragingen op de start- of landingsbaan. Duurt de vertraging langer dan 3 uur? Dan moeten de passagiers van boord worden gelaten.
De EU-landen stellen andere vergoedingen voor bij lange vluchtvertragingen. De hoogte van de vergoeding hangt af van de afstand en de bestemming van de vlucht. De nieuwe bedragen zijn iets hoger dan de bestaande vergoedingen, maar gelden vanaf een langere vertraging.
Daarnaast moeten luchtvaartmaatschappijen ook vergoeden bij 'buitengewone omstandigheden', tenzij ze kunnen bewijzen dat ze er alles aan hebben gedaan om de vertraging of annulering te voorkomen en de gevolgen daarvan te beperken.
Annuleert de luchtvaartmaatschappij een vlucht minder dan 14 dagen van tevoren? Dan hebben de reizigers ook recht op een vergoeding. Zij moeten van de maatschappij een automatisch ingevuld formulier krijgen waarmee ze om die vergoeding kunnen vragen.
Vliegreizigers moeten bij het boeken duidelijke informatie krijgen over de vlucht en de manier waarop de luchtvaartmaatschappij omgaat met klachten en verzoeken. Ook komen er deadlines om te reageren. Vliegreizigers kunnen binnen 6 maanden een klacht of verzoek indienen. Heeft een reiziger vergoeding aangevraagd? Dan moet de luchtvaartmaatschappij de vergoeding betalen of daarop reageren binnen 14 dagen.
De nieuwe regels en aanpassingen staan nog niet vast. Het Europees Parlement heeft vier maanden om te reageren op de voorgestelde wijzigingen en kan die goedkeuren, aanpassen of afwijzen.
Wilt u meer weten over de voorstellen om de regels voor vliegreizigers aan te passen? Op de website van de Raad van de Europese Unie leest u er meer over.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.