Blog
Geplaatst op maandag 22 januari 2018 @ 00:04 door Travelboy , 1511 keer bekeken
Handig: voordat je een hotelkamer boekt, lees je de beoordelingen van gasten die je voorgingen. Maar hoe moet je die recensies op waarde schatten?
Ervaringen van eerdere gasten zijn handig bij het online boeken van een vakantieverblijf. Ze geven een goede indruk van de kwaliteit van het eten en de hygiëne. Belangrijk is wel te weten dat accommodaties flink betalen voor de boekingen die zij via bemiddelaars (zoals Booking.com) binnenkrijgen. Het is dan ook goed zoeken naar een accommodatie die een onvoldoende scoort op de site van zo’n bemiddelaar.
Wie zelf weleens een negatieve recensie heeft achtergelaten, weet dat het nog lastig kan zijn om op een onvoldoende uit te komen. Sommige boekingssites passen trucs toe om recensies in een positiever daglicht te zetten. De verschillende scores op de vragenlijst compenseren elkaar, bijvoorbeeld. Wie in een ontstellend smerig hotel op een toplocatie verbleef, kan zo toch op een redelijk cijfer uitkomen. Bovendien geeft meer dan 85% van de recensenten een 7 of hoger. Leg de lat daarom hoog bij het maken van je keuze.
Zeker bij een accommodatie met weinig beoordelingen geeft een tekstuele recensie meer informatie dan alleen een cijfer. Kritiekloze oordelen waarin staat dat alles fantastisch was, moet je met een korrel zout nemen: wellicht zijn ze afkomstig van gasten die weinig eisen stellen of van (vrienden van) de eigenaar.
Vergeet ook niet tussen de regels door te lezen: recensies die vooral gaan over hoe alleraardigst de gastvrouw of -heer was, kúnnen wijzen op matige eigenschappen van een kamer. Je gaat nu eenmaal minder snel klagen als je zeer gastvrij bent ontvangen, of als je weet dat de vriendelijke uitbaters dan direct in de portemonnee worden getroffen.
Verder kunnen bemiddelaars ook hier trucs toepassen. Ze vragen gasten bijvoorbeeld om een beoordeling met de plus- en minpunten apart vermeld. Vervolgens toont de site alleen de pluspunten op de beginpagina van de accommodatie.
Reizigers kunnen vaak ook zelf foto’s uploaden. Die zijn meestal een waardevolle aanvulling op een tekstuele beoordeling, hoewel niet altijd even smakelijk. Denk aan foto’s van haren in doucheputjes of vlekken in bedden. De vergelijking met de foto’s op de boekingssite geeft inzicht in hoe realistisch een accommodatie in beeld is gebracht. Op oyster.com kun je hier goede voorbeelden van zien.
De combinatie van accommodatiefoto’s, foto’s gemaakt door bezoekers en foto’s van Google Streetview geeft veel informatie over zaken als uitzicht en omgeving. Zo zie je op Google Streetview wél die akelige bouwput of drukke weg.
Staan op de interieurfoto’s veel gesloten gordijnen? Grote kans dat je uitkijkt op bijvoorbeeld een blinde muur. Zijn de badkamerfoto’s van verschillende kamertypen identiek? Reken er dan maar op dat de ruimte waar je zult verblijven, afwijkt van de foto’s.
Maar of foto’s nu wel of niet bij een geadverteerde ruimte horen: ze zeggen van alles over de accommodatie. Niet-weggewerkte snoeren, ouderwets meubilair, goedkoop laminaat en simpele bedframes duiden doorgaans op de afwezigheid van luxe en rechtvaardigen een lage prijs.
Op sommige sites kun je alleen een beoordeling achterlaten als je in de accommodatie hebt overnacht. Dit verkleint de kans op neprecensies. Maar klachten over bijvoorbeeld het uitblijven van restitutie bij een geannuleerde boeking vind je daardoor niet op de site terug, net zo min als ervaringen van gasten die rechtstreeks bij de accommodatie boekten.
Op andere sites kun je wél recenseren zonder in de accommodatie te zijn geweest. Dat maakt misbruik makkelijker, al hebben enkele onrealistisch hoge of lage cijfers weinig invloed bij een enorm aantal recensies.
Bij een accommodatie die nog nauwelijks beoordelingen heeft, kan een enkele score heel bepalend zijn. Sommige sites geven de accommodaties al een cijfer op basis van één enkel oordeel; andere tonen pas na 5 beoordelingen een (gemiddeld) cijfer. Overigens kan een verblijf in een accommodatie met weinig recensies juist gunstig uitpakken: een beginnende onderneming wil graag snel online een goede reputatie opbouwen en doet extra zijn best.
Grote review- en boekingssites hebben een systeem dat het ‘gewicht’ van een recensent in kaart brengt. Bijvoorbeeld door aan te geven hoeveel beoordelingen hij al heeft achtergelaten en hoeveel daarvan nuttig werden bevonden.
Het verkleint de kans op nepoordelen wellicht, maar vaar er niet blind op. De mening van een jonge backpacker die al tientallen recensies schreef kan voor een ouder stel tenslotte minder waardevol zijn dan een beoordeling van een leeftijdgenoot die eenmalig een oordeel achterliet.
Welke plus- en minpunten hebben de bekendste boekings- en/ of beoordelingssites voor vakanties?
+ Beoordelen enkel mogelijk na verblijf geboekt via booking.com.
+ Slimme filtermogelijkheden bij de beoordelingen.
– Recenseren is niet mogelijk bij een rechtstreekse boeking.
+ Beoordelen enkel mogelijk na verblijf, geboekt via hotels.com.
+ Toont ook de score van Tripadvisor.
– Recenseren is niet mogelijk bij een rechtstreekse boeking.
+ Beoordelen enkel mogelijk na verblijf, geboekt via Expedia.
+ Toont ook de score van Tripadvisor.
– Recenseren is niet mogelijk bij rechtstreekse boeking.
+ Heeft vele miljoenen beoordelingen over alles wat met reizen te maken heeft.
– Iedereen kan recenseren, ook wie er nooit is geweest.
+ Google vat zelf vaak al samen wat reizigers in het algemeen over de locatie schrijven.
– Iedereen kan recenseren, ook wie er nooit is geweest.
+ Je kunt recensies sorteren op datum, aantal likes of aantal sterren dat de recensent gaf.
– Iedereen kan recenseren, ook wie er nooit is geweest.
+ Recensies over allerlei accommodaties (ook campings en vakantieparken).
+ Recensenten plaatsen relatief veel foto’s.
+ Veel filtermogelijkheden.
– Iedereen kan recenseren, zelfs wie er nooit is geweest.
– Rechtstreeks boeken is niet mogelijk.
Bron: www.consumentenbond.nl/accommodatie-boeken/hotelrecensies
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.