Blogposts
Blog
Geplaatst op zondag 28 oktober 2018 @ 00:41 door Travelboy , 1996 keer bekeken
Eurostar die dagelijks twee keer rijdt tussen Amsterdam, Rotterdam en Londen blijkt zo populair dat de flitstrein volgend jaar al extra ritten gaat maken.
Vanaf juni komt er dagelijks een derde trein bij om aan de grote vraag van reizigers te voldoen, meldt Eurostar aan deze krant. De jaren daarna zit minstens een verdubbeling van de dienstverlening in de pijplijn
Ruim 130.000 klanten extra
,,Sinds de lancering van deze dienst in april hebben we meer dan 130.000 extra klanten vervoerd. Allemaal passagiers die een snelle treinverbinding nu verkiezen boven het vliegtuig. Dat heeft ruim 7.000 ton CO2-uitstoot gescheeld.”
Nu worden reizigers vanuit Nederland in Brussel nog onderworpen aan vertragende paspoortcontroles. Ons kabinet werkt hard met België, Frankrijk en Engeland aan een groot verdrag om die checks uiterlijk vanaf eind 2019 op de Nederlandse stations te laten plaatsvinden.
Passagiers kunnen dan zonder vervelende onderbreking reizen tussen Amsterdam, Rotterdam en Londen. Eurostar: ,,Zodra dat is geregeld, dan willen we het aantal treinen per dag verdubbelen naar vier met de ambitie van vijf treindiensten per dag.”
Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (spoor) steunt de plannen van Eurostar ‘van harte’. ,,Omdat ik op korte afstanden binnen Europa graag zoveel mogelijk reizigers van het vliegtuig de trein in wil krijgen, wil ik alles op alles zetten om het voornemen van Eurostar mogelijk te maken.”
Van Veldhoven gaat met vervoerder NS, die internationaal samenwerkt met Eurostar, en spoorbeheerder ProRail om tafel om te bekijken hoe er voldoende capaciteit op het spoor en de stations kan komen.
NS-baas Roger van Boxtel is ook ‘dolblij’. ,,Deze ontwikkeling is goed voor het milieu. Daarnaast vind ik het als groot tegenstander van de brexit belangrijk dat de twee landen verbonden blijven. Dus dat verdrag moet er snel komen, met als gevolg snelheid en comfort voor de reiziger. Die moet hier winnen.”
bron: www.ad.nl
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.