Blogposts

Blog

Geplaatst op zaterdag 02 juni 2018 @ 01:03 door Travelboy , 1355 keer bekeken

Voor minder mobiele reizigers is het behoorlijk lastig om betrouwbare informatie te vinden over de toegankelijkheid van accommodaties. Willianne Bovens heeft daarom voor deze doelgroep het boekingsplatform WheelsB&B opgericht. 

 

Hoe ben je op het idee van WheelsB&B gekomen?

 

“Ik ontdekte hoe lastig het is om een vakantie te organiseren voor minder mobiele mensen toen mijn twee zussen en ik onze ouders een weekend Londen wilden aanbieden voor hun veertigjarig huwelijk. Mijn vader zit in een rolstoel en het was een enorm karwei om plekken te vinden waar we gemakkelijk naar binnen konden. Van het hotel tot musea en restaurants – nergens was die informatie volledig, laat staan verzameld op één plek. En als je een hotel belt, dan zeggen ze dat ze rolstoeltoegankelijk zijn, maar ter plaatse blijkt er dan toch vaak een stoep te zijn waar het personeel je op moet tillen of zoiets. Dit levert veel stress op, zowel voor de rolstoelgebruiker als de familie.”

 

Wat heb je vervolgens met deze ervaring gedaan?

 

“De eerste twee jaar niets. In die tijd sprong echter niemand in het gat dat ik zag, namelijk volledige en relevante informatie geven over rolstoeltoegankelijkheid van B&B’s en hotels. Het is een mooie niche en er was weinig aanbod, dus ik besloot het zelf te gaan doen. Het is weliswaar geen technologisch revolutionair idee maar het lost een reëel probleem op van een doelgroep die door de vergrijzing steeds groter wordt. Nu zijn er een op de tien mensen slecht ter been, in 2040 is dat volgens de WHO een op de zes.

 

We zijn het platform in juni 2017 gestart bij UtrechtInc, een accelerator. Er is een MVP neergezet in de veronderstelling dat het aanbod vraag zal genereren, zoals gangbaar op de peer-to-peer markt. Dus zijn we begonnen met het zoeken naar geschikte accommodaties voor onze doelgroep. Eind vorig jaar hadden we vijftig deelnemende hotels en B&B’s en in januari hebben we de eerste marketingacties gelanceerd.”

 

Hoe selecteer je de accommodaties?

 

“We tonen aanbieders met kamers of hele vakantiehuizen die geschikt zijn voor minder mobiele reizigers. Zij melden zich aan of wij benaderen het hotel of de B&B. We gaan vervolgens langs en toetsen de accommodaties op een aantal elementen qua toegankelijkheid en de minimaal benodigde faciliteiten om te kunnen logeren en verblijven.

 

Als de accommodatie voldoet aan de voorwaarden, maken we foto’s van de kamers. Dat doen we nadrukkelijk niet met een groothoeklens, zodat alles waarheidsgetrouw zichtbaar is. We fotograferen bijvoorbeeld ook de vloer zodat het bijvoorbeeld te zien is als er drempels zijn of een hoogpolig tapijt. Zo krijgt de boeker een reëel beeld van de situatie ter plaatse en kan hij of zij zelf inschatten of het voldoet aan zijn of haar behoeften en beperkingen.”

 

De site is gericht op Nederlandse accommodaties. Waarom?

 

“We zijn bij wijze van proeftuin begonnen met Nederland. Hier bouwen we ervaring op met hoe we aanbieders het beste kunnen aanspreken. Als het proces goed is ingericht, gaan we kijken hoe we de Europese markt inzichtelijk kunnen maken voor onze doelgroep.”

 

Dan gaan jullie dus in heel Europa op hotelinspectie?

 

“Ja, maar dat gaan we in samenwerking met locals doen die tot de doelgroep behoren. Anders is het niet schaalbaar om dit zelf te blijven doen. Bij wijze van proef hebben we nu twee vlogsters in een rolstoel gevraagd om hotels die zich bij ons aanmelden te toetsen en een review te geven. Als dit goed werkt dan gaan we zo opschalen met behulp van de community, in binnen- en buitenland.”

 

Wat is het verdienmodel?

 

“De listing op onze site is gratis. We krijgen commissie op de boeking. Het is een logisch model dat bekend is bij accommodatieverschaffers, die daardoor sneller instappen.”

 

Welke lessen heb je tot nu toe geleerd? Wat kan er beter?

 

“Uit de eerste marketingcampagne hebben we een aantal learnings gehaald. De conversie kan beslist omhoog als we de user experience optimaliseren. Zo moest je een account aanmaken om de beschikbaarheid van accommodaties te kunnen zien. Vanuit de interactie gezien een logische stap om de contacten over en weer mogelijk te maken maar qua experience voor gebruikers een reden om niet door te gaan. Dat zijn we nu onder andere aan het aanpassen.

 

In juni/juli gaan we nog een campagne inzetten om de last-minute markt te bedienen. Dat doen we door via Adwords en Facebook-advertenties naamsbekendheid op te bouwen en door samenwerkingen met partners als Stichting Spieren voor Spieren, Stichting ALS Nederland en het Fonds Gehandicaptenzorg. We merken dat het belangrijk is om ambassadeurs binnen de doelgroep te hebben. Ze hebben allemaal dezelfde uitdagingen en delen graag oplossingen met elkaar, is onze ervaring. Zo gebeurde het dat we op een bereik van 30.000 mensen op Facebook hadden gehoopt, terwijl het er in de praktijk 130.000 werden.”

 

En de toekomst?

 

“We zijn druk bezig met pitches om investeerders binnen te halen om het verbeteren van het platform en strakkere marketing te financieren. De interesse is er, omdat er een duidelijke markt is en ons concept gemakkelijk te begrijpen is. Nu moeten we laten zien dat WheelsB&B levensvatbaar en schaalbaar is. Onze uiteindelijke ambitie is om medio 2019 Europa een boost te geven, zowel door vakantiegangers aan te trekken die in Nederland op vakantie willen als aanbieders in – om te beginnen – Duitsland en België.”

 

Bron: www.emerce.nl

 

https://wheelsbnb.com



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.