Blog
Geplaatst op maandag 12 maart 2018 @ 22:19 door Travelboy , 974 keer bekeken
Het aantal treinen naar België maar vooral ook Duitsland is de afgelopen jaren fors gegroeid. En dat zal de komende periode niet veranderen. Vooral het aantal regionale treinen dat de grens passeert stijgt fors. Treinreiziger.nl heeft alle wijzigingen die de komende jaren worden verwacht op een rij gezet.
Sinds vorige week is het eindelijk zover: de trein Hengelo – Bad Bentheim – Osnabrück – Bielefeld rijdt nu echt ieder uur. De trein had eigenlijk eind vorig jaar al moeten gaan rijden, maar de start werd uitgesteld tot januari. Toen in januari de treindienst startte, moest de trein vanwege problemen al snel weer uit de dienstregeling gehaald worden. Inmiddels zijn de problemen opgelost en boemelt er ieder uur een nieuwe regionale trein de grens over.
Vanaf 4 april 2018 kunnen treinreizigers rechtstreeks vanuit Londen per trein naar Nederland reizen. Voorlopig twee keer per dag, maar in de toekomst wil Eurostar het liefst vaker rijden. Vanuit Amsterdam rechtstreeks naar Londen kan pas per dienstregeling 2020. Wel rijdt de Eurostar vanaf 4 april al twee keer per dag van Amsterdam naar Brussel. Na Brussel gaat de trein weliswaar door naar Londen, maar de stop van 25 minuten is te kort voor Nederlandse reizigers. Voor de Eurostar naar Londen geldt namelijk een inchecktijd van tenminste 30 minuten.
Vanaf 6 april 2018 wordt ook de intercity Amsterdam – Brussel versneld. De stops te Den Haag, Dordrecht en Roosendaal worden geschrapt. Vooral het schrappen van de stop te Den Haag levert tijdwinst (30 minuten). Tussen Rotterdam en Antwerpen gaat de trein weliswaar ook via de hogesnelheidslijn rijden, maar is de route slechts 1 minuut sneller dan nu. De trein stopt na vertrek te Amsterdam straks te Schiphol, Rotterdam Centraal, Breda, Noorderkempen, Antwerpen Centraal, Mechelen, Brussel Airport, Brussel Noord, Brussel Centraal en eindbestemming Brussel Zuid. De frequentie wordt terug gebracht van 16x per dag naar 12x per dag. Daarnaast gaat er 4x per dag een trein rijden Den Haag HS – Brussel Zuid. 1x per dag start deze trein zelfs in Amsterdam. Treinreizigers tussen Den Haag en Brussel zullen echter ten alle tijden (planmatig) sneller zijn door over te stappen in Breda. Als de trein Den Haag – Brussel geen succes wordt, dan zal de trein in de toekomst weer uurlijks starten in Amsterdam Centraal.
Vanaf Maastricht kunnen treinreizigers vanaf december rechtstreeks naar Aken, bevestigt Arriva tegenover Treinreiziger.nl. “Ervan uitgaande dat de infrastructuur in Duitsland volgens planning wordt gerealiseerd, zal de trein dan in een uursdienst tussen Maastricht via Heerlen naar Aken en terug rijden” zegt een woordvoerder. Het is de bedoeling dat de trein uiteindelijk in Luik gaat starten, maar het is nog niet zeker of dat dit al per december zal gebeuren. “Over de verbinding van en naar Luik wordt nog druk overleg gevoerd. Wij hopen uiteraard dat het gaat lukken in 2018. Op dit moment is daarover nog geen zekerheid te geven” zegt de vervoerder. De drielandentrein zal dan gaan rijden onder de naam Limax, verwijzend naar de plaatsnamen van de verbinding. Op termijn moet de Limax zelfs ieder half uur gaan rijden.
Behalve dat er treinen bij komen, verdwijnt er ook een enkele trein. Zo worden de twee dagelijkse treinen naar Lille geschrapt. In plaats daarvan is het de bedoeling dat er tijdelijk (tot april 2019) twee extra treinen naar Parijs Gare du Nord bijkomen.
De bedoeling is dat per april 2019 de Thalys twee keer per dag naar Marne la Vallée gaat rijden, het station tegenover Disneyland Parijs. De trein gaat ook stoppen bij de Franse luchthaven Charles de Gaulle. Het is niet voor het eerst dat de Thalys naar Disneyland rijdt, tot 1 april 2007 bestond er ook een Thalys naar Marne la Vallée. De trein was toen onvoldoende rendabel. Het is dus afwachten of de trein het nu wel redt. De omstandigheden zijn in elk geval gunstiger. Zo zal de trein nu een snellere reistijd hebben als tot 2007. Bovendien werken KLM en Thalys nu ook samen. En tot slot vertrekken vanaf Charles de Gaulle en Marne la Vallée nu ook budgettreinen naar Zuid-Frankrijk. Daarmee wordt de Thalys naar Disneyland ook zeer interessant voor doorgaande reizigers. Wie op tijd boekt kan bijvoorbeeld voor 10 euro extra doorreizen naar Zuid-Frankrijk.
Al sinds 2011 wordt er gesproken over een tweede stoptrein Roosendaal – Antwerpen. Maar voorlopig is deze er nog niet. Toch lijkt de komst nu wel een stapje dichterbij. “De dienstregeling 2019 is identiek aan de Dienstregeling 2018, maar wel voorbereid om elk uur een tweede stoptrein tussen Roosendaal en Antwerpen (en verder) te laten rijden. Implementatie van deze treindienst is afhankelijk van de realisatie van het Belgische beveiligingssysteem tussen station Roosendaal en de grens. Dit is bij aanvang van de Dienstregeling 2019 nog niet gerealiseerd” schrijft NS in een brief aan consumentenorganisaties.
De vraag is ook wie er zit te wachten op een tweede trage stoptrein. Veel interessanter zou zijn als de intercity Essen – Brussel – Charleroi doorgetrokken zou worden tot Roosendaal. Maar NMBS stelde al in 2009 dat dit onmogelijk is. “Dit heeft niet alleen te maken met technische zaken (aanpassing van treinstellen), maar ook logistieke (inpassing dienstregeling, opzetten deelparken en een te krappe keertijd in Roosendaal)” schreef staatssecretaris Mansveld in 2011 aan de Tweede Kamer.
NS en DB willen de trein naar Berlijn versnellen. Dat zal zijn per dienstregeling 2020, of later. NS en DB zien mogelijkheden om de bestaande trein te versnellen door geen locomotief meer te wisselen in Bad Bentheim. Daarnaast willen de spoorbedrijven de mogelijkheden onderzoeken om stops te schrappen.
Vanaf december 2019 moet het dan eindelijk zover zijn, en kun je ook vanaf Amsterdam en Rotterdam rechtstreeks per trein naar Londen. Je zal wel ten minste 30 minuten voor vertrek aanwezig moeten zijn voor de veiligheidscontroles.
De Oostenrijkse spoorwegen hebben interesse om nachttreinen vanuit Nederland te laten rijden. “Maar we zijn afhankelijk van partners in Nederland, evenals het beschikbare rollend materieel” zei de ÖBB eerder daarover. Goed nieuws is dat NS International open staat voor een samenwerking. Vanaf 2020 is er eveneens materieel beschikbaar. Mogelijk keert de nachttrein richting Oostenrijk na 2020 dus weer terug.
Er komt een aanbestedingsprocedure voor een rechtstreekse intercity Eindhoven – Düsseldorf. Dat vertelde de Limburgse gedeputeerde Hubert Mackus eind vorig jaar aan NRC Handelsblad. “Het is niet zozeer de vraag óf we die lijn gaan aanbesteden, maar of Nederland, dan wel Duitsland die concessie in de markt mag zetten.” De treinverbinding Eindhoven – Düsseldorf heeft ook volop de interesse van NS, vertelde financieel topman Bert Groenewegen vorige week tijdens de presentatie van de jaarcijfers. Wanneer we de intercity Eindhoven – Düsseldorf kunnen verwachten is niet precies duidelijk.
Als het aan de provincie Drenthe ligt komt er eind 2020 een regionale trein Emmen – Rheine. Dat vertelde Jeroen Hartsuiker vorig jaar op een bijeenkomst. Maar tegenover Treinreiziger.nl zegt de provincie nu dat die datum niet meer als realistisch wordt beschouwd. Wel wordt er nog steeds over de verbinding gesproken. “Eind 2018 of begin 2019 is er meer zicht is op een realistische planning”. De verwachting is dat de lijn tot 1500 reizigers per dag kan trekken. Omdat de Bentheimer Eisenbahn vanaf eind 2018 treinen laat rijden tussen Bad Bentheim en Neuenhaus is bovendien de verwachting dat het doortrekken naar Emmen met beperkte financiële middelen haalbaar is. In 2015 zei directeur Joachim Berends ervan uit te gaan dat in 2022 de eerste passagierstrein dit traject gaat afleggen.
De verwachting is dat de spoorverdubbeling Heerlen – Landgraaf in 2021 worden afgerond. Vanaf dat moment wil Arriva in elk geval tussen Maastricht en Aken twee keer per uur gaan rijden. “Voor de halfuursdienst richting Liège kunnen we op dit moment geen ingangsdatum geven” zegt Arriva. Uiteindelijk is het de bedoeling dat op het hele traject Luik – Maastricht – Aken elk half uur een trein gaat rijden.
NS International directeur Marjon Kaper vertelde twee jaar geleden in de toekomst ieder uur een snelle trein tussen Amsterdam en Keulen te willen, bijvoorbeeld door naast de ICE een intercity te introduceren. Die wens heeft NS International nog steeds. Voorlopig zit dat er nog niet in, vertelde alliantiemanager Jasper Iddink van NS International eerder dit jaar aan Treinreiziger.nl. Er wordt in Duitsland momenteel gewerkt aan een derde spoor Emmerich – Oberhausen. Dat spoor zal naar verwachting in 2022 gereed komen. Iddink: “Nadat het derde spoor gereed is, willen we doorgroeien naar een uurdienst tussen Amsterdam en Keulen.”
Eind 2015 kwam er opeens een abrupt einde aan de treinverbinding Groningen – Leer. Oorzaak: een schip die de spoorbrug bij Weener ramde. In de jaren daarvoor was de treindienst juist langzaam uitgegroeid tot een succesvolle verbinding. Tot 2003 reed de trein slechts 3x per dag, maar in 2015 was dat uitgegroeid naar een uurlijkse verbinding. Pas in 2024 zal de spoorlijn weer in ere hersteld zijn. De bedoeling is dat er een snelle verbinding Groningen – Leer komt. “In eerste instantie nog met een overstap in Leer en op langere termijn moet er een rechtstreekse lijn tussen Groningen en Bremen komen” meldt Oog TV. Die verbinding moet dan een half uur sneller worden dan nu het geval is. Maar het is nog allerminst zeker of deze verbinding er echt komt. Eind dit jaar moet duidelijk worden.
Een wens van de provincie Limburg is de intercity Eindhoven – Heerlen – Aken. Voorlopig is die trein echter niet in beeld. “We rijden nu op de A2-corridor iedere tien minuten een trein, dat is lastig te combineren met de internationale trein Eindhoven – Aken” legt NS woordvoerder Ton Boon uit. De prioriteit van NS ligt nu bij andere kansrijke verbindingen. Bijvoorbeeld op de verbinding Eindhoven – Düsseldorf of het versnellen van de trein naar Berlijn. Daarmee lijkt een intercity Eindhoven – Aken voorlopig nog ver weg.
In België is de spoorlijn naar Hamont weer in gebruik genomen: ieder uur rijdt er een trein vanuit de Belgische grensplaats naar Antwerpen. Volgens het regeerakkoord moet ook de spoorlijn Weert – Hamont weer geactiveerd worden, zodat Limburg een rechtstreekse trein met Antwerpen krijgt. Maar per wanneer? Dat is nog onduidelijk. Een concreet onderzoek naar de reactivering van de spoorlijn is zover bij Treinreiziger.nl bekend nog niet gestart.
Bron www.treinreiziger.nl
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.