Het gedoe met de vloeistoffen en tablet of laptop eerst uit de handbagage halen bij de veiligheidscontroles en daarna weer opbergen, behoort op Schiphol binnen twee jaar helemaal tot het verleden.
Niet-Schengen
Eind dit jaar is dat al het geval voor reizigers naar niet-Schengenlanden. Dat staat in de jaarrapportage van de luchthaven. De zogenoemde X-ray scans in het niet-Schengengebied zijn voor het eind van het jaar allemaal vervangen door CT-scans.
Handbagage
“Schiphol gaat volledig over op de invoering van CT-scans bij de controle van handbagage van passagiers”, aldus de luchthaven. “Dit heeft de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding (NCTV) besloten na succesvolle pilots.” Tests met de CT-scans, vergelijkbaar met de apparaten die in ziekenhuizen worden gebruikt, vonden in 2016 plaats.
3D
In eerste instantie werd ermee geëxperimenteerd in het transfergebied; eind 2016 werd de proef verplaatst naar Vertrek 3. Er staan nu drie van de nieuwe machines op Schiphol. “In totaal worden in de komende periode 84 scans geïnstalleerd.” De CT-scans geven dankzij de software die erin zit, een driedimensionaal (3D) beeld van de inhoud van de handbagage tas of koffer. “De securitymedewerker kan de scan draaien voor een nauwkeurige inspectie.”
Tijdwinst
Of en hoeveel tijdwinst bij de security geboekt wordt als niet meer alle handbagage open en weer dicht hoeft, moet nog blijken. De 3D-apparaten zijn op zich niet sneller dan de X-rays. Maar het scheelt natuurlijk wel een hoop gedoe voor en na de scan.
Wetgeving
De regel dat er in handbagage maximaal 1 liter aan vloeistoffen vervoerd mag worden, verdeeld over verpakkingen van hoogstens 100 millimeter per stuk, blijft wel gewoon bestaan. Dat is Europese wetgeving die sinds 2006 van kracht is. Dit naar aanleiding van een poging tot een aanslag met vloeibare chemicaliën in combinatie met een ontstekingsmechanisme uit een mobiele apparatuur.
Ruimbagage
Eveneens in het kader van Europese wetgeving, is Schiphol begonnen met het vervangen van de screeningmachines voor ruimbagage. “Op 1 september 2020 moeten alle machines voldoen aan de hoogste standaard”, aldus de luchthaven.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.