Het was al jaren duidelijk dat bepaalde malafide figuren een handeltje hadden opgezet om fake reviews te schrijven op Tripadvisor, meestal in opdracht van hoteliers. Tripadvisor had in het verleden al geprobeerd op te treden, maar recent werd er een drastische straf uitgesproken: een Italiaanse schrijver van verzonnen reviews, moet enkele maanden de gevangenis in.
Een business model van valse reviews
Het was dan ook zeer gortig geworden: PromoSalento is een Italiaans bedrijf, met als business model het schrijven en verkopen van fake reviews aan hotels. PromoSalento contacteerde pro actief hotels, en stelde hun voor om valse reviews te posten. Verschillende hoteliers gingen hier op in, maar anderen stuurden de “pushy” mails van PromoSalento door naar Tripadvisor.
Technische analyse
Tripadvisor deed vervolgens een technische analyse van een groot aantal posts. Het bedrijf beschikt over de software om mogelijke fake reviews te onderscheiden van echte, op basis van taalgebruik, tone of voice en de constructie van zinnen. Op die manier werden meer dan 1000 pogingen van PromoSalento “ontmaskerd”. Tripadvisor verwittigde vervolgens de hoteliers, en paste de rankings aan. Hoteliers werd gevraagd om de niet conforme reviews te deleten.
De “Red Badge” van Tripadvisor
Hotels die de richtlijnen van Tripadvisor niet volgden, hebben het geweten: die kregen de inmiddels beruchte “Red Badge” van Tripadvisor op hun pagina gekleefd, die reizigers moet verwittigen dat de reviews van het desbetreffende hotel wel eens gemanipuleerd zouden kunnen zijn. Deze Rode Badge werd reeds meer dan tien jaar geleden geïntroduceerd door Tripadvisor. De badge zegt: “TripAdvisor heeft een gegronde reden om aan te nemen dat personen of entiteiten die banden hebben met of een belang hebben in deze accommodatie mogelijk interferentie hebben ondervonden met reizigersbeoordelingen en / of de populariteitsindex voor deze accommodatie. We doen ons best om verdachte inhoud te identificeren en werken er altijd aan om de processen die we gebruiken om beoordelingen van reizigers te beoordelen, te verbeteren.”
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.