Blogposts

Blog

Geplaatst op donderdag 08 januari 2015 @ 01:39 door Travelboy , 1344 keer bekeken

Hoe werkt GeniusTravel precies?

Waar vlieg je in de maand juni heen voor 200 euro? Het lijkt een eenvoudige vraag, maar het antwoord was tot voor kort niet vindbaar met een enkele druk op de zoekknop. Het merendeel van de online zoekmachines zoekt immers naar vluchten op bestemming. GeniusTravel brengt hier verandering in. De site en app zijn de eerste meta-zoekmachines die reizen zoeken op basis van prijs in plaats van op bestemming. Alle reizen beginnen dus met budget, een goed uitgangspunt van waaruit de wereld kan worden ontdekt. In de eerdere versie van de zoekmachine, GeniusFlight (welke we eind mei 2014 lanceerden alleen voor de vluchten), kreeg men alle zoekresultaten op een landkaart te zien. Gebruikers kunnen in de nieuwe versie nog steeds de resultaten op het bekende kaartje zien. Daarnaast wordt op de nieuwe website een roulerend voorstel gedaan voor bestemmingen, hotels of huurauto’s binnen het budget.

Hoe is het idee voor GeniusTravel ontstaan?

Twee jaar geleden is het idee voor GeniusFlight, vooral uit frustratie, geboren. Het zoeken op prijs was immers een behoorlijke opgave. Want naar welke bestemming vlieg je dit weekend voor 150 euro? Oprichter Gennie Freen verwachtte dat een grote partij snel soelaas zou bieden met een zoekmachine op prijs op meta-niveau. Dit bleef echter uit en besloot Gennie het heft in eigen hand te nemen met de oprichting van GeniusTravel B.V.. De doelgroep van dit reisplatform moet mensen als Gennie zelf aanspreken, reizigers die graag op zoek gaan naar de beste deals en zich willen laten inspireren met verrassende bestemmingen voor een specifiek budget.

Welke visie heeft GeniusTravel?

GeniusTravel is de grootste en innovatiefste wereldwijde zoekmachine met budget als startpunt. Consumenten kunnen via onze portals en de GeniusTravel-App reizen zoeken en boeken voor alle vormen van vakantie. De grootste partners zullen worden aangesloten zodat het aanbod zo volledig mogelijk is. We werken momenteel met Skyscanner, Booking.com en Rentalcars, ook hebben we al nieuwe partners aangesloten wat het aanbod gaat verbreden maar mogen helaas nog niet zeggen wie dat zijn.

Wat zijn de succesfactoren?

GeniusTravel speelt in op de groeiende populariteit van affiliate marketing reissites. Van alle reizigers met een internetverbinding, kijkt 71% op prijsvergelijkingssites om de beste vluchtaanbieding te vinden, blijkt uit onderzoek van Tradedoubler (2013), link naar websitepagina hierover.

 

De zoekmachine geeft met zijn unieke zoekfunctie nog makkelijker inzicht in de beste deals van meer dan 1.000 vliegmaatschappijen, 500.000 hotelkamers en 24.000 autoverhuurlocaties. Daarnaast biedt GeniusTravel bezoekers inspiratie voor nieuwe bestemmingen waar ze eerder misschien niet aan hadden gedacht. Je krijgt inspiratie door vliegtickets te zoeken op prijs, wij geven nadat je minimum en maximum hebt ingegeven vervolgens op een visuele wijze (zowel op de desktop versie als in de App) suggesties. Riga, Moskou of bijvoorbeeld Sint-Petersburg zijn niet bestemmingen waar de meeste mensen direct aan denken als ze voor weinig willen vliegen, doordat wij deze als suggestie geven (Riga is bijvoorbeeld vaak al onder de € 200,- te boeken) kan het zijn dat daardoor die bestemming toch gekozen wordt in plaats van bestemmingen die vaak top-of-mind zijn (zoals Berlijn, Barcelona, Rome, etc. die uiteraard ook heel leuk zijn maar minder verrassend dat je daar onder de € 200,- naar toe kunt vliegen).

Wat is het businessmodel?

Het businessmodel bestaat uit partnerships met partijen die op wereldniveau opereren. Hierin zijn wij met name afhankelijk van het aantal boekingen. Daarnaast zijn wij ook andere businessmodellen aan het ontwikkelen; denk bijvoorbeeld aan het beschikbaar stellen van de achtergrondfoto van de homepage, maar alleen voor bedrijven die ook een passend beeld hebben, voor de consument moet het namelijk leuk blijven, dat staat voorop.

Bestaan er al soortgelijke concepten?

Er zijn geen andere metazoekmachines met budget als startpunt. Verderop in het proces kun je vaak aangeven wat je wilt uitgeven, maar zoals bij ons, waarbij je in het begin zowel een minimum als maximum aan kunt geven in het begin van het zoekproces is uniek. Uit recent onderzoek blijkt dat voor 90% van de jongeren (18-34 jaar) (Bron: Study of 3,812 18-34 year olds conducted 24th April 2014, Hipmunk) prijs het belangrijkste is bij het zoeken/boeken van een reis. Momenteel bestaat onze voornaamste doelgroep -voor in ieder geval de vluchten- uit jongeren tussen de 18-34 jaar. Hotels/autohuur is een minder afgebakende doelgroep, dit is voor iedere persoon die een hotel of auto nodig heeft interessant.

Wat willen jullie met GeniusTravel over een jaar bereikt hebben?

Over een jaar is GeniusTravel voor diverse mensen wereldwijd het startpunt voor het zoeken van een reis. Met uiteraard budget als startpunt. Het hierboven genoemde percentage van 90% geeft aan dat we op de goede weg zitten en we gaan dus nog flink uitbreiden. We gaan uitbreiden in de diversiteit, dat betekent een zo volledig aanbod van reizen, nu ligt de focus nog op hotels, autohuur en vluchten maar ook in het aantal landen en talen, ons streven is dat eind 2015, 70% van de wereldbevolking met een internetconnectie van onze dienst gebruik zou kunnen maken (nu 50%). Op dit moment zijn we zichtbaar voor alle mensen op de wereld die Engels, Spaans, Italiaans, Duits Frans of Nederlands spreken en over een aantal maanden wordt daar Chinees en Russisch aan toegevoegd.

Even dromen, waar staat GeniusTravel over 5 jaar

Dan behoren we tot de Top-25 Travelsites wereldwijd wat betekent dat wij meer dan 7 miljoen bezoekers per maand hebben op de site en/of in de app. Daarnaast moeten wij dan een conversie (daadwerkelijk aantal boekingen) van meer dan 5% behalen, wat betekent meer dan 350.000 boekingen per maand. Tegen die tijd zijn wij een travelportal waar men terecht kan voor alle soorten reizen, in meer dan 40 talen te raadplegen.

 

bron: www.travelnext.nl



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.