Blogposts
Blog
Geplaatst op zaterdag 10 januari 2015 @ 00:19 door Travelboy , 1260 keer bekeken
In de verhuurbranche van vakantiehuisjes is het gebruikelijk dat je een borg moet betalen. Deze borg denkt vaak eventuele schade die ontstaan kan zijn tijdens het verblijf en vaak worden de kosten voor bijvoorbeeld gas, water en licht samen met de afvoer van het vuilnis aan het einde van het verblijf verrekent.
Steeds vaker hoor ik van vrienden die een huisje hebben geboekt bij één van de grotere verhuurders van vakantiewoningen, dat er tijdens het verblijf toch een schade is ontdekt, een schade die er niet zat of een schade die je niet kon zien. Zo werden vrienden laatst aansprakelijk gesteld voor een scheur in een glazen douche deur, terwijl deze badkamer tijdens het verblijf niet gebruikt is, een andere familie kreeg een extra reinigingsheffing omdat de bank vol zat met hondenharen, wel apart voor een gezin wat geen hond heeft. Deze schades worden pas na thuiskomt door de tussenpersoon gemeld omdat de borg altijd via de bank wordt teruggestort.
Zodra de sleutel overdracht is controleer je het hele huis op gebreken, dat kan eenvoudig zijn door naar alle ramen te kijken op breuk en schade maar ook naar de meubels. Elke beschadiging schrijf je direct op. Is de verhuurder niet ter plekke probeer dan even te bellen, en mail de lijst met gebreken vast naar de tussenpersoon. Sla bij het controleren niets over. Maak desnoods overal foto’s van. Bij veel vrienden werden bijvoorbeeld de lattenbodems van de bedden als schadepost opgevoerd. Een lattenbodem van de simpelste soort gaat bij het geel/blauwe meubelwarenhuis weg voor nog geen twee tientjes, de verhuurder vroeg er een kleine 90 euro voor.
Is de verhuurder aanwezig bij de eind controle, laat deze dan tekenen voor akkoord dat er geen punten meer zijn. Mocht de verhuurder dit weigeren schrijf dit dan ook op
.
Het lijkt er op dat een aantal verhuurders creatief omgaan met de borg, en er een extra bron van inkomsten hebben gevonden. Opvallend is dat de schade bedragen nooit meer bedragen dan ongeveer 300 a 400 euro, vaak te weinig om door middel van juridische stappen actie te ondernemen. Tweede opvallende punt is dat de schade afhandeling tijdens alle gevallen door de tussenpersoon werd afgehandeld en de verhuurder ondanks aandringen van de huurders niet mocht communiceren.
Deze zaken speelde zich voornamelijk af bij een verhuurder met een groot aanbod aan grotere woningen (+12 personen) in de Belgische Ardennen en in de Franse skigebieden
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.