Blogposts

Blog

Geplaatst op donderdag 26 november 2015 @ 00:36 door Travelboy , 1167 keer bekeken

Even snel een berichtje sturen naar een vriend of vriendin, even dat e-mailtje checken of die post plaatsen op Facebook om te laten zien aan de rest van de wereld wat je vandaag weer hebt uitgespookt. Deze handelingen zijn op de meeste plekken de normaalste zaak van de wereld, behalve in het vliegtuig. Maar dat verandert.

 

Veel luchtvaartmaatschappijen zijn druk bezig met het inbouwen van zogenaamde wifispots, zodat alle passagiers verbonden blijven met de rest van de wereld. Maar hoe zal dit er in de toekomst uit gaan zien?

 

Online in de lucht

Vanaf 2017 zal er in de luchtvaart een verandering plaatsvinden op het gebied van wifi: de Europasat satelliet zal in gebruik genomen worden. Het Telecombedrijf Inmarsat ontwikkelt hiermee een wifinetwerk dat geschikt is voor vliegtuigen. British Airways zal met dit project gaan starten om te testen of het netwerk goed dekkend is. Je kunt je natuurlijk wel voorstellen dat het een hele uitdaging is om deze connectie in stand te houden.

 

Op intercontinentale vluchten is er meer mogelijk. Een handvol luchtvaartmaatschappijen, waaronder Turkish Airlines, Nok Air en Norwegian, biedt op langeafstandsvluchten gratis wifi aan.

 

Bij veel andere airlines is wifi beperkt beschikbaar en/of alleen tegen betaling;
Airberlin: €4,90 per 30 minuten of €8,90 per uur, op een groeiend aantal vluchten
British Airways: $14 per uur, of $25 per dag, op één vlucht tussen New York JFK en Londen
Emirates: de eerste 10 MB is gratis, daarna $1 per 500 MB aan boord van ruim 60% van de vliegtuigen
Etihad: $14 per uur, of $25 per dag, op een beperkt aantal vluchten
Hongkong Airlines: gratis op vluchten tussen Londen en Hong Kong
Iberia: $19,95 voor 22 MB, daarna $1,75 per MB
KLM: €19,95 per vlucht, alleen aan boord van Boeing 787 Dreamliners en op 1 Boeing 777-300 toestel
Lufthansa: €9 per uur, €14 per 4 uur en €17 voor de hele vlucht
Philippine Airlines: gratis op B777 en Airbus A330-343
Qatar Airways: gratis op een beperkt aantal vluchten
SAS: €6/€7 in Scandinavië en Europa, €15/€19 in andere landen
Singapore Airlines: $9.99 per 10 MB of $11.95 per uur
Southwest Airlines: $8 per dag
TAP Portugal: €6 voor 4 MB, of €12 voor 10 MB

 

Ten slotte is er ook GoGo, een aanbieder van in-flight wifi. Voor 50 dollar per maand kun je onbeperkt internetten aan boord van 2.000 vliegtuigen van Air Alaska, Air Canada, American Airlines, Delta, Japan Airlines, United en Virgin America.

 

Nederlandse Airlines

KLM en AirFrance zijn nu aan het testen met wifi aan boord van de Dreamliners en één Boeing 777-300-toestel. Zodra het vliegtuig een hoogte van 6 kilometer bereikt, mag er gebruik worden gemaakt van het internet. Hier moet wel voor worden betaald; €11 per uur, of €20 voor toegang tijdens de hele vlucht. Op de andere vluchten biedt KLM nog geen draadloos internet aan, maar of dat er snel komt is ook nog maar de vraag. Aangezien dit een redelijk grote investering is, zal er van tevoren veel getest moeten worden.

 

Transavia start in 2016 een proef, waarbij op geselecteerde vluchten een ‘intern’ wifi aangeboden wordt. Hierbij hebben passagiers de mogelijkheid om via hun eigen device te gamen, bestemmingsinformatie te lezen/kijken en te chatten met overige passagiers. Gebruik maken van ‘open’ wifi is op dit moment bij Transavia nog niet aan de orde, de vliegtuigmaatschappij wacht tot de markt zich verder ontwikkelt en er meer betaalbare opties beschikbaar komen.

 

Op het vliegveld

Wifi op het vliegveld is ook nog niet overal vanzelfsprekend. Er zijn genoeg vliegvelden in Europa waar draadloos internet al gratis is, maar op veel vliegvelden geldt de regel: het eerste half uur is gratis en daarna moet er betaald worden. Nederland scoort hierin goed: op elk van de vijf Nederlandse vliegvelden is gebruik te maken van gratis internet.

 

Tegenwoordig verwacht men ook dat er overal wifi aanwezig is. Zeker op een vliegveld willen mensen voordat ze op reis gaan nog even de laatste dingen regelen en zijn daardoor vaak online voor vertrek. Ook checken reizigers de vluchtinformatie of de weersverwachting op bestemming. Het is in ieder geval duidelijk dat we, als moderne reizigers, altijd en overal ‘connected’ willen zijn

 

bron: http://blog.tix.nl.



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.