Blogposts
Blog
Geplaatst op donderdag 22 oktober 2015 @ 00:01 door Travelboy , 1051 keer bekeken
Je kent het wel: Na een lange vlucht sta je eindelijk weer met beide benen op de grond. Je bent op vakantie, in een ver land op een onbekende luchthaven. Je loopt naar de bagageband en de koffers rollen 1 voor 1 over de loopband. Je wacht en je wacht en je wacht, maar je koffer komt maar niet voorbij. En na een uur is je koffer er nog niet? Daar sta je dan, zonder bagage. Wat moet je doen, waar moet je heen, wie moet je aanspreken? Geen paniek, ik zal je uitleggen wat je moet doen.
Ten eerste het volgende: Elke dag raken er op luchthavens 90.000 stuks bagage kwijt, waarvan er 30 nooit meer terug worden gevonden, dat is 1 op 36. Je bent dus niet alleen in deze ellende. En dan nu het goede nieuwe: 85% van de kwijtgeraakte bagage is binnen 48 uur terecht. Meestal wordt die kosteloos op je vakantiebestemming afgeleverd. Maar daar heb je weinig aan nu je op het vliegveld staat.
Weet je zeker dat je bij de juiste bagageband staat? Als je dat gecheckt hebt en je koffer is nog steeds niet aanwezig, dan kun je naar één van de servicebalies op de luchthaven gaan. Hier kan je aangeven dat je koffer vermist is. Iedere luchthaven heeft een balie voor vermiste bagage. Daar moet je een PIR-formulier invullen. PIR staat voor Property Irregularity Report.
Vul het formulier helemaal in en de luchtvaartmaatschappij gaat direct op zoek naar jouw koffer. Vraag de medewerker om een kopie van het formulier. Bewaar ook altijd de bagagesticker op je ticket goed, want die bewijst dat je je bagage hebt ingecheckt.
Als je geluk hebt krijg je daarna direct een klein vergoeding om wat spullen aan te schaffen, zoals toiletartikelen, schoon ondergoed en misschien een T-shirt of korte broek. Maar vaak is het zo dat je de kosten pas achteraf bij ej luchtvaartmaatschappij kan declareren.
Is de bagage na 3 weken nog spoorloos dan is de luchtvaartmaatschappij volgens internationale verdragen aansprakelijk tot een maximum van circa €1400, onafhankelijk van de werkelijke waarde. Je kan ook contact opnemen met je reisverzekering om de schade te vergoeden.
Heb je geen reisverzekering? Dan kun je de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk stellen als je alleen vliegtickets hebt geboekt. Is de vlucht onderdeel van een pakketreis die is geboekt bij een reisorganisator dan is deze mede aansprakelijk voor de schade en moet de hostess of reisleiding hulp en bijstand verlenen. Wanneer de luchtvaartmaatschappij niet thuis geeft, is de schade wellicht via een reisverzekering te verhalen. Is het ticket betaald met een credit card dan is daaraan soms een verzekering voor bagage gekoppeld.
Het is mij gelukkig nog nooit overkomen, maar toch sta ik elke keer weer met klotsende oksels bij de bagageband te wachten. Ik ken namelijk genoeg mensen en genoeg verhalen van bagage die nooit is aangekomen. Ik heb nog wel een aantal tips voor je in de aanbieding zodat je koffer nooit vermist raakt.
1.Verwijder oude labels van andere reizen
2.Koop een koffer met een fel kleurtje of plak allemaal stickers op je koffer. Niet van landen of dieren, want dat heeft iedereen al.
3.Hang een naamlabel aan je koffer en stop een papier met je adres in de koffer. Een label met adres is niet zo handig, criminelen weten dan meteen dat er niemand thuis is.
4.En dan misschien nog de beste tip: Als het kan en je neemt weinig mee, laat je koffer dan thuis en neem alleen handbagage mee. Dat is ook nog stukken goedkoper.
bron: http://travel.blog.nl
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.