Blogposts

Blog

Geplaatst op woensdag 14 januari 2015 @ 01:12 door Travelboy , 1209 keer bekeken

Een nieuwe trend onder reisorganisaties om wintersporters tot boeken te verleiden is het aanbieden van sneeuwgarantie. Maar hoe zit het als er een paar dagen voor je vakantie nog geen sneeuw ligt op jouw bestemming en je wilt annuleren?  Waarligtdesneeuwwel.nl onderzocht de sneeuwgarantie voorwaarden van de grote Nederlandse reisorganisaties. 

Sneeuwgarantie vaak een wassen neus 

Hoe werkt het annuleren of omboeken bij gebrek aan sneeuw en is dat ook echt gratis als je boekt met sneeuwgarantie? De redactie van www.waarligtdesneeuwwel.nl nam de sneeuwgarantie voorwaarden van de grote Nederlandse reisorganisaties onder de loep. Een onderzoek met verrassende resultaten. 

 

Opvallend is dat meerdere touroperators als sneeuw- of skigarantie voorwaarde stellen dat je 2 a 3 weken voor je vakantie moet besluiten of je gebruik wilt maken van de garantie. In twee tot drie weken tijd kunnen de weercondities immers totaal veranderen! Deze vorm van skigarantie is dan ook nauwelijks relevant.

Skipiste op 25 kilometer van je skidorp 

Ook de vraag onder welke weersomstandigheden je mag annuleren of omboeken is niet zo eenduidig te beantwoorden. Bij Pharos Reizen van ANWB kan je gebruik maken van de sneeuwgarantieregeling als er geen pistes open zijn binnen een straal van 25 kilometer van jouw wintersportdorp. Wat is een dergelijke garantie waard, kun je je afvragen? Een skivakantie waarbij je eerst elke keer een half uur moet rijden om vervolgens eindeloos in de file voor de skilift te staan is niet wat de meesten van ons zich voorstellen bij een geslaagde vakantie. 

 

Andere touroperators zoals Sunweb, de Jong Intra Vakanties en Vrij Uit gebruiken niet de skipistes maar het aantal skiliften dat open is als criterium. In het geval van Sunweb kan je bijvoorbeeld omboeken als slechts een derde of minder van de skiliften open is gedurende tenminste twee opeenvolgende dagen in de periode van 5 tot 3 dagen voor je vertrek. Het moge duidelijk zijn dat dit voor een consument nauwelijks te achterhalen is. 

 

Maar er zijn meer voorwaarden die omboeken of annuleren erg lastig kunnen maken. Sommige reisorganisaties bieden de garantie slechts voor een beperkt aantal landen aan en de meeste sluiten wintersportvakanties met het vliegtuig uit. In veel gevallen blijkt de garantie ook niet van toepassing als je een reis boekt naar een skigebied zonder bergtoppen van 2000 meter of meer. Hierdoor is niet alleen het grootste deel van Duitsland uitgesloten, ook een populair skigebied als Wilder Kaiser - Brixental, de Kitzbuheler Alpen en de Mont Jura vallen bijvoorbeeld niet onder de garantie.

 

Consumenten die een skivakantie willen boeken voor de tweede helft van maart of april moeten extra opletten. Soms staat er namelijk in de voorwaarden dat je garantie alleen van toepassing is als je boekt voor de officiele openingsdata van het skigebied. Uitvinden wat de officiele openingsdata zijn is niet eenvoudig. Hiervoor moet de consument zelf onderzoek doen. De meeste wat minder ervaren wintersporters zijn zich waarschijnlijk niet eens bewust dat reisorganisaties ook skivakanties voor buiten die data verkopen. 

 

Een samenvatting van de belangrijkste sneeuwgarantie voorwaarden per reisorganisatie:

Sunweb:

  • -Omboeken kan alleen als er tenminste één berg van 2.000 meter of hoger aanwezig is in het skigebied.  
  • -Sneeuwgarantie is geldig voor reizen tussen 20 december 2014 en 30 maart 2015.
  • -Omboeken kan 3 tot 5 dagen voor je vertrek. 
  • -Tenminste tweederde van de skiliften in jouw skigebied moet gedurende tenminste 2 dagen gesloten zijn geweest in de periode tussen 5-3 dagen voor je vertrek.  
  • -Je boekt een reis voor de officiele openingsdata van het skigebied.
  • -Niet geldig voor groepen vanaf 15 personen of vliegreizen inclusief lijndienstvlucht met Transavia. 

Vrijuit:
  • -Omboeken mag in de periode tussen 15 en 22 dagen voor vertrek mits op dat moment tenminste tweederde van de skiliften in jouw skigebied gesloten is. 
  • -Omboeken kan alleen als er tenminste één berg van 2.000 meter of hoger aanwezig is in het  skigebied.  
  • -Geldig voor reizen tussen 13 december 2014 en 14 maart 2015.
  • -Als je niet meer kunt omboeken maar moet annuleren dan betaal je hiervoor 50,- per boeking.
  • -De skigarantie is niet geldig voor vliegreizen.

De Jong Intra:
  • -Omboeken kan alleen als er het tenminste één berg van 2.000 meter of hoger aanwezig is in het  skigebied.  
  • -Geldig voor reizen tussen 20 december 2014 en 7 maart 2015
  • -Alleen omboeken in de periode van 2-3 weken voor vertrek indien op dat moment minder dan 40% van de skiliften geopend is. 
  • -Wie liever wil annuleren i.p.v. omboeken betaald een bijdrage van 50,- per boeking
  • -Ook geldig voor vliegreizen en groepen tot 8 pers. Grotere groepen op aanvraag.

Pharos Reizen / ANWB
  • -Alleen geldig voor Oostenrijk, Frankrijk en Italië
  • -Geldig voor reizen tussen 14 december 2014 en 14 maart 2015
  • -Annuleren tussen 8 en 5 werkdagen voor vertrek
  • -Alleen annuleren als er 0 pistes open zijn in een omtrek van 25 km
  • -Gratis annuleren, na aftrek van reserveringskosten en verzekering (kan oplopen tot meerdere tientjes!)
 
WinterTrex 
  • -Omboeken mag wanneer er 10 dagen voor je aankomstdag, door sneeuwtekort, doorlopend minder dan 40% van de bij de geboekte skipas inbegrepen skiliften in werking is.
  • -Geldig voor reizen, die tussen 29-12-2014 tot en met 14-03-2015 beginnen

Resumerende: wie echt zeker wil weten dat er een flink pak sneeuw ligt op zijn of haar vakantiebestemming, doet er beter aan om bij de boeking meteen te kiezen voor een echt sneeuwzeker gebied. Een goede indicatie daarvoor is de skifactor van je bestemming in de maand dat jij op wintersport wilt.



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.