Blogposts
Blog
Geplaatst op woensdag 28 oktober 2015 @ 01:47 door Travelboy , 1271 keer bekeken
Van plaatsing van lichten en stoelen: in hotels wordt niets aan het toeval overgelaten. Jo Polmear van interieurarchitectenbureau Hunter Patel Creative Group, legt uit hoe budgetvriendelijke, zakelijke en luxehotels worden ingericht. Eén regel geldt altijd: in de lobby moet het vooruit gaan.
In budgethotels
De ontvangstruimte is afgebakend, de kleuren van het hotellogo komen terug en de naam staat in grote letters in de buurt van de balie: alles is duidelijk en simpel zodat je meteen weet dat je op de juiste plek bent aangekomen. In een budgetvriendelijk hotel moet het, meer dan in andere hotels, snel gaan. Daarom vind je uitnodigende stoelen pas in de gang. Die staan er niet zomaar: ze moeten gasten aanmoedigen om na het inchecken snel door te gaan en chaos in de lobby te vermijden. Ook de bar is vaak zichtbaar vanuit de lobby, een extra stimulans om je daar weg te krijgen.
Beeld: Premier Inn
De gangen naar de kamers zijn meestal fel verlicht om gasten een gevoel van veiligheid te geven. De kleuren in de kamers zijn ook licht om te benadrukken dat het er heel proper is. Kleine meubelen doen de ruimte dan weer groter lijken. Let ook op de materialen in de kamer: vaak zijn deze heel simpel en recht zodat het personeel makkelijk kan poetsen.
Beeld: Premier Inn
In een zakelijk hotel
Het cliché over zakenmensen wil ons doen geloven dat ze steeds druk bezig zijn, dat weerspiegelt zich in de lobby van zakelijke hotels ontworpen. Er staan geen meubelen in de weg zodat gasten snel naar hun kamer kunnen. De trap is vaak met tapijt bekleed om hen naar hun kamer te lokken. De incheckbalie bevindt zich meestal op een hoger niveau om alles wat persoonlijker te maken dan in een budgethotel. De belichting in de bar is gedimd om zakenmannen en -vrouwen na een drukke dag te overhalen om een slaapmutsje te drinken. Zacht licht nodigt immers meer uit dat fel licht.
De kamers lijken opgedeeld in zones, waarvan de twee belangrijkste een werk- en slaapruimte zijn. Handige apparaten zoals een telefoon staan binnen handbereik en er is een bureaustoel die bedoeld is als knipoog naar het kantoorleven. Om de hotelkamer niet te veel op een werkomgeving te laten lijken, worden vaak donkere panelen gebruikt tegen de muren om een luxueuze, elegante maar vooral ontspannen sfeer te scheppen.
Beeld: Marriott
In een luxehotel
Een strakke zitbank in het midden van de lobby zie je vaak in luxehotels: die fungeert als het ware als een podium om jezelf te etaleren en begeerd te voelen. De lampen die niet zelden boven het meubel hangen, dienen dan weer om een intiemere sfeer te creëren. Deze verspreiden over het algemeen fel licht, dat voorkomt dat je te lang blijft zitten. Aan de zijkanten van de lobby zijn vaak stoelen voorzien voor een intiem onderonsje, al zijn die nooit echt heel comfortabel om te voorkomen dat je er uren doorbrengt.
Beeld: Marriott
De gangen zijn doelbewust zacht verlicht, dat schept een luxueuzere sfeer. Warm licht kan ook een stimulans zijn om zacht te praten. Gasten associëren zacht licht in de gangen met slapende mensen. Dit trucje kan ertoe leiden dat het in dure hotels rustiger is, wat ook weer het luxegevoel versterkt. Eens in je kamer vind je veel grote kussens, zo oogt alles extra comfortabel. Achter het hoofdeinde zit vaak een lamp die - jawel - zacht licht verspreid en het luxueuze sfeertje doet toenemen. Brede gordijnen en extra meubels moeten je dan weer de indruk geven dat je echt een hele grote kamer hebt geboekt, net als meubels die bekleed zijn met luxueuze stoffen zoals fluweel en leder.
Beeld: The Meydan
bron: www.nieuwsblad.be
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.