Blog
Geplaatst op donderdag 22 januari 2015 @ 00:41 door Travelboy , 1310 keer bekeken
Wat staat ons te wachten in 2015 op vakantie? De ingezette trend om vaker en korter te reizen en een persoonlijke belevenis te maken van je vakantie zet door. Het online boeken viert hoogtij dagen en we geven ons geld liever uit aan een ervaring dan aan materiële zaken. Reizen draait daarom bij velen om zoveel mogelijk van de wereld te zien en uit de eigen comfort zone te komen.
De blind breaks bijvoorbeeld, waarbij je je vakantie boekt zonder de bestemming te kennen. Vakanties moeten net als het dagelijks leven gezond zijn en ons fit houden, vandaar de groei in healthy trips. Na de intrede van social travel gaan we met de trend Connect with Locals een stapje verder om authentieke kleinschalige ervaringen met de lokale bevolking op te doen. Wie op het gebied van eten en drinken wil verbroederen met de lokale bevolking haakt in op het foodtourism en gaat op foodcation. Ook gaat de hipster dad op reis en is solo traveling niet alleen voor singles maar voor iedereen in opkomst. De millennial wordt een influencer: of het nou gaat om een outdoorvakantie waarbij je je fysieke grenzen verlegt, of een vakantie naar een zogenaamde under-the-radar bestemming. Deze jonge groep mensen inspireert en wordt geïnspireerd. Tot slot zal de #braggie de #selfie vervangen want waar je naartoe reist en wat je daar doet zegt iets over jou als persoon.
1. Blind breaks
Een blind break is een vakantie die je boekt zonder de bestemming ervan te weten. Deze verrassingsreizen komen voort uit het ‘experiential travel’: op reis gaan met als doel uit je comfort zone te komen. De blind break gaan we in 2015 volop zien in het (vaste) assortiment van een groeiend aantal reisaanbieders. Zo kwam KLM met de Monday Mystery Tickets voor €99,-, waarmee je gedurende drie weken elke week naar vijf geheime steden kon vliegen. De website Srprs.me gaat voor spontaniteit en werkt met thema’s als ‘city tripping’, ‘broke’, ‘manly’ en ‘girls only’. Op deze manier kun je toch een thema kiezen, maar verder blijft alles geheim totdat je op het vliegveld staat. Ook Germanwings is een aanbieder van mystery tickets in combinatie met thema’s. Zo vlieg je bijvoorbeeld naar Manchester, Berlijn of Wenen als je voor het ‘gay-friendly’ thema kiest. Een blind break voor de familie? Boek een Mystery Park bij Center Parcs, waarbij je zelf kunt kiezen uit een weekend-, midweek-, of weekverblijf.
2. Connect with Locals
In navolging op de ‘do as the locals do’ trend uit 2014 willen we meer dan alleen logeren bij een local. We willen bijdragen aan lokale gemeenschappen en zoeken naar authentieke ervaringen door ons onder te dompelen in hun levensstijl. Dit doen we door samen met de lokale bevolking te fietsen, sporten, ambachten te leren, religieuze ceremonies bij te wonen of een kookwork te volgen. Voorbeelden van Nederlandse platforms die op deze behoefte inhaken door reizigers en locals met elkaar in contact te brengen zijn Better Places, I LikeLocal, Withlocals, Doozze, TravelMoodz en Sleeping with the Locals.
3. Foodcations
Na het succes van diverse social travel initiatieven, spot Cherry Picker de groeiende rol van eten en drinken binnen deze peer-to-peer wijze van reizen. In 2015 voeren ‘eating and dining’ apps en websites de boventoon. EatWith, Bookalokal en Feastly zijn de eerste initiatieven waarbij je lid wordt van een community en ook Airbnb blijft niet achter met een ‘home dining pilot project’ in San Francisco. Hierbij kies je een lokaal adresje uit om samen te koken, eten en ervaringen uit te wisselen. Dit sluit niet alleen aan bij de trend dat we deel willen uitmaken van een bepaalde cultuur, maar ook bij het zogenoemde foodtourism waarbij de lokale keuken een steeds grotere rol gaat spelen in de keuze voor bestemmingen. Het draait bij foodtourism om meer dan lekker eten en drinken op vakantie. Het gaat om de hele ervaring van het bereiden en/of proeven van lokale gerechten samen met de locals die zorgt voor verbroedering.
4. Outdoor wordt extreem
Cherry Picker verwacht dat de behoefte aan spanning, uitdaging en misschien zelfs wel een beetje angst tijdens de vakantie het komende jaar groeit. Het motto ‘alles is mogelijk’ en de behoefte aan het verleggen van fysieke grenzen kent in 2015 zijn weerga niet op het gebied van reizen. Fysieke uitdagingen op vakantie, in welke vorm dan ook, winnen steeds meer terrein ten opzichte van de luiervakantie. Op ijsbeerexpeditie in de ruige natuur, vrijwilligerswerk met wildlife of sealife, zwemmen met krokodillen in een ‘Cage of Death’ in Australië of bergbeklimmen met overnachtingen in berghutten: we draaien er onze handen (bijna) niet meer voor om.
5. Under-the-radar bestemmingen
Doordat we steeds vaker reizen wordt de wereld letterlijk en figuurlijk kleiner. In 2015 ontdekken doorgewinterde reizigers zelfs bestemmingen die nog niet bekend zijn bij het gros van de wereldbevolking. We reizen af naar zogenaamde under-the-radar bestemmingen. De interesse in minder opvallende of onbekende bestemmingen als Oeganda, Slovenië, Mozambique, IJsland, Boedapest, Zuid-Korea, Taiwan en het Spaanse Bilbao groeit. Voor veel reizigers is juist de gedachte dat je er in eerste instantie geen bezoekje aan zou brengen de reden om te gaan.
6. Healthy trips
Fit zijn of worden is voor velen een levensdoel, zo ook op vakantie. Healthy trips zijn er in alle soorten en maten: van vakanties die zich focussen op fysieke gezondheid, zoals weight-loss camps, yogareizen op Bali en reizen naar New York om de marathon te lopen, tot initiatieven op het gebied van mentale gezondheid. In Zweden rijden er bijvoorbeeld taxi’s rond die psychologische ‘back-seat therapy sessions’ aanbieden tijdens de rit. Ook gezonde voedingsinitiatieven breiden uit naar de reisbranche. Zo komt Whole Foods met een gezondheidsresort en biedt luchtvaartmaatschappij Virgin America een ‘protein box’ aan onder het mom van gezond vliegtuigvoedsel.
7. Millennians als nieuwe influencers
Maak kennis met de nieuwe influencers als reisleiders: de millennials. Deze groep – geboren in het midden van de jaren tachtig tot de jaren nul – maakt sterk onderdeel uit van de peer-to-peer maatschappij en zoekt en deelt reisinspiratie online via platforms, reviewsites en social media. Ook eenmaal op vakantie gebruiken ze hun smartphone of tablet veelvuldig om de weg en leukste hotspots te vinden en te delen. Deze reislustige generatie – ook wel generatie Y genoemd – gaat het liefst vier of vijf keer per jaar op vakantie, maar eist waar voor z’n geld. Inspiratie is het hoofdingrediënt van hun reis en dat nemen ze graag mee naar huis om zowel offline als online te delen met anderen.
8. Hipster dad gaat op reis
Ook de hipster dad is volgens Cherry Picker in opmars want vaders spelen in steeds grotere rol in het gezin. Meer mannen besluiten (net als hun veelal vrouwelijke voorgangers) parttime te gaan werken en een zogenaamde papa-dag in te bouwen. Waar voorheen met name moeders er wel eens alleen op uit trokken met hun kids, zijn de hippe vaders nu aan de beurt. Een weekendje uitwaaien op de Wadden, een ‘short ski break’ in de sneeuw of een bezoekje aan Disneyland Parijs: papa is van de partij terwijl mama voor het inkomen zorgt en het thuisfront bewaakt.
9. Solo traveling
Cherry Picker spot de groei in de trend solo traveling. Niet alleen de groeiende groep singles kiest voor een vakantie alleen. Steeds meer mensen zien de voordelen van alleen op reis gaan. Reisorganisatie SITA World Tours signaleert een stijging van solo traveling boekingen van bijna 64% tussen 2011 tot 2014. Opvallend is dat meer dan 70% van de alleenreizigers zogenaamde ‘female baby boomers’ zijn. Zij kiezen met name voor een exotische bestemming of een cultuurvakantie. Hoewel ze alleen op reis gaan, is het doel vaak om nieuwe mensen te ontmoeten en ervaringen op te doen. Wie niet alleen wil slapen en/of de kosten voor een kamer graag met een ander deelt, zoekt andere solo travelers op via bijvoorbeeld TripTogether.com.
10. #Braggie
Cherry Picker verwacht dat de #selfie in 2015 plaatsmaakt voor de #braggie: een foto die je direct na aankomst op je paradijselijke (en jaloersmakende) bestemming deelt via social media. Vooral om een klein beetje op te scheppen, oftewel te ‘braggen’. De cijfers van het WTM Global Trends Report 2014 liegen er niet om: per dag worden er wereldwijd ongeveer 750 miljoen afbeeldingen gepost op Facebook en verstuurd via WhatsApp, veelal door reizigers. Steeds meer hotels en andere accommodaties spelen hierop in door beloningen te geven aan gasten die hun ervaringen delen via social media. Kimpton Hotels beloont bijvoorbeeld met credits voor de minibar of een upgrade. Ook het Marriott International heeft een PlusPoints programma voor de degene die het snelst een #braggie plaatst.
bron: www.travelution.nl/
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.