Blogposts

Blog

Geplaatst op zaterdag 07 maart 2015 @ 07:05 door Travelboy , 1662 keer bekeken

Op het laatste moment naar het buitenland? Bij de trein betaal je vaak de hoofdprijs, maar wie voor de bus kiest kan al snel 50% tot soms zelfs bijna 90% besparen. De meeste busbedrijven bieden een aanvaardbaar comfort, maar zijn wel langzamer dan de trein. Tot die conclusie komt Treinreiziger.nl, die deze maand zes busbedrijven testte en honderden bus- en treinprijzen opzocht.

 

 

Zo kost een busticket naar Londen of Parijs op de dag van vertrek vaak 30 tot 45 euro. Bij de trein betaal je minimaal 130 euro. De reistijd is echter wel twee zo lang. Zo duurt een ritje naar Parijs met de Thalys 3 uur en 18 minuten, terwijl de bus minimaal 6 uur en 45 minuten onderweg is.

 

Soms alleen rechtstreeks per bus
Naar Belgische en een aantal Duitse bestemmingen zijn de reistijdverschillen minder groot. Zo is de ICE vanuit Utrecht 1 uur en 30 minuten onderweg naar Duisburg, de bus doet er maar een half uurtje langer over. En ook hier is de bus vooral kort voor vertrek veel goedkoper. Een treinkaartje voor de ICE kost op de vertrekdag ruim 40 euro, terwijl de bus meestal 9 tot 11 euro kost. Sommige Duitse en Belgische bestemmingen zijn wel rechtstreeks per bus bereikbaar, maar niet per trein. Zoals Gent, Bremen, Hamburg).

 

Comfort bussen voldoet
Ook op comfort kunnen de bussen redelijk concurreren met de trein. Zo bieden de meeste busbedrijven meer beenruimte dan in de Thalys. Eurolines is een uitzondering, daar is het comfortniveau erg wisselend. Ook wordt er in de bus gratis wifi beloofd. "Maar de wifi werkt heel vaak niet of heel slecht", is de ervaring van Hildebrand van Kuyeren. Alle bussen hebben wel een wc, al is die vaak wel erg klein en krap. iDBUS heeft de beste kwaliteit richting België, MeinFernbus biedt het meeste comfort richting Duitsland.

 

Enorme prijsverschillen
De tarieven tussen busbedrijven onderling kunnen vooral bij lange afstanden ook enorm verschillen. Richting België is Megabus vaak het goedkoopst, terwijl Flixbus spotgoedkoop is richting Duitsland. Bij de bestemming Barcelona worden de grote prijsverschillen duidelijk. Bij Megabus betaal je een paar dagen voor vertrek vaak 23,50 euro (enkele reis, reistijd 24 uur!), terwijl bij Eurolines voor minder comfort 55 euro wordt gevraagd.

 

Goedkoper dan het vliegtuig
"Theoretisch zou de bus richting Barcelona kunnen concurreren met de tarieven van het vliegtuig. Maar ondanks de bussen in het algemeen een redelijk tot goed comfort bieden zou ik toch niet aanbevelen om met de bus naar Barcelona te gaan. Het duurt gewoon te lang. Voor reizen naar België en Duitsland en eventueel naar Frankrijk en Groot-Brittannië kan de bus of een combinatie van bus en trein wel interessant zijn" verklaart Van Kuyeren.

 

Vroegboeken nauwelijks goedkoper
Kan je lang voor vertrek boeken? Dan wordt de bus vaak maar een paar euro tot niets goedkoper. Dat is anders bij de trein. Zo kost een treinkaartje naar Parijs drie maanden voor vertrek niet 130 euro, maar 35 euro. Veel busritten zijn drie maanden voor vertrek nog niet eens boekbaar. Mogelijk loont vroegboeken voor de bus in het hoogseizoen wel. Nu is de vraag immers beperkt, waardoor de goedkope tarieven wellicht niet uitverkocht raken. Maar ook een "duur"  buskaartje blijft veel goedkoper dan de trein.

 

Zie ook de resultaten per vervoerder

(Alle genoemde tarieven zijn momentopnames.)

 


 

Samenvatting per busbedrijf

Eurolines (zeer veel routes)

  • + Groot netwerk, richting België, Frankrijk en Verenigd-Koninkrijk hoge frequenties
  • + Korting voor kinderen (tot 50%) en voor jongeren en senioren (tot 10%).
  • + Uitgebreid productaanbod (open retour, rondreispas, etc.)
  • + Wijzigen ticket onder voorwaarden en tegen kosten (8 euro) mogelijk. Bij promo's tot zes uur voor vertrek. Bij standaardtarief zelfs tot 30 minuten na vertrek.
  • + Tijdens kantooruren vaak warm wachten bij de halte mogelijk dankzij uitgebreid netwerk verkooppunten
  • - Eurolines is bij een enkele reis vaak duurder dan de concurrentie. (Bij een retour krijg je vaak korting).
  • - Beenruimte in de door ons geteste bus was onvoldoende
  • - Wifi niet altijd aanwezig
  • - Aantal producten niet online boekbaar, ook wijzigen ticket kan niet online.
  • - Boekingsmodule geeft niet duidelijk aan of er overgestapt moet worden.
  • - Ook snel de voordeligste prijs vinden is lastig.

Flixbus (vanuit Amsterdam via Utrecht naar diverse Duitse bestemmingen)

  • + Richting Duitsland vaak het goedkoopst
  • + Ook op vertrekdag vaak nog zeer voordelige tickets (niet altijd).
  • + Annuleren mogelijk tegen kosten (3 euro) tot 24 uur voor vertrek. Ticket wordt niet terugbetaald maar restitutie gebeurt in de vorm van een tegoedbon. 
  • + Redelijk comfort, stopcontact per twee zitplaatsen, verkoop van kleine snacks en dranken.
  • + Wifi in Duitsland werkte tijdens onze rit erg goed (in Nederland niet).
  • - Ticket voor kinderen kost in de praktijk vaak even veel als voor een volwassene. Er is een kindertarief, maar het promo-tarief is vaak veel voordeliger.
  • - Ticket kopen in de bus is in vergelijking met internet relatief duur
  • - Website deels in het Nederlands maar niet de boekingsmodule, betalen per iDEAL niet mogelijk.
  • - Bestemming niet rechtstreeks bereikbaar? Dan kan je niet in één keer boeken.

IC-Bus (Düsseldorf - Eindhoven - Antwerpen (- Londen), Düsseldorf - Roermond - Brussel)

  • + Comfortabele bussen met ruime zitplaatsen met stopcontact per twee zitplaatsen.
  • + Tickets naar Düsseldorf, Antwerpen en Brussel vaak voor 9 of 14 euro beschikbaar
  • + Rijdt vaak op routes waar geen goede treinverbinding is, daardoor vaak sneller dan de trein.
  • + Kinderen t/m 14 jaar gratis (Onder voorwaarden. Bijvoorbeeld onder begeleiding van volwassene).
  • + InterRail en Duitse kortingskaarten (BahnCard 25 bijvoorbeeld) zijn ook geldig bij IC-bus.
  • + Geen inchecktijden. Tijdens onze test toch op tijd ondanks drukte op de weg.
  • + Integraal te boeken met (aansluitende) treinreis.
  • - Wijzigen of annuleren in de praktijk vaak niet mogelijk. (Formeel wel tegen aftrek van 15 euro. Tickets zijn echter vaak voordeliger dan 15 euro).
  • - Wifi werkt niet altijd. Wij hadden tijdens onze testrit geen wifi.
  • - Website is geoptimaliseerd op treinreizen, betalen per iDEAL bij DB niet mogelijk (wel via NS International). 
  • - Online - voor zover bekend - geen realtime reisinfo beschikbaar voor de IC-Bus.

iDBUS (Amsterdam - Brussel - Londen, Amsterdam (- Lille) - Parijs)

  • + Comfortabele bussen met ruime beenruimte, stopcontact per twee zitplaatsen (maar werkte tijdens onze test niet)
  • + Realtief snel (in vergelijking met sommige andere lijndiensten).
  • + Ondanks file tijdens onze testrit (duur circa 20 a 25 minuten) toch op tijd.
  • + 4e persoon gratis, eveneens groepstarieven beschikbaar.
  • + Heldere Nederlandse website met realtime-reisinfo, betalen per iDEAL mogelijk.
  • + Je hoeft geen tickets te tonen. Alleen een paspoort of identiteitsbewijs. 
  • + Wijzigen tickets tegen kosten mogelijk (5 euro), tot 30 minuten voor vertrek! (Eenvoudig online te regelen)
  • - Wifi tijdens onze test zeer, zeer traag.
  • - Slechts 1 groot bagagestuk gratis (bij meeste concurenten twee).
  • - Alleen vanuit Amsterdam, geen andere opstapplaatsen in Nederland.
  • - Kinderen betalen de volle prijs. Alleen baby's t/m 2 jaar krijgen korting.
  • - Bestemming niet rechtstreeks bereikbaar? Dan kan je niet in één keer boeken.
  • - Megabus is op dezelfde routes actief en vaak iets voordeliger.

Megabus (Amsterdam - Londen / Parijs / Keulen. Deel bussen stopt te Rotterdam, Antwerpen, Brussel, Lille en Gent)

  • + Redelijk comfort (beenruimte niet ruim, maar ook niet zeer krap).
  • + Voor slechts 1 euro kunnen tickets tot 24 uur voor vertrek onder voorwaarden gewijzigd worden.
  • + Veel voordelige tickets. Vaak voordeliger dan de concurrent. Ook voordelige tickets naar bestemmingen ver van huis (Barcelona, München).
  • + Nederlandse website, betalen per iDEAL mogelijk. (Deel van de informatie zit wel weggestopt).
  • - Kinderen vanaf 3 jaar krijgen geen korting. 
  • - Wifi kwam tijdens onze test niet tot stand en alleen Britse stopcontacten aanwezig.
  • - Busstops zijn vaak niet duidelijk aangegeven en vaak op minder goede locaties als bij de concurrenten. 
  • - Boekingskosten (slechts 0,50 euro) zijn niet in de prijs verwerkt. Het tariefsysteem in het algemeen is ondoorzichtig. Vroegboeken is bijvoorbeeld soms iets duurder.
  • I-nchecktijd bedraagt 30 minuten (in Londen 60 minuten).
  • - Website geeft niet duidelijk aan of er overgestapt moet worden.

MeinFernBus (vanuit Amsterdam via Utrecht naar diverse Duitse bestemmingen)

  • + Ruime beenruimte, stopcontact bij iedere twee zitplaatsen, verkoop van snacks en drinks.
  • + Voordige tarieven, groot netwerk in Duitsland. 
  • + Fietsen kunnen op sommige routes mee.
  • + Entertainmentkanaal beschikbaar met films, muziek en series. (Let op: films en series zijn in het Duits ingesproken). 
  • - Wifi leverde geen bruikbare verbinding op tijdens onze test.
  • - Kinderen betalen vaak evenveel als volwassenen. (Er is een kindertarief, maar een promo-tarief is vaak voordeliger).
  • - Geen Nederlandse website, betalen per iDEAL niet mogelijk. 
  • - Annuleringskosten zijn vrij hoog (15 euro). Ticket wijzigen? Annuleer je rit en krijg een voucher voor een nieuwe boeking. 
  • - Geen realtime reisinformatie beschikbaar

 

bron: www.treinreiziger.nl/

 

Lees ook:


Spotgoedkope bustickets veroorzaakt door felle concurrentie
www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/spotgoedkope_bustickets_veroorzaakt_door_felle_concurrentie-146755

 



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.