Blogposts
Blog
Geplaatst op zondag 12 juli 2015 @ 03:59 door Travelboy , 1118 keer bekeken
Steeds meer steden verkiezen de kabelbaan boven de metro of tram. Wat zijn de mooiste stedelijke kabelbanen ter wereld? De Volkskrant koos er zeven, van La Paz tot Londen.
De Boliviaanse hoofdstad La Paz bouwt aan het grootste kabelbaannetwerk ter wereld. Bewoners kunnen daar al kiezen tussen drie kabelbanen die een afstand van bijna tien kilometer afleggen. De komende vier jaar komt daar nog eens twintig kilometer bij.
Stadsplanners over de hele wereld zien kabelbanen als een relatief gemakkelijke oplossing om buurten te verbinden. De gondels zijn goedkoper in aanleg dan een metro- of tramsysteem en beter geschikt voor heuvelachtig terrein. Ook Mexico City, Berlijn, Mecca, Port-au-Prince en Cardiff werken aan plannen om kabelbanen aan te leggen. Bijkomend voordeel: voor toeristen zijn de gondelliften een aangename manier om de stad te zien. De Reisredactie van de Volkskrant zet de zeven mooiste stadsgondels op een rijtje.
De grootste kabelbaan ter wereld ligt in Bolivia, en is gebouwd om de inwoners van de buitenwijk El-Alto door La Paz te vervoeren. Toeristen mogen mee voor 8 Boliviano (1 euro), maar de gebruikers zijn vooral vrouwen met vlechten en mannen met poncho's. Zij nemen elke dag de Téléférico naar hun werk, of 's avonds voor hun plezier. De komende jaren bouwt de stad nog zes lijnen erbij.
In Londen kun je sinds 2012 de Theems rivier wiebelend oversteken per kabelbaan. Vanuit de glazen cabines, afkomstig uit Oostenrijk, kan je het Olympische Park en de wolkenkrabbers van Canary Wharf van bovenaf bekijken. Na het ritje van één kilometer kom je aan bij de 02 Arena aan de Zuidelijke kant van de Theems. 4,50 Pond (6,20 euro) per rit.
Draai het uizicht om: kijk vanaf de Tafelberg bij Kaapstad eens naar beneden. Behalve de Zuid-Afrikaanse stad zijn aan het einde van de Table Mountain Aerial Cableway bergen en stranden zichtbaar. In één oogopslag zie je de Helderberg Mountains, Blue Mountain strand, Sunset strand, Devil's peak, Kaapstad stadium en de twaalf apostelen - een groep van twaalf kleinere bergtoppen. Je kunt elke 10-15 minuten vertrekken in Kaapstad en beklimt dan de Tafelberg in minder dan vijf minuten voor 225 Rand (16 euro). Je kunt ook een enkeltje kopen en dan aan touwen hangend terug naar de stad abseilen.
De kabelbaan van Queenstown is één van de steilste ter wereld en vertrekt op een hoogte van 450 meter aan de rand van de stad om vervolgens te klimmen naar de top van Bob's Peak. Onderweg biedt de gondel een 220 graden panorama met zicht op de Coronet bergtop, de bergen van de Remarkables Mountain Range en over het meer Wakatipu. Boven is de sfeer behoorlijk toeristisch: Nieuw-Zeelands buffet en een traditionele Haka (Maori dans). Voor extra adrenaline kan je een 800 meter lange afdaling inzetten in een 'luge' (slee op wielen). 32 NZ-dollar (4 euro).
Aan de rand van Hong Kong brengt de Ngong Ping kabelbaan je zo de bergen in. Dit is de enige gondel ter wereld met twee klassen; de standaard cabines zijn goedkoper, maar de duurdere cabines hebben een glazen bodem wat een extra dimensie geeft aan het zicht. Deze kabelbaan verbindt Tung Chung met Ngong Ping, een stadje dat eerst enkel via een bergweg bereikbaar was. Daar zijn het Po Linklooster en de Tian Tan Boeddha te vinden.
Deze kabelbaan verbindt één van Brazilië's grootste buitenwijken - Complexo do Alemão, met het centrum van Rio de Janeiro. Deze 3,5 kilometer lange kabelbaan met zijn 152 gondels is de eerste van Brazilië, en brengt sinds 2011 duizenden inwoners van Rio naar de arme buitenwijk. Veel toeristen in Rio nemen de bekendere Sugarloaf Mountain-kabelbaan die je naar de top van de Suikerbroodberg brengt, maar als je in de tussen de Brazilianen zelf terecht wilt komen moet je hier zijn. Zij krijgen twee gratis ritten per dag, voor de buitenlanders is het 1 Braziliaanse Dollar (30 cent).
Medellin, Colombia, bouwde in 2004 de eerste stedelijke kabelbaan ter wereld. Stadplanners kregen na de dood van drugsbaron Pablo Escobar het idee om zijn voormalige werkgebied (de arme buitenwijken) te verbinden met de stad door middel van een kabelbaan. Mede hierdoor is de criminaliteit sterk afgenomen en nu profiteren ook veel toeristen van de kans om voor 1 dollar de stad van bovenaf te bezichtigen. Intussen zijn er drie lijnen. De eerste verbindt de buitenwijken met het metronetwerk van de stad en de twee andere beklimmen beide kanten van de vallei waarin de stad ligt.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.