Blogposts

Blog

Geplaatst op maandag 12 juli 2010 @ 20:54 door Travelboy , 1202 keer bekeken

Voor u definitief uw hotel op vakantie kiest, bekijkt u het best de beoordelingen, foto's en commentaren van specialisten en andere reizigers. Een woordje uitleg.

 

Wanneer u een hotel kiest, mag u zich niet alleen laten leiden door het aantal sterren of door idyllische foto's. Nog veel andere criteria spelen een rol. Wij geven u de 3 belangrijkste tips.

 

1. Het aantal sterren
Een van de eerste criteria waarop reizigers zich baseren wanneer ze een hotel kiezen, is het aantal sterren. Maar zijn die rangschikkingen wel op dezelfde criteria gebaseerd in heel Europa? Welke prestaties, welk service- en comfortniveau mag u verwachten?

 

Het Europees Consumenten Centrum vergeleek driesterrenhotels uit 29 Europese landen (EU + IJsland en Noorwegen). De maatstaf bestond uit 22 criteria met betrekking tot de gemeenschappelijke diensten en voorzieningen en 19 criteria met betrekking tot de kamers en badkamers, met de bedoeling een soort gemeenschappelijke noemer voor alle driesterrenhotels vast te stellen.

 

Twee beoordelingssystemen

Eerste vaststelling: er bestaan 2 systemen. In 10 landen moet een hotel aan welbepaalde minimumcriteria voldoen om in een categorie te worden opgenomen. In de 17 andere landen steunt het systeem op minimumcriteria die een waarderingscijfer krijgen (puntensysteem). In België bestaan beide systemen naast elkaar. Een vergelijking maken is dus niet simpel. Toch kunnen we enkele duidelijke hoofdlijnen waarnemen.

 

Dit zijn bijvoorbeeld de diensten en voorzieningen die u mag verwachten in een zichzelf respecterend 3-sterrenhotel:

-Een permanent bemande receptie of de mogelijkheid om 24 u/dag een receptionist te bellen
-Internettoegang
-De mogelijkheid om met credit- of debetkaart te betalen
-De receptionist spreekt minstens één taal naast de landstaal
-Ontbijt en doorgaans ook de mogelijkheid om ter plaatse te lunchen en te dineren
-Extra's zoals een strijkdienst, wasdienst
Parkeerplaats
-De oppervlakte van de kamers. Er is een hemelsbreed verschil tussen -de kleinste (8,4 m² in Groot-Brittannië) en de grootste kamers (18 m² in Denemarken of 17 m² in België bijvoorbeeld)
-Radio en tv (kabel, satelliet)
-Airco, minibar en voorzieningen voor baby's
-Rookvrije kamers (opgelet: in 5 landen, waaronder België, is dat niet verplicht)
-Toegankelijkheid voor minder mobiele mensen
-Een individuele badkamer inclusief producten (shampoo, douchegel).

 

Welke kwaliteit mag u van een 3-sterrenhotel verwachten in Estland, Portugal of bijvoorbeeld Denemarken in vergelijking met die normen? Dat ontdekt u in de 29 gedetailleerde landenfiches opgesteld door het ECC. www.eccnl.eu/bin/binaries/classification-of-hotel-establishment-within-the-e.pdf

 

2. Essentiële informatie
Vertrouw niet alleen op het aantal sterren! Houd ook rekening met een reeks andere, essentiële gegevens als u een onaangename verrassing wilt vermijden.

 

Zo informeert u beter ook naar:

-de ligging van het hotel en de bereikbaarheid;
-de stijl;
-de ouderdom (verouderd, recent gerenoveerd);
-het type van gasten en de nationaliteit van de toeristen die er logeren;
-de rust/drukte in het hotel;
-de netheid;
-de vriendelijkheid van het personeel;
-de kwaliteit van het ontbijt of het hotelrestaurant.

 

3. Beoordelingen, commentaar, foto's
Wilt u een duidelijk beeld krijgen van een hotel, dan tikt u die naam gewoon in een zoekmachine in. U vindt al snel enkele sites waar u heel wat aan hebt (foto's, commentaar, gedetailleerde beschrijvingen).

 

-Neem een kijkje op de website van het hotel om foto's te bekijken of om het hotel virtueel te bezoeken.
-Raadpleeg een reisbureau.
-Bezoek boekingsites, zoals Booking voor touroperators, of sites waar toeristen hun beoordelingen en foto's plaatsen (TripAdvisor). Opgelet: vertrouw liever op beoordelingen die op een voldoende aantal getuigenissen gebaseerd zijn.
-In specifieke gidsen (Michelin) of themagidsen gericht op charmehotels en budgethotels, vindt u al heel wat informatie.
I-s een bepaald punt erg belangrijk voor u, dan neemt u beter rechtstreeks contact op met het hotel per telefoon of per mail.
-Maar blijf voorzichtig, uiteindelijk weet u nooit wie het commentaar daadwerkelijk heeft geschreven. Misschien wel de hoteleigenaar zelf… -Maar in elk geval: hoe meer beoordelingen (in meerdere talen), hoe groter de kans dat de eindbeoordeling betrouwbaar is. En beperk u vooral niet tot één enkele informatiebron!

 

bron: http://netto.tijd.be



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.