Blogposts

Blog

Geplaatst op donderdag 15 juli 2010 @ 22:32 door Travelboy , 1791 keer bekeken

Hoe meer je reist, hoe meer verschil je ziet in de wijze waarop hotels worden gerund. Hoe duur een hotel is, maakt niet het verschil. Het is de bezieling van de eigenaar en de wil om het de gast naar de zin te maken dat het verschil maakt. Sommige onvolkomenheden aan een hotel zijn meer grappig dan irritant, andere maken je zo boos als een dolle stier. De Columbus redactie zette de tien grootste ergernissen uit eigen ervaring op een rij.

 


1. Nachtkastje
Nachtkastjes zijn handig, maar waarom moet in een tweepersoonskamer het nachtkastje altijd tussen de twee bedden in staan? Is dat om te voorkomen dat er iets 'gebeurt' in de kamer? Denkt het hotel dat je niet in staat bent om om het nachtkastje heen te lopen als je bij je kamergenoot in bed wilt belanden? Gevolg is doorgaans dat je eerst de kamer half moet verbouwen: nachtkastje opzij, bedden tegen elkaar aan, nachtkastje er weer naast. Niet alleen ben je zelf uitgeput, de buren zullen ook niet blij zijn met het geschuif van meubels tijdens hun vakantierust.

 

2. Airconditioning
 De airco is natuulijk heerlijk om op je kamer te hebben, maar niet elke airco werkt zoals het moet. Sommige apparaten maken enorm veel kabaal door slecht onderhoud, andere koelen niet of te weinig. Als je de receptie erop wijst dat het niet koel wordt, is steevast het antwoord dat het even duurt of worden er andere smoezen gebruikt om maar niet te hoeven zeggen wat de ware reden is. Maar wij zullen er niet over liegen: de centrale airco staat uit kostenbesparing vrijwel altijd uit of op een heel laag pitje.

 

Ook losse airco-units - ofwel die witte kasten aan de muur- worden nogal eens zo ingesteld dat er maar een klein beetje gekoeld wordt. Allemaal prima, maar verkoop de kamer dan ook niet als zijnde met airconditioning! Ons advies: als je een kamer met airco hebt geboekt en deze werkt niet naar behoren, laat het hotel het probleem maar oplossen. Eis anders gerust een korting. Wel even volhouden - blijf vooral glimlachen! - want je krijgt naturlijk eerst een aantal smoezen te verwerken.

 

3. Uitzicht
Je kent het wel: je vraagt om een kamer met een raam en liefst met uitzicht op de zee. Dan trek je de gordijnen open en... Dat er een muur verborgen zit achter de gordijnen waar jij dacht dat een raam zou zitten, is natuurlijk een klassieker, maar komt eigenlijk alleen nog op vliegveldhotels voor. Maar ook andere verpestende uitzichten zijn mogelijk. Met stip op 1: de enome aironditioningkoelers die pal voor je raam zijn gebouwd. Of je moet een nekverrekking riskeren om nog een streepje van de zee te kunnen zien.

 

4. Doucheknop
 Wil je lekker douchen, dan mist steevast het haakje aan de muur waar je de douchekop aan opgehangen kan worden. Is het je ook opgevallen, dat dat haakje opvallend vaak mist - zeker in de wat minder goede hotels? Douchen met de douchekop in de hand is natuurlijk minder relaxed en voorkomt dat je een halfuur onder de douche blijft hangen. En dat is precies de reden dat de hotellier het haakje van de muur heeft laten verwijderen. Want hij heeft liever dat jij als gast minder comfort hebt, dan dat hij aan het einde van de maand een torenhoge energierekening ontvangt. Wel zo duurzaam natuurlijk. Toch zou het fijn zijn als je als gast zelf kunt bepalen hoe lang je onder de douche wilt staan, en vooral: hoe comfortabel! Want je haren wassen is op die manier toch best lastig...

 

5. Doucheslang
'Fijn, er zit toch een haakje aan de muur! Wat een goed hotel, nu kan ik lekker lang douchen!' Jammer, maar helaas: het hotel heeft de doucheslangen ingekort. En ze hebben dan altijd net zo'n fijne lengte dat je er nog niet onder kunt staan. De hoteleigenaar lacht ongetwijfeld in zijn vuistje. Wat ga je er immers tegen doen? De receptie bellen dat de doucheslang te kort is? Je weet niet eens wat doucheslang in het Spaans is! En bovendien is er helemaal geen telefoon op je kamer. Dus, laat maar. Gelaten douchen we gehurkt in het bad en dat heel kort: inzepen, afspoelen, klaar. Precies zoals het hotel het wil.


6.Stopcontacten
 Anno 2010 heeft een hotelkamer minimaal drie stopcontacten op een rij nodig. Je brengt immers een zo kort mogelijke tijd door in je kamer en wilt dus tegelijk je telefoon, je fotocamera en je laptop kunnen opladen. Maar nee, zelfs in moderne hotels kun je dit op je buik schrijven. Gij zult niet opladen! Je zoekt je altijd rot naar een stopcontact en eindigt bij het stopcontact van de televisie, dat achter die zware kast verborgen zit. Dus dat betekent: kast verplaatsen, op de grond liggen en hopen dat je stekker dan ook nog eens past.

 

Stopcontact nummer twee vind je doorgaans in de badkamer: bestemd voor het scheerapparaat. Probleem daarbij is dat het opspattende water van je wastafel en je laptop niet echt goed samengaan én dat veel stopcontacten voor scheerapparaten op een of andere manier ook echt alleen werken bij scheerapparaten. Om gek van te worden! Het zou toch zo makkelijk kunnen zijn... zou je zeggen.
Tip: neem een stekkerverdeler mee, die van één stopcontact drie stopcontacten maakt.

 

7. Lichtknoppen
Doodmoe, na alle ervaringen van de dag, wil je gaan slapen. Dan loop je geheid tegen het volgende probleem aan: hoe doe ik alle lichten uit? Je kunt gerust vijf minuten bezig zijn om alle knopjes te vinden. Het licht van de hal, het plafondlicht, de schermerlamp, het lampje boven de het nachtkastje en het licht in de badkamer.
Hotelkamers zijn altijd bezaaid met knoppen, maar die ene knop naast je bed waarmee je in één keer alle lichten uitdoet: nee, die is er nu net niet. Als je de deur uitgaat en je sleutelkaart uit de gleuf haalt, klappen direct alle lichten in je kamer uit, dus het kan wel! Dus waarom, oh hotelliers, is er geen 'Alle lampen uit'-knop naast het bed?

 

8. Geluidsoverlast
Tja, de details zijn weliswaar een beetje smerig, maar daarom hoort het ook in de grootste ergernissen thuis. Ben je ook weleens wakker geworden van een buurman of -vrouw die 's nachts naar het toilet gaat, wat klinkt alsof er een olifant staat te kletteren? Om het over andere geluiden maar niet te hebben. Aan de gehorigheid van hotels is helaas weinig te doen.
Tip: neem altijd oordopjes mee.


9. Internet
 Gratis wifi op je kamer: een must voor elk hotel dat nog een beetje in de bewoonde wereld ligt. Gelukkig is internet in hotels in opkomst. Helaas kom je ook maar al te vaak de verschrikkelijke internetkaart tegen, die je voor belachelijk veel geld bij de receptie moet kopen. Dan mag je in een hok waar drie oude pc's staan, je mailtjes tikken. Of mag je gebruik maken van de computer van de receptioniste om je Hotmail even snel te checken.Het lijkt wel of de hotelbranche vijf jaar, misschien wel tien jaar, achter loopt op de wensen van ons reizigers. Je wilt toch altijd op je hotelkamer kunnen internetten, mailen en skypen? Vooruit, misschien niet in het Zouthotel op de Boliviaanse Salar de Uyuni, maar wel in Parijs of welke andere grote stad dan ook. Als een hotel gratis wifi heeft op de kamer, die zijn wij al snel geneigd het hotel aan iedereen te adviseren. Punten zijn door hotels makkelijk te verdienen...

 

10. Ontbijt
Verblijven in een hotel betekent voor de meeste mensen: Vakantie! Waarom is het ontbijt dan altijd zo vreselijk vroeg? Vaak eindigt de ontbijttijd al om tien uur. En als jij denkt dat je ermee weg komt om om tien voor tien binnen te lopen, dan is veel beleg al op en de kan met jus d'orange leeg. Een einddtijd van 12.00 uur lijkt ons heel netjes!

 

bron: www.columbusmagazine.nl



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.