Blogposts

Blog

Geplaatst op dinsdag 12 februari 2019 @ 00:26 door Travelboy , 785 keer bekeken

Flixbus noemt zichzelf zes jaar na de oprichting ‘het grootste busbedrijf ter wereld’ met 45 miljoen passagiers in 2018. Hoe doen die Duitsers dat?

 

Hij staat in Berlijn, de Flixbus. Het bedrijf dat met de groene bussen heel Europa doorkruist en ook al voorzichtig een teen in de Verenigde Staten heeft gezet, heeft welgeteld één bus op de balans. Die ene bus was nodig om in 2013 de ov-vergunning in Duitsland te krijgen. Hij heeft geen meter gereden. Alle Flixbusritten worden door zelfstandige bedrijven uitgevoerd. FlixMobility, het moederbedrijf van de ‘busonderneming’ verkoopt de ritten en houdt 25 procent van de ritprijs.

 

De formule slaat aan, honderden busbedrijven, veelal familiebedrijven, gingen in zee met Flixbus en ook de passagiers zien de bus als alternatief voor trein of vliegtuig. In Nederland pakten vorige jaar meer dan 3,5 miljoen mensen de Flixbus, bijna een verdubbeling ten opzichte van 2017. Indrukwekkende cijfers, al haalt de NS de schouders op. 

,,NS ziet geen merkbaar effect. We vervoeren dagelijks zo’n 1,2 miljoen reizigers. Per jaar dus zo’n 438 miljoen. Dat is nog exclusief internationale reizigers’’, zegt Erik Kroeze van NS. De Nederlandse Flixbusklanten maken vooral grensoverschrijdende ritten.

 

,Binnen Nederland valt het tegen. Studenten kunnen gratis gebruik maken van ons uitstekende spoorwegnet’’, zegt hoogleraar transportbeleid Bert van Wee van de TU Delft. ,,Bij grensoverschrijdend vervoer moeten ze het hebben van lage prijs en de frequentie van de ritten. Dat maakt het interessant voor mensen met een kleinere portemonnee met veel tijd of voor mensen die liever niet vliegen om milieuredenen of wegens vliegangst.” 

Het kán wel, de Flixbus binnen Nederland nemen vanuit een van de 44 haltes - Amsterdam-Rotterdam bijvoorbeeld voor 4,99 euro - maar internationaal vervoer is de kracht van Flixbus, beaamt Rosa Donat van FlixMobility. ,,Op een afstand van 300 tot 400 kilometer zijn we het best. Als je verder reist duurt een busreis vergeleken met het vliegtuig iets te lang.’’ En Flixbus biedt veel nachtritten aan. Wie kan slapen in de bus komt zo fris en goedkoop op de plaats van bestemming aan. Vanuit Nederland zijn er in Europa zo’n duizend rechtstreekse bestemmingen, van Kopenhagen tot Boekarest. 

Reizen met de bus was decennia lang de laatste optie. Vieze, oude bussen, overlopende toiletten en tergend langzaam je plaats van bestemming bereiken. Het imago dat Flixbus nastreeft is jong, goedkoop, groen en innovatief. Boeken gaat via een gelikte app. Google Maps heeft Flixbus in de reisopties opgenomen. Apple Pay, Google Pay, Google Assistent, GPS-Livetracking van de bussen; er is geen nieuw snufje waar het bedrijf niet aan mee doet. De bussen zijn comfortabele touringcars met wifi en voorzien van usb of stopcontact bij iedere stoel. En natuurlijk rijdt er hier en daar ook al een elektrische Flixbus.

Succes 

Het succes zit vooral in de prijs. Wie bijvoorbeeld zaterdag 2 februari van Schiphol naar Berlijn wil, betaalt bij Flixbus 27 euro (reistijd 12 uur); bij de NS 60 euro (reistijd 7 uur) en met het vliegtuig minimaal 100 euro (vliegtijd 1,5 uur).

,,Maar het is niet alleen de lage prijs’’, stelt Van Wee. ,,De reizigers zijn jonger dan gemiddeld. In heel Europa zie je dat onder jongeren de rol van de auto wat minder belangrijk wordt. De twintigers van nu hebben minder vaak een auto dan de twintigers van een of twee generaties geleden.’’ Voor hen is de bus een logische optie.

Flixbus ziet de komende jaren de groei zelfs komen van mensen die de eigen auto laten staan om - goedkoper - met de bus te gaan. ,,De auto is onze grootste concurrent, want daar reizen de meeste mensen mee’’, zegt Donat. ,,Ook ouderen weten ons nu te vinden.’’ Twee jaar geleden was driekwart van de reizigers jonger dan 35 jaar. Nu is dat iets gedaald tot 60 procent. Reizen met de bus wordt weer heel gewoon, wil ze maar zeggen.

 

Makelaar

Flixbus werkt als Uber. Ze zijn meer makelaar dan vervoerder. Van Wee: ,,We zullen steeds meer dienstverleners zonder materieel op het gebied van personenvervoer zien. Ze ontwarren allerlei informatiestromen en ontwikkelen daar een product uit zonder dat ze zelf investeren in het materieel. Het traditioneel grensoverschrijdend busvervoer had niet bepaald een heel innovatieve reputatie. 

Flixbus heeft moderne technologie heel slim gecombineerd met het gat in de markt dat zij zagen. En op een aantal verbindingen is dat heel goed gelukt. Er zijn ook autofabrikanten die denken dat ze over tien jaar jaar meer geld verdienen met dienstverlening dan met autoverkoop, tenminste in de VS. Je sluit dan een abonnement af bij een fabrikant en rijdt wisselend in de auto die je op dat moment nodig hebt. Mobility as a service.”

 

bron: www.ad.nl

 



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.