Blog
Geplaatst op zondag 31 maart 2019 @ 12:13 door Travelboy , 984 keer bekeken
TUI Cruises beschikt over de meest moderne en milieuvriendelijke cruiseschipvloot ter wereld. De joint venture werd in 2008 opgericht door TUI Group en het Amerikaanse Royal Caribbean Cruises. Het eerste cruiseschip van de joint venture, genaamd Mein Schiff (Mijn Schip), voer zijn eerste route in 2009. Daarna ging het snel met de rederij: TUI Cruises beschikt tegenwoordig over een vloot van zeven cruiseschepen, die 86 routes varen en meer dan 2 miljoen vakantiegangers hebben verwelkomd.
Het eerste cruiseschip van de reisorganisatie werd overgenomen van een andere partij en na een upgrade in gebruik genomen. De cruiseschepen die TUI Cruises na Mein Schiff in gebruik nam, werden echter allemaal nieuw gebouwd. Dit stelde het bedrijf in staat om zoveel mogelijk aan te sturen op duurzaamheid. En met succes: de cruiseschepen van TUI Cruises gebruiken gemiddeld 40 procent minder energie dan vergelijkbare schepen.
Deze focus op duurzaamheid is er niet voor niets. De markt van cruisevakanties groeit namelijk razendsnel. CLIA, de internationale brancheorganisatie voor de cruise-industrie, verwacht dat ruim 30 miljoen mensen dit jaar op cruisevakantie gaan. Dat is een stijging van 79 procent ten opzichte van 2009. Het is dan ook belangrijk dat de sector zijn duurzame verantwoordelijkheid neemt. Wybcke Meier, CEO van de cruisemaatschappij: “Het minimaliseren van de impact van cruises is daarom een integraal onderdeel van onze strategie.”
''Zelfs de kleinste details kunnen al een groot effect hebben"
Gelukkig zijn er mogelijkheden genoeg in de cruisesector om invulling te geven aan die doelstelling. Sterker nog, door de omvang van cruiseschepen leiden kleine innovaties en aanpassingen al snel tot enorme duurzame impact. Een voorbeeld is het project ‘Wasteless’, waarbij TUI Cruises het gebruik van plastic op cruiseschepen tegengaat. Het programma moet ervoor zorgen dat eind 2020 alle plastic wegwerpproducten zijn vervangen door duurzame alternatieven. Dit geldt bijvoorbeeld voor de plastic prikkers die gebruikt werden voor de olijven in de Martini-cocktails aan boord. Deze zijn vervangen door houten varianten, waardoor meer dan 5 miljoen plastic prikkers niet langer aan boord komen. Meier: “Zelfs de kleinste details kunnen al een groot effect hebben.”
Die vuistregel geldt niet alleen voor het terugdringen van plasticgebruik. Cruiseschepen kennen een diversiteit aan duurzame uitdagingen die getackeld moeten worden. TUI Cruises onderscheidt een aantal belangrijke pijlers, waarbinnen het een leiderschapsrol wil pakken in de cruisebranche. Dat zijn het reduceren van brandstof- en energiegebruik en afvalverwerking en -reductie en het terugdringen van voedselverspilling.
De nieuwste cruiseschepen van TUI Cruises verbruiken gemiddeld 40 procent minder energie dan vergelijkbare schepen. Het brandstofgebruik van de totale vloot van de joint venture daalde in de afgelopen vijf jaar daarnaast met 30 procent. Hoe bokste TUI Cruises dat voor elkaar?
Ten eerste werden de cruiseschepen uitgerust met de meest efficiënte en moderne motoren. Maar dat is slechts stap één. Zo werden de routes van A naar B zo efficiënt mogelijk uitgestippeld en werd de hydrodynamica van de schepen kritisch onder de loep genomen. De vorm van de romp werd bijvoorbeeld aangepast en voorzien van milieuvriendelijke onderwater siliconenverf. Hierdoor ervaren de cruiseschepen minder weerstand, waardoor ze zich gemakkelijker door het water bewegen en minder brandstof gebruiken. “Dit is één van de maatregelen waarmee we willen bijdragen aan het behoud van het milieu. We willen ons continu verder ontwikkelen op het gebied van duurzaamheid.”
Het brandstofgebruik van de vloot daalde de laatste vijf jaar met 30 procent
Ook de energiehuishouding aan boord werd onder handen genomen. Cruiseschepen zijn immers drijvende dorpen, dus de kansen op het gebied van energiebesparing zijn groot. Zo werden de schepen uitgerust met led-verlichting en de meest energie-efficiënte airconditioningsystemen op de markt. Een nieuw energiemanagementsysteem zorgt er daarnaast voor dat de verschillende apparaten en machines aan boord zo energie-efficiënt mogelijk aangestuurd worden.
Om de impact op het milieu nog verder te verlagen, nam TUI Cruises maatregelen op het gebied van emissies. Alle schepen in de vloot werden voorzien van een gaszuiveringssysteem, ook wel een scrubber genoemd. Dit systeem vangt schadelijke uitstootgassen af, met indrukwekkende resultaten. Het systeem reduceert zwaveldioxide-uitstoot met 99 procent en de fijnstofuitstoot met 65 procent, terwijl de uitstoot van stikstofoxide 75 procent lager ligt.
Verduurzaming van een cruisevloot stopt echter niet bij minder en schoner brandstof- en energiegebruik. Een andere speerpunt waarmee TUI Cruises golven maakt, is afvalverwerking. Meier: “We recyclen momenteel meer dan 31 procent van ons afval.” Wat er met het afval gebeurt, verschilt per reisbestemming. Dit varieert meestal tussen recyclen, het omzetten van afval tot energie en het storten van afval. Om hoogwaardig recyclaat te kunnen produceren, wordt het afval aan boord in aparte materiaalstromen gescheiden zodat zuivere afvalstromen ontstaan.
"We recyclen meer dan 31 procent van ons afval"
Daarnaast zette TUI Cruises belangrijke stappen om het afvalvolume op cruiseschepen drastisch terug te dringen. Ook hier gold: kleine aanpassingen, grote resultaten. Zo werden slaapkamers voorzien van glazen karaffen, die bij een drinkwatertap bijgevuld kunnen worden, zodat passagiers minder gebruik maken van plastic flesjes. Ook de plastic shampoo- en douchegelflesjes werden vervangen door hervulbare varianten. Het resultaat? Een besparing van zo’n 370.000 plastic wegwerpproducten op jaarbasis. Door slippers voortaan in de zak van de badjas te steken, in plaats van een aparte verpakking, werden nog eens 250.000 plastic verpakkingen per jaar bespaard. Deze maatregelen passen in het programma Wasteless dat TUI Cruises is gestart. Het doel van dit initiatief is om aan het einde van 2020 geen plastic (wegwerp-)producten meer aan boord (of aan land) te hebben.
Last but not least: voedselverspilling is de derde belangrijke pijler in het duurzaamheidsbeleid van TUI Cruises. In 2016 startte het in samenwerking met Futouris en United Against Waste een pilot op Mein Schiff 4, om voedselverspilling aan boord terug te dringen. Dat bleek succesvol: voedselverspilling aan boord nam met ruim 17 procent af.
Dit project begon met een uitvoerig onderzoeksprogramma, waarbij de complete voedselketen bekeken werd. De hamvraag: hoe kunnen we voedselverspilling terugdringen, terwijl we blijven voldoen aan de normen op het gebied van hygiëne en veiligheid? Het positieve resultaat werd wederom bereikt met slimme, kleine aanpassingen. Zo werden er kleinere porties uitgeserveerd bij het buffet en fungeerden alleen niet-bederfelijke etenswaren als decoratie.
De lessen uit de pilot werden meteen over de gehele vloot uitgerold, maar TUI Cruises ging een stapje verder. De resultaten werden ook gedeeld met de rest van de branche. Dat bleef niet onopgemerkt. DRV, de brancheorganisatie van de Duitse reisbranche, beloonde de inspanningen van TUI Cruises met de EcoTrophea 2017-award. Voor TUI Cruises was het echter een logische beslissing. “Het bedrijf wil laten zien dat de kansen op het gebied van duurzaamheid voor het grijpen liggen, of het nu gaat om technologische innovaties of het aanpassen van de kleinste details”, aldus CEO Meier.
Ook in de toekomst blijft TUI Cruises aan verduurzamingsslagen werken. Zo zullen de schepen die voor 2024 en 2026 op de planning staan, varen op LNG (liquefied natural gas). De uitstoot van zwaveloxide wordt daarmee teruggebracht tot nul, terwijl op gebied van CO2-uitstoot een reductie van 10 tot 20 procent wordt bereikt. Door in de toekomst mogelijk ook bio-LNG bij te mengen, is zelfs een CO2-reductie van 80 procent mogelijk. Meier noemt de overstap op de milieuvriendelijkere brandstof een vanzelfsprekende vervolgstap voor TUI Cruises: het is onderdeel van de leiderschapsrol die het ook in de toekomst wil blijven vervullen.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.