Blogposts
Blog
Geplaatst op dinsdag 17 december 2019 @ 06:46 door Travelboy , 653 keer bekeken
Betaal je met een creditcard en wordt het product dat je kocht niet geleverd, dan kun je je geld terugvragen via de chargebackfunctie. Chargeback is een unieke functie die niet bij gewone betaalpassen wordt aangeboden. Zelfs de politie raadt aan om online te bestellen met een creditcard, zodat je je kunt behoeden tegen oplichters.
Voor Sven Reichrath kwam de functie goed uit. Hij boekte in september een appartement in Parijs, maar bij het boeken ging het helemaal verkeerd. 'De site zei dat mijn creditcard niet werkte en omdat we snel moesten betalen, gebruikte ik de kaart van mijn vrouw. Een paar dagen later ontdekte ik dat het bedrag van beide creditcards was afgeschreven.' Sindsdien probeert Sven bij het boekingskantoor zijn geld terug te krijgen, maar zonder succes.
Voor Sven reden om een chargebackverzoek in te dienen bij zijn creditcardmaatschappij. Maar hoe werkt dat nou precies? We vroegen het Vivienne Langenbach van ICS.
'Als u het niet eens bent met een bedrag dat wordt afgeschreven of u heeft een aankoop gedaan die niet is geleverd, dan kunt u een verzoek indienen om uw geld terug te vragen.
Het is hierbij heel belangrijk om door middel van bewijsstukken, zoals e-mailcorrespondentie, aan te tonen dat de 'fout' - als je het zo wilt noemen - aan de kant van de verkoper zit. Wij beoordelen deze verzoeken. Als het verzoek aan de regels voldoet storten wij het betwiste bedrag direct terug op uw creditcardrekening en voeren dan een chargeback uit door contact op te nemen met de bank van de betreffende winkelier. Dat proces kan soms wel 5 of 6 maanden duren en is ook een van de redenen dat wij het bedrag voorschieten.'
'Het is goed om te weten dat een chargeback niet vaak voorkomt. Ongeveer 1% van het totale aantal transacties wordt betwist. We zijn er best trots op dat we het betwiste bedrag in 80% van de gevallen terug kunnen halen voor onze klant. In de praktijk zien wij dat verreweg de meeste betwistingen gaan over goederen die niet geleverd zijn. Of het gaat bijvoorbeeld kosten voor abonnementen die in rekening gebracht worden nadat het abonnement is opgezegd.'
'In het algemeen kun je stellen dat je je geld terug kunt vragen op het moment dat de verkoper niet aan zijn of haar verplichting voldoet. Stel je hebt online een paar schoenen gekocht en ze worden niet bezorgd, dan kun je een chargebackprocedure starten. Maar op het moment de hak afbreekt, dan kan het niet.'
'Ja dat is zeker nodig. Een chargebackprocedure kan pas worden opgestart als u er met de winkelier niet uitkomt. Wij hebben de correspondentie tussen u en de winkelier nodig om bij de bank van de winkelier aan te tonen dat er alles aan gedaan is om via de reguliere weg een oplossing te vinden.'
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.