Blogposts

Blog

Geplaatst op woensdag 10 juli 2019 @ 02:08 door Travelboy , 955 keer bekeken

Het boeken van een vakantie is door het internet veel makkelijker geworden. U zoekt een reis uit via het internet en door bedrijven als iDEAL betaalt u heel eenvoudig via de app van uw eigen bank. Binnen een paar minuten is alles geregeld. Alhoewel, als het betaalproces vlekkeloos verloopt. Dit is helaas niet altijd het geval en daarom is het goed om te weten wat u kunt doen als het mis gaat én hoe u dit in het vervolg kunt voorkomen. 

Wel betaald, niets geboekt

 

iDEAL is een veelgebruikte betaalmethode op Nederlandse webwinkels. Of ze nu kleding of vakanties verkopen; ze hebben bijna allemaal een iDEAL-omgeving. Bij het afrekenproces zorgt iDEAL ervoor dat u doorverwezen wordt naar de app van uw bank, waar u de betaling kunt voldoen. In 9 van de 10 gevallen verloopt dit vlekkeloos, maar er gaat dus ook wel eens iets mis. Zo kunt u na het afrekenen een foutmelding krijgen, waardoor het geld wel van uw rekening is gehaald, maar u geen aankoopbevestiging krijgt. Als zoiets gebeurt, is het verstandig om contact op te nemen met de webwinkel waar u iets gekocht heeft. Zij kunnen u vervolgens vertellen of er geld is ontvangen.

Verkoper moet aan de slag

 

Als zij geen geld van u hebben ontvangen, maar het wel van uw rekening is afgeschreven, moet de webwinkel voor u aan de slag. U bent zelf niet verantwoordelijk. De verkopende partij moet aankloppen bij de tussenpersoon die het betaalverkeer voor hen regelt en zorgen dat u uw geld terugkrijgt. U kunt ook nog aankloppen bij uw bank. Zij zullen u wijzen op een bepaald nummer op uw bankafschrift dat correspondeert met de ‘verloren’ betaling en kunnen u vervolgens verder helpen. Dit is overigens een stap die u pas moet nemen als de webwinkel u écht niet verder kan helpen, want in principe zouden zij in staat moeten zijn dit voor u op te lossen. Er zijn verhalen bekend van vakantieverkopers die om de hete brei heen blijven draaien als zij een dergelijk probleem voorgeschoteld krijgen, dus weet dat vasthoudendheid nodig kan zijn.

Creditcard

 

Hoe u voorkomt dat u door een mislukte iDEAL-betaling een leuke vakantie misloopt? Betalen met de creditcard lijkt het antwoord op deze vraag. Het bedrag van de boeking wordt dat gereserveerd, waardoor u niet direct geld kwijt bent als de boeking mislukt. U kunt de reservering dan weer ongedaan laten maken door de verkoper van de reis. Bewaar wel zo veel mogelijk ‘bewijsmateriaal’ van de de mislukte boeking, want daar zal naar gevraagd worden.

Ook handig bij faillissement en fraude

 

Bovendien zijn alle aankopen die u met een creditcard doet 180 dagen verzekerd tegen diefstal, beschadiging of verlies. In het geval van een vakantie betekent dit niet alleen dat u makkelijker uw geld terugkrijgt als de boeking mislukt, maar ook bij faillissement. Als u de accommodatie en eventuele vliegreis los van elkaar hebt geboekt en de airliner of accommodatie gaat failliet, is het makkelijker om het geld terug te krijgen als u deze met een creditcard hebt betaald. U kunt dan een claim indienden bij de creditcardmaatschappij. Bewaar al uw documenten rondom de reis goed, want daar zal naar gevraagd worden. De creditcardmaatschappij benaderen met een dergelijke klacht is overigens geen garantie dat u uw geld terugkrijgt. Dit hangt ook af van allerlei andere factoren. Als u een pakketreis hebt geboekt en de airliner of accommodatie gaat failliet, dan moet de organisatie waarbij u deze reis heeft geboekt ervoor zorgen dat u uw geld terugkrijgt. Enige voorwaarde is wel dat zij bij een garantiefonds zijn aangesloten. 

 

Ook bij fraude is de financiële schade mogelijk minder groot als u de accommodatie heeft betaald met een creditcard. Als u bijvoorbeeld een bungalow of hotel heeft geboekt dat bij aankomst niet blijkt te bestaan, dan kunt u de creditcardmaatschappij daarvan op de hoogte stellen. Ook in dit geval is dit geen garantie dat u uw geld daadwerkelijk terug krijgt, maar het vergroot uw kansen wel.

 

Het boeken van een vakantie met een creditcard verkleint dus het financiële risico. Het enige nadeel van een creditcard is wel dat het geld niet direct van uw rekening wordt afgeschreven. Dit gebeurt bij een betaling met iDEAL wel.

 

Dit onderwerp wordt besproken met Just Hasselaar van thuiswinkel.org, de belangenorganisatie voor Nederlandse webwinkels, en MAX Ombudsman Jeanine Janssen in MAX vakantieman op maandag 17 juni 2019.



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.