Blogposts
Blog
Geplaatst op maandag 12 augustus 2019 @ 00:10 door Travelboy , 740 keer bekeken
Ze dragen een reisgids over Spanje onder de arm. Ze bestellen geen tapas, maar een frikandel speciaal. Nederlanders. Waarom loop je die altijd tegen het lijf?
Nederlanders op vakantie: je herkent ze van verre en het is alsof je ze de hele dag tegenkomt. Opvallend, want in populaire vakantielanden zoals Spanje en Frankrijk vind je drie keer zoveel Duitse als Nederlandse toeristen (gemeten in aantal overnachtingen). In Italië heb je zelfs zes keer zoveel Duitsers als Nederlanders. Dat je toch zoveel Nederlanders tegen het lijf loopt, komt vooral doordat ze vaak op een kluitje zitten. En dat komt voor een groot deel door de manier waarop de toerisme-industrie werkt.
Kroketten en frikandellen eten
Sommige tekenen van kluitjestoerisme herken je gemakkelijk. Als je ergens frikandellen en kroketten kunt eten en als er Nederlandse zangers en dj’s optreden, dan ben je op een Nederlands kluitje terechtgekomen.
Vakantiebestemmingen voor Engelsen en Duitsers bestaan ook, alleen kom je er als Nederlander minder snel terecht. ‘Op Mallorca is Magaluf een geliefd oord voor Britse toeristen. Twintig kilometer verderop ligt El Arenal. Daar zitten meer Duitsers en Nederlanders’, zegt toerismeonderzoeker Harald Buijtendijk van NHTV Breda. ‘Op Kreta is Chersonissos het partyoord voor Nederlanders. Een paar stranden verderop ligt Malia. Daar liggen de Engelse Barbies te zonnen.’
Nederlanders worden naar dezelfde plek gestuurd
Als toerist heb je minder invloed op de bestemming van je reis dan je denkt. ‘Als je googelt op een weekje naar de zon, dan sturen de grote reisbedrijven je met gerichte internetadvertenties’, zegt Buijtendijk. Veel jongeren zijn op zoek naar de vier z’s: zon, zee, zand en eh... alcohol. En de pakketstrandvakanties die touroperators aanbieden lijken zo op elkaar, dat het weinig uitmaakt waar je als toerist terechtkomt. De reisgiganten hebben zo hun eigen doel.
De grote spelers bezitten eigen hotels en vliegtuigen. En die willen ze zo goed mogelijk vullen. Het is niet toevallig dat een grote reisorganisatie als TUI wortels heeft in de containerwereld, zegt Buijtendijk. ‘Ze zijn ontzettend goed in grootschalige efficiënte logistiek.’ Ze verschepen tegenwoordig voornamelijk toeristen. ‘Een van de effecten van de grootschalige manier waarop ze dat doen, is kluitvorming. Je zit allemaal samen in hetzelfde vliegtuig en daarna in dezelfde bus. Die rijdt wel naar verschillende hotels, maar die zijn weer ingekocht door of eigendom van hetzelfde bedrijf.’
Hollanders duiken steeds vaker op in Gambia
De wetten van het massatoerisme gelden inmiddels ook in Gambia en Kaapverdië. Deze bestemmingen hebben de touroperators welbewust op de kaart gezet. Want een vliegtuig dat niet vliegt, kost alleen maar geld. En de Middellandse Zee is in de winter niet zonnig genoeg. Dan is het lekker efficiënt om toeristen te vervoeren naar landen waar het altijd warm is. En dat op zes uur vliegen.
In de toerismestatistieken zie je terug hoe dat werkt. In Gambia komt maar liefst vijftien procent van de toeristen uit Nederland. Ruim een kwart is Brits. Duitsers (drie procent) kom je nauwelijks tegen in het West-Afrikaanse kuststaatje. De toeristen in Kaapverdië zijn nog eenvormiger: 31 procent is Brits. De Nederlanders in dat land worden niet geteld. Denk je origineel te zijn door wat verder te vliegen, ben je nog steeds niet verlost van je landgenoten.)
bron: www.quest.nl
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.