Blogposts
Blog
Geplaatst op vrijdag 26 juli 2019 @ 00:12 door Travelboy , 1020 keer bekeken
Je bent op vakantie en ineens kom je erachter dat je smartphone kwijt is. Wat moet je nu doen, en hoe zit het met de verzekering? Wij nemen het stap-voor-stap met je door.
Het is het rampscenario voor iedere reiziger. Je gaat op vakantie en raakt belangrijke eigendommen kwijt, of ze worden beschadigd. Het is daarbij extra zuur als je smartphone gestolen wordt, omdat je dit apparaat allang niet meer alleen gebruikt om te bellen en sms’en. Tegenwoordig is het immers ook je bank, reisgids en vertaler.
Wij leggen uit wat je wat moet doen als je smartphone gestolen wordt op vakantie.
Het eerste wat je moet doen is je telefoon traceren. Misschien is het toestel namelijk niet gestolen, maar ligt ‘ie simpelweg op een andere plek.
Het is belangrijk dat je altijd aangifte doet bij de lokale politie. Zo zijn ze op de hoogte van de diefstal en nemen ze contact met je op als je toestel is teruggevonden. En nog veel belangrijker: je hebt meestal een aangiftebewijs nodig om in aanmerking te komen voor een vergoeding bij je reisverzekeraar.
Goed, je hebt nu je toestel op afstand gewist en aangifte gedaan. Nu is het tijd om de simkaart te blokkeren. Dit doe je om te voorkomen dat de dief met jouw smartphone kan bellen en internetten. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de telefoon van jouw verblijfadres. Neem contact op met je provider en zorg dat je je klantgegevens bij de hand hebt.
Bel onderstaande nummers om je simkaart in het buitenland te blokkeren:
Stel daarna je vrienden en familie op de hoogte van de diefstal. Hiermee voorkom je een hoop verwarring en zorgen zodra zij merken dat je niet meer bereikbaar bent. Bovendien kunnen naasten helpen. Ze kunnen bijvoorbeeld de voorwaarden van jouw verzekeraar opzoeken, en anderen op de hoogte brengen.
Nu je aangifte hebt gedaan is het tijd om de schade te claimen bij je reisverzekering. Download hiervoor een schadeformulier op de website van jouw verzekeraar, of vraag deze telefonisch op. Bij deze tweede optie wordt het papierwerk naar je adres in Nederland gestuurd, waardoor je pas bij thuiskomst kunt claimen.
Stuur zoveel mogelijk bewijs mee, zoals het gemaakte screenshot, en leg de situatie zo helder mogelijk uit. Verzekeraars zijn tegenwoordig extra streng bij claims voor mobiele telefoons, omdat hier vaak fraude mee wordt gepleegd. Ze letten daarom op aanvullende omstandigheden, zoals hoe jij je telefoon op vakantie hebt bewaard. Heb je het toestel bijvoorbeeld op de hotelkamer laten liggen, of droeg je hem continu bij je?
Vul het schadeformulier in en stuur dit samen met de eventuele bewijslast en procesverbaal naar je verzekeraar. Of je een vergoeding krijgt, en hoe hoog deze is, hangt af van de verzekeraar. De meeste partijen vergoeden tussen de 250 en 500 euro voor een telefoon. Wanneer je in het bezit bent van het nieuwste Android-vlaggenschip, is dit bedrag niet toereikend.
Het is heel vervelend dat je smartphone is gestolen, maar het kan iedereen overkomen. Het is vooral belangrijk dat je leert van de ervaring. Had je bijvoorbeeld al je reisinformatie enkel op je telefoon staan? Dan weet je nu dat dit niet handig is, en je altijd een uitdraai van de belangrijkste gegevens bij je moet hebben. En neem een back-up toestel mee als je echt niet zonder smartphone kan.
Daarnaast is het een goed moment om nog eens kritisch naar je reisverzekering te kijken: wegen de kosten wel op tegen de voordelen? Bovendien zijn veel Nederlanders dubbel verzekerd, zonder dat ze het zelf doorhebben. Als het risico op diefstal gedekt wordt door een andere verzekering dan je reisverzekering, dan gaat die voor.
bron: www.androidplanet.nl
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.