In het kader van de ‘Dag van de Aarde’ op 22 april, deelt Booking.com de bevindingen uit zijn jaarlijkse Sustainable Travel Report. Uit het onderzoek blijkt dat meer dan de helft (57%) van de Nederlandse reizigers gelooft dat mensen nu actie moeten ondernemen en duurzame reiskeuzes moeten maken om de planeet te redden voor toekomstige generaties.
Hoewel de resultaten in de verschillende leeftijdsgroepen met elkaar overeenkomen, is deze overtuiging wereldwijd in de leeftijdsgroep 46-55 het sterkst (74%), gevolgd door millennials (71%). Ruim een derde (35%) van de Nederlandse reizigers meldt meer vastberaden te zijn om duurzame reiskeuzes te maken dan een jaar geleden.
In overeenstemming met de algemene intentie om duurzamere reiskeuzes te maken, worden duurzame verblijven steeds populairder. Meer dan de helft (55%) van de Nederlandse reizigers is van plan om komend jaar minstens één keer in een eco-vriendelijke of groene accommodatie te verblijven. Bovendien geeft 56% van de Nederlandse reizigers aan dat ze eerder een accommodatie zullen boeken als ze weten dat die ​​milieuvriendelijk is, of ze nu expliciet op zoek zijn naar een duurzaam verblijf of niet.
Maar hoe weten reizigers of een accommodatie duurzaam is? Driekwart (75%) van de Nederlandse reizigers zegt dat ze niet op de hoogte zijn van het bestaan ​​van milieukeurmerken voor vakantie-accommodaties, terwijl ruim een ​​kwart (26%) bevestigt dat een internationale standaard voor het identificeren van milieuvriendelijke accommodaties hen zou helpen om duurzamer te reizen. Ten slotte zegt 40% dat ze zich beter zouden voelen over een verblijf in een accommodatie als ze zouden weten dat deze een milieukeurmerk heeft.
Reismogelijkheden
Ondanks de beste bedoelingen gaat niet alles van een leien dakje voor (potentiële) groene reizigers. De reisbranche speelt hierbij in de ogen van reizigers een belangrijke rol: 58% van de Nederlandse reizigers vindt dat reisbureaus consumenten duurzamere reismogelijkheden moeten bieden. Aan de andere kant erkent 38% dat ze het moeilijker vinden om duurzame keuzes te maken tijdens hun vakantie dan in het dagelijks leven. Bijna een derde (31%) van de Nederlandse reizigers geeft toe dat hun vakantie een speciale tijd is waarin ze niet willen nadenken over duurzaamheid.
De onderzoeksresultaten geven ook aan dat reizigers eerder duurzaam zullen reizen als er een economische prikkel is, zoals belastingvoordelen, als ze eco-vriendelijke opties kiezen (34%). Dit wordt op de voet gevolgd door duurzame of milieuvriendelijke filteropties op online reserveringssites (30%).
Duurzame activiteiten
Hoewel een deel van de reizigers toegeeft tijdens hun vakantie niet te willen nadenken over duurzaamheid, zegt de helft (50%) van de Nederlandse reizigers dat ze al bezig zijn hun gedrag te veranderen, en tijdens hun vakantie duurzamere keuzes maken. Ze gaan bijvoorbeeld meer wandelen of fietsen. Bovendien zou 55% het fijn vinden als het geld dat ze besteden aan reizen teruggaat naar de lokale gemeenschap. Ook zoekt meer dan de helft (55%) authentieke ervaringen die representatief zijn voor de lokale cultuur. Bijna een derde (29%) van de Nederlandse deelnemers wil dat reisbureaus tips geven over duurzaam gedrag tijdens het reizen, en 41% zegt dat als er een optie was om de CO2-voetafdruk van hun vakantie-accommodatie te compenseren, ze dat zouden doen.
“Dit is het vierde achtereenvolgende jaar dat Booking.com opdracht heeft gegeven tot zijn Sustainable Travel Report, en het is hartverwarmend om de duurzame reismotivaties en -intenties onder reizigers te zien, hoewel het duidelijk is dat er nog steeds complexe uitdagingen zijn om die volledig te realiseren”, zegt Pepijn Rijvers, SVP & Head of Accommodation bij Booking.com. “We testen verschillende manieren om de beste informatie boven water te krijgen en klanten te ondersteunen bij hun duurzame reiskeuzes. Daarnaast bieden we ondersteuning en doen we investeringen om innovatie te bevorderen op het gebied van duurzaam toerisme; dat doen we met onze startup-programma’s Booking Booster, Cares Fund en Cares Lab. Het is belangrijk dat iedereen in het ecosysteem voor reizen samenkomt, van gevestigde bedrijven tot start-ups, bestemmingen, accommodaties, vervoers- en attractie-aanbieders en reizigers zelf. Alleen door samenwerking kan echte verandering sneller doorgezet worden.”
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.