Blogposts

Blog

Geplaatst op dinsdag 30 maart 2010 @ 01:29 door Travelboy , 1752 keer bekeken

Kamperen zit sinds vorig jaar weer in de lift. Toch zijn er nog hele volksstammen die gruwen van een camping. Waarom eigenlijk? Tien vooroordelen ontkracht.

 

1- Gesjouw met tenten, dat is geen vakantie, da's straf.
Sjouwen met zware tenten, dat is wel erg jaren '80. Wie er tegenop ziet met de eigen bungalowtent te slepen of steevast de haringen krom slaat, huurt gewoon een ingerichte tent bij aanbieders als Eurocamp, Ecamp of Keycamp. Bovendien is het goed om te weten dat de kampeerindustrie niet heeft stilgezeten: veel (bungalow) tenten zijn gemaakt van lichte materialen en ze zijn tegenwoordig ook zonder diploma werktuigbouwkunde binnen een uur op te zetten. Toppunt van gemak zijn de 'opgooitenten': tent uit de verpakking halen, in de lucht gooien en het bouwwerkje komt direct op z'n grondzeiltje terecht. Wellicht overbodig, maar toch: don't try this in een vliegende storm.

 

2- Alleen al het idéé van de campingdisco of ghettoblasters: kamperen doe je niet voor je rust.
Tsja, het ligt er maar aan voor welke camping je kiest. ,,Er zijn heel veel rustige campings die zich richten op 'natuur' en 'groen', er bestaan zelfs campings waar geen kinderen welkom zijn," zegt Marike Rosier van Recron, de Vereniging van Recreatieondernemers Nederland. Recron is onder de noemer 'Gastvrij Nederland' druk doende ondernemers te overtuigen dat zij duidelijke keuzes moeten maken. Dat is nodig, want hoewel het aantal kampeerovernachtingen in Nederland - waarschijnlijk met dank aan de crisis en de mooie zomer - vorig jaar toenam, is het verzoek van de consument duidelijk: meer variatie graag. Rosier: 
,,We hebben onderzoek laten doen naar de wensen van Nederlandse vakantiegangers. Een belangrijke uitkomst is dat zij vinden dat campings te veel op elkaar lijken. Wij helpen ondernemers nu om te kiezen voor doelgroepen.'' Dat gebeurt aan de hand van kleuren, die de beleving van vijf verschillende doelgroepen verbeelden. Zo staat 'uitbundig geel' voor gezinnen met kinderen die veel actief vermaak willen en mikt 'avontuurlijk paars' op vakantiegangers die warm worden van unieke, niet-massale belevenissen als skydiven of duiken.
Volgens Rosier is de belangstelling van ondernemers voor het doelgroepdenken groot. ,,Over tien jaar is meer dan de helft van de terreinen een doelgroepcamping." Op de jongerencamping van de toekomst zal de muziek dus bij wijze van spreken 24 uur per dag over het terrein schetteren, terwijl op een volgend terrein alle muziek taboe kan zijn.

 

3- Met een wc-rol onder m'n arm richting toilet: dat staat me niet.
Natuurlijk, er zijn nog steeds campings met niet héél frisse sanitairgebouwen, maar volgens Guido van den Tillaart van campingspecialist ACSI is het niet langer de norm. Hij wijst daarbij op het toenemend aantal huuraccommodaties (stacaravans, chalets) dat een eigen douche en toilet aan boord heeft. ,,Ook zijn er steeds meer campings met privétoiletten dicht bij de tent. Bovendien besteden campings in de regel veel aandacht aan fatsoenlijk sanitair. Mét toiletrollen!''

 

4- Kamperen in de vrije natuur? Die campings van tegenwoordig lijken meer op mini-steden.
Dan bent u nog niet op de campings van de NTKC (Nederlandse Toeristen Kampeer Club) geweest, vindt Martin Loerakker, lid van de club. De NTKC heeft 21 terreinen in Nederland in eigen beheer, met dezelfde troeven: rust, ruimte en optimaal natuurgenot. Dat ging tot voor kort zelfs zo ver dat koepeltenten of tenten in schreeuwerige kleuren niet welkom waren. Ze zouden niet passen in een natuurlijke omgeving. Loerakker: ,,Daar zijn we nu minder strikt in omdat de vereniging ook met haar tijd moet meegaan.'' Wel blijft de kampeerclub van mening dat je pas echt loskomt van de dagelijkse hectiek als je zelf opgaat in de natuur. NTKC-leden onderhouden zelf de terreinen en tenten worden om de vier dagen verplaatst, zodat het gras kan blijven ademen en dus groen blijft. Die 'dicht bij de natuur-gedachte' slaat aan, merkte Loerakker vorige maand op de Fiets- en Wandelbeurs. Samen met onder meer het Nivon en de Stichting Natuurkampeerterreinen maakte de NTKC deel uit van het themapaviljoen Duurzaam Kamperen. De pleitbezorgers van 'rustiek kamperen' werden, ironisch genoeg, bijna bedolven onder de belangstelling. De groene golf past ook bij de constateringen van marktonderzoekers en trendwatchers: naast een groep kampeerders die steeds meer toeters en bellen wenst, is er ook een grote groep die juist graag back to basics en natuurbeleving wil.

 

5- Slapeloze nachten: bedden zijn te kort als je langer bent dan 1.80 meter. En dan die kartonnen matrassen...
Serieus probleem, dat de kampeercarrière van nogal wat lange mensen heeft bekort. Maar er is goed nieuws onder de zon, meldt Guido van den Tillaart (ACSI): ,,De SunLodge stacaravan van Suncamp heeft extra lange bedden en uitstekende matrassen." Dat wordt gewaardeerd, blijkt op internet uit recensies van 'mensen met een maatje meer' die de bedden van 2 meter 10 roemen. Ook onder de douche kunnen mensen van 2 meter of meer terecht zonder imitatie van een zwanenhals.

 

6- Kamperen = hitte = lauwe melk en pils.
Achterhaald idee, want een béétje camping verhuurt tegenwoordig compleet ingerichte tenten met een koelkast. Als die voorziening er niet is, heeft de camping wel koelkluizen of verhuurt koelelementen. En dat heen en weer geslenter om de boel koel te houden, heeft ook z'n charme: 's avonds voor de tent smaakt dat bijna koude biertje extra lekker. Voor wie ook het hoofd koel wil houden: de stacaravan met koelkast en airco (onder meer Keycamp) is aan een opmars bezig.

 

7- Ik ben heel slecht in badminton en jeu de boules.
Veel campings investeren juist in vernieuwende soorten van vermaak, variërend van klimparcoursen, kookcursussen, hamams, kleiduivenschieten tot vliegercursussen en zelfpluktuinen. Marike Rosier (Recron): ,,We stimuleren campingeigenaren om samenwerking te zoeken met partners in de buurt, zodat ze bijvoorbeeld ook culturele uitstapjes kunnen aanbieden. En als mensen niet op zoek zijn naar een camping met zwemparadijs, vinden ze het misschien wel leuk om op pad te gaan met de boswachter."

 

Uiteraard is die ontwikkeling en de zoektocht naar nieuwe vormen van vermaak niet exclusief voor Nederland. Ook in het buitenland verdringen campings zich om 'de buurman' te overtreffen. Daarbij blijft het zwembad erg belangrijk. Ecamp meldde onlangs dat 90 procent van haar klanten de aanwezigheid van een zwembad 'belangrijk tot zeer belangrijk' vindt, en dat voor maar liefst 60 procent de aanwezigheid van glijbanen een rol speelt in het keuzeproces. En dus verrijzen er steeds meer zwemparadijzen met massage, sauna, spa en hamam, of themazwembaden. Wat te denken van camping Le Vieux Port in Messanges in de Franse Aquitaine, voorzien van 1400 m2 water met golfslagbad, een kinderlagune en diverse waterglijbanen - alles rond het thema 'piraterij'? Conclusie: op de eigentijdse camping is er helemaal geen tijd meer om te badmintonnen of te jeu-de-boulen.

 

8- Glurende buren en het onvermijdelijke recreatieteam.
De schrik van de rustzoeker: steek je net je slaperige hoofd uit de tent en kijk je recht in de giechel van de hyperactieve buurvrouw, die direct de toestand in de wereld wil doornemen. En als je dan een baguette hebt gescoord en richting tent slentert, word je definitief wakker geschud door rechtstreeks uit de Tel Sell-reclames getrokken, zongebruinde animatiejongens en -meisjes, die betaald leuk druk staan te wezen aan de rand van het zwembad. Weg vakantiegevoel, zeker als die jongens en meisjes de rest van de dag in een konijnenpak kinderlokkend langs de tenten gaan.

 

Het kan ook anders. Niek Bruijstens is zelf fervent 'luxe' kampeerder, maar ergerde zich aan het opgeklopte, passieve vermaak en de fantasieloze lange rijen hutje-mutje-tenten op massale campings. Sinds  2006 verhuurt hij met zijn familiebedrijf 'Greencamp' luxe, ingerichte tenten op kleine familie- en boerencampings. Enkele vereisten van zo'n kleine camping: er zijn maximaal honderd staanplaatsen, de kampeerplaatsen van Greencamp (maximaal vier per camping) zijn tussen de 100 en 400m2 groot en een 'animatieteam' is uit den boze. Bruijstens: ,,Kleinschalig, rust en elkaar vermaken, er samen op uit trekken in plaats van vermaakt worden: daar gaat het bij ons om.'' En het werkt, zo blijkt. ,,We verhuren nu tenten op 28 terreinen in Frankrijk en vier in Italië en voor komende zomer zitten we helemaal vol. We voorzien blijkbaar in een behoefte."

 

9- Schrijnend gebrek aan 'normale' luxe: je kunt geen avondje zinloos zappen op de bank, er is geen nespresso in de buurt en je bent de hele dag water aan het halen.
Onzin. Glamping - glamorous kamperen - is een trend. Marike Rosier: ,,De luxe van thuis hoef je helemaal niet te missen, want tv, wifi, accommodaties met water en luxe badkuipen bestaan gewoon op campings. Vraag is natuurlijk wel of je dat wilt: het is voor veel mensen juist fijn om op vakantie iets anders te doen dan thuis."

 

10- Een middenklasse hotel is goedkoper dan kamperen in het hoogseizoen.
Kamperen op een luxe camping in het hoogseizoen kan inderdaad flink in de papieren lopen. Voor een luxe stacaravan op een fraai gelegen camping met uitgebreid zwembad- en wellnesscomplex, betaal je niet zelden rond de 150 euro (!) per nacht. Maar er zijn natuurlijk veel goedkopere alternatieven. Kampeerclub NTKC rekent slechts 2 euro per nacht per volwassene (1 euro voor een kind) - plus de jaarlijkse contributie (afhankelijk van de leeftijd; maximaal 38 euro). Nog een andere pre: bij een NTKC-terrein hoef je niet vooraf te reserveren.
Guido van den Tillaart (ACSI) denkt niet dat je kunt stellen dat campings duur zijn: ,,Luxe campings in populaire landen zijn inderdaad wel eens duurder dan hotels. Maar het voordeel van een goedkoper verblijf in een hotel staat in geen verhouding tot een verblijf op een camping qua beleving."

 

Wie écht goedkoop wil kamperen, kan overigens het beste terecht in Polen en Zweden, becijferde de ADAC vorig jaar. In Polen betaal je gemiddeld (twee volwassenen en een tiener) 19,50 euro per nacht, in Zweden is dat 22 euro. Volgens de Duitse zusterorganisatie van de ANWB bedraagt het Europees gemiddelde voor een nachtje kamperen 31,80 euro. En dat is een stuk goedkoper dan de gemiddelde prijs van hotelkamers

 

bron: www.ad.nl



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.