Blogposts

Blog

Geplaatst op maandag 19 april 2010 @ 20:10 door Travelboy , 1341 keer bekeken

Vakantie.nl deed onder 3.472 respondenten onderzoek naar het zoek- en boekgedrag bij vakanties. Wat blijkt: vrouwen zijn het meest betrokken bij het boeken van een vakantie. In 75% van de relaties neemt de vrouw het voortouw. In 58% van de gevallen neemt zij ook de uiteindelijke beslissing.

 

Internet populair
Internet is met 83% de meest gebruikte bron om informatie over vakanties op te zoeken en daarnaast ook de populairste inspiratiebron. Na internet (38%) volgen tijdschriften (17%) en vrienden/familie (17%).

 

1/2 werkweek suf surfen
In de aanloop naar het boeken van de vakantie, wordt er druk georiënteerd naar mogelijke vakanties. Gemiddeld worden er tussen de 4 en 10 websites bezocht waaraan zo'n 7 tot 10 uur wordt besteed. 16% zegt zelfs meer dan 20 uur online te besteden aan het zoeken naar een geschikte vakantie. 40 tot 50 jarigen zijn het langst op zoek en bezoeken de meeste websites. Uiteindelijk wordt 71% van de vakanties online geboekt, 21% via het reisbureau en 4% telefonisch.

 

Accommodatie keuze: mening anderen minder leidend dan gedacht
Emotionele factoren, zoals de mening van een ander, spelen slechts bij 9% een rol in de keuze. Meer bepalend in de keuze zijn prijs (26%), ligging (26%), faciliteiten (25%) en het aantal sterren (14%).


 

Keuze voor aanbieder: prijs niet langer leidend
Prijs is niet meer doorslaggevend voor de Nederlander bij de keuze voor een aanbieder. Betrouwbaarheid, aanbod, service en informatievoorziening spelen een net zo belangrijke rol. De prijs speelt bij de keuze voor een camping of vakantiehuis daarbij nog minder een rol dan een vliegvakantie of stedentrip.

 

Een samenvatting van de resultaten van het Sanoma-onderzoek is nu terug te vinden op www.vakantie.nl/onderzoek



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.