Wie komende zomervakantie ‘last minute’ een huurauto boekt, kan prijsstijgingen verwachten van waarschijnlijk zestig procent en hoger. Dit blijkt uit een artikel in de Engelse Telegraph, waarbij de belangrijke Engelse boekingsite ‘Travelbookingmarket’ de autoverhuurtarieven van de komende paasperiode vergeleek met tarieven van het jaar daarvoor. Robbert Jan Meerpoel, directeur van autoverhuurbedrijf holidaycars.com roept de verhuurbranche op zélf drastisch interne maatregelen te nemen, in plaats van uitsluitend te wijzen naar de tekorten aan huurauto’s als gevolg van de economische crisis. “Vakantiegangers houden in hun vakantiebudget geen rekening met deze prijsexplosies. Grote kans dat ze van hun vakantieauto afzien. Daar is niemand bij gebaat.”
Vergelijking: duurder dan vorig jaar
In de ‘Telegraph’ vergeleek de boekingsite ‘Travelbookingmarket’ de autoverhuurtarieven van de komende paasvakantie in Spanje met tarieven van het jaar daarvoor. Zowel in Malaga, Alicante als Palma de Majorca stegen deze voor de goedkoopste huurauto, voor een periode van acht dagen, van 85 pond naar bijna 140 pond. Meerpoel: “Deze Pasen is een goede indicatie voor wat er komende zomer staat te gebeuren. Door de grote tekorten aan huurauto’s, in Spanje is de totale huurvloot bijvoorbeeld met zo’n 35% gekrompen, gaan in een hoogseizoen de prijzen op het laatste moment ‘sky high’. Zowel de zakelijke branche, de reisbureaus, maar ook de consument die zelf boekt, azen dan op dezelfde huurauto’s. Autoverhuurbedrijven hebben zelf te weinig auto’s in huis om hun eigen winsten op peil te kunnen houden, dus pompen ze heel paniekerig de prijs omhoog.”
Structurele oplossingen
Wijziging van het interne management bij de autoverhuurbedrijven zou ertoe kunnen leiden dat deze hun omzet beter zouden kunnen beheersen. Hiervoor verwijst Meerpoel naar de werkwijze van low-cost luchtvaartmaatschappijen. “In een vliegtuig heeft elke stoel zijn eigen prijs en eigen doelgroep. Doe dat ook met huurauto’s. Vroeg boeken dient bv. te worden beloond! Splits je wagenpark op in segmenten, waarvan er een deel bestemd is voor de zelf boekende consument, een deel voor de reisbranche en een deel voor de zakelijke markt. Als je de prijzen van elk segment auto’s dan afstemt op de doelgroep die gaat boeken, heb je als autoverhuurbedrijf veel meer controle over je eigen prijsbeleid. Gevolg is dat de prijzen in drukke perioden niet zo idioot sterk hoeven te stijgen als nu het geval is.”
Eén model verhuurauto’s
Daarnaast ziet Meerpoel mogelijkheden voor autoverhuurbedrijven die slechts een model auto in hun vloot aanbieden: “Deze vloot verdeel je ook weer in segmenten voor je verschillende soorten klanten. Zo kan één generiek model, qua uiterlijk en uitvoering geheel identiek, tegen verschillende tarieven worden verhuurd. Een autoverhuurbedrijf kan zo uitstekend zijn eigen kosten managen en vervolgens de prijzen bij schaarste in de hand houden.”
Gevolgen economische crisis
Vóór de economische crisis hadden autoverhuurbedrijven auto’s normaal gesproken zes tot maximaal twaalf maanden in hun bezit. Daarna werden deze (terug)gekocht door dealers of de autofabrikanten ten behoeve van de tweedehands markt. Nu in de occassionmarkt de voorraden hoog blijven, is deze mogelijkheid dichtgeslibd. Autoverhuurbedrijven die bij de banken aankloppen, om dit financiële gat te dichten door middel van leningen, zien doorgaans hun verzoek geweigerd. De autoverhuurbranche heeft nu veel minder financiële armslag om nieuwe auto’s aan te schaffen. Bedrijven die hierin toch slagen, merken bovendien dat zij niet aan de gewenste aantallen kunnen komen. Autofabrikanten hebben hun productie sterk verlaagd. Dit verschijnsel zorgde afgelopen zomer ook al voor grote tekorten in landen rondom de Middellandse Zee. Meerpoel adviseert de consument in elk geval voor 1 mei te boeken: “Zo loop je in elk geval niet de kans tegen deze enorme prijsstijgingen aan te lopen. Of erger nog, nul op het rekest te krijgen omdat de huurauto’s ‘op’ zijn.”
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.