Blogposts

Blog

Geplaatst op vrijdag 14 maart 2014 @ 06:14 door Travelboy , 1233 keer bekeken

Een hotelkamer is zo geregeld via sites als Booking.com en TripAdvisor. Maar die zijn niet zo goedkoop als ze lijken. De torenhoge commissies die zij voor de aangesloten hotels bereken, betaal je als klant uiteindelijk gewoon zelf.

 

Meneer en mevrouw Van den Brug uit Amsterdam wilden in de herfst een paar dagen naar Parijs. Ze keken op het internet, bij Booking.com. Maar het ene na het andere hotel op de lijst bleek op de gewenste dagen helaas volgeboekt. Nou ja zeg, heel Parijs vol. Wat Jammer. Er waren alleen nog een paar opties in het minder betaalbare segment.

 

De volle hotels in Parijs kwamen ter sprake in een praatje met de buurman, die eigenaar is van twee hotelpanden in Amsterdam. Nee hoor, die hotels zijn helemaal niet volgeboekt, zei die. Dat lijkt alleen maar zo, bij Booking.com.
Op een mooie dag in oktober is de hotelman thuis. De zon zet de woonkamer en de serre in een zomers licht. Een vleugelpiano, schilderijen aan de muur, boekenkasten tot aan het plafond. In de bomen voor het huis kwetteren de parkieten van het Vondelpark. Hij wil absoluut niet met zijn naam in dit blad. Wie het waagt kritiek te hebben op Booking.com, die weten ze te vinden, zegt hij. Ze kunnen hem en zijn pachters het leven behoorlijk zuur maken.

 

Het werkt zo, begint hij. Je stelt als hotel een deel van de kamers beschikbaar voor boeking bij Booking.com, de zogeheten allotmentbijvoorbeeld tien van de dertig kamers. Dat zijn trouwens meestal de minste kamers, zegt de hotelman, de beste bewaar je voor vaste gasten en gasten die direct met het hotel afrekenen, maar dit terzijde. Zijn die tien kamers gereserveerd via Booking.com, dan krijgt klant elf die op de boekingssite wil bespreken de melding dat het hotel geen kamers meer beschikbaar heeft. Het hotel is vol, begrijpt hij. Terwijl er dus nog twintig kamers vrij kunnen zijn.


booking

 

Ze stelen de naam en de website van je hotel, zegt de pandeigenaar, zelf ex-hotelier. Als je op Google zoekt op hotelnaam plus plaats van bestemming, vind je de eigen website van het hotel niet bovenaan de resultatenlijst, maar pas als derde of vierde. Bovenaan staat Booking.com met na de schuine streep de hotelnaam, daaronder de boekingssite Hotels.nl of de reiswebsite TripAdvisor, en daarna pas de site van het hotel. Booking staat bovenaan door daarvoor te betalen bij Google. Het is Googles grootste klant.


De mensen weten niet beter dan dat boeken via Booking.com gratis is. “Het is niet gratis. Gratis bestaat niet.” De hotels dragen 15 tot 25 procent van de kamerprijs af aan Booking.com. De hotels berekenen de commissie door in de kamerprijs. Zo betaalt de klant de commissie. En zo maken de boekingssites, allemaal met de ‘laagsteprijsgarantie’ de hotels niet goedkoper maar duurder.
Een van zijn pachters moest over de maand juli 14 duizend euro betalen aan Booking.com, terwijl zijn vrouw en hij zelf 4000 euro verdienden. De pandeigenaar zelf logeerde laatst in een hotel in Laos. Het personeel, 22 mensen, verdiende samen net zoveel als het hotel elke maand Booking.com (of Booking-zusje Agoda.com) moest betalen.

 

bron: www.hpdetijd.nl



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.