Blogposts

Blog

Geplaatst op zaterdag 06 september 2014 @ 00:21 door Travelboy , 1513 keer bekeken

Wat doe je als je vakantieverblijf onder de maat was, je vlucht werd geannuleerd of deze veel vertraging had? De juiste voorbeeld-klachtenbrief maakt klagen en claimen eenvoudig.

 

‘Ben je al geweest? Of ga je nog?’ Dat vragen Nederlanders elkaar momenteel over en weer. Ze doelen op de vakantie, ons meest populaire tijdverdrijf. Maar liefst acht van de tien Nederlanders vertrekken jaarlijks minimaal één keertje naar een vakantiebestemming in binnen- of buitenland. Totaal gaat het om zo’n 23 miljoen vakanties per jaar. Geen wonder dat er wel eens wat mis gaat. Je vlucht kan bijvoorbeeld vertraagd zijn. Soms mag je zelfs niet mee! Ook je hotel of het beloofde animatieprogramma kunnen tegenvallen. Of men laat je uren op je vliegtuig wachten zonder een versnapering aan te bieden. Bij zo’n tegenvaller kan een (financiële) compensatie een fijne pleister op de wonde zijn. Daar moet je doorgaans wel zelf om vragen. Maar de juiste voorbeeld-klachtenbrief maakt dit eenvoudig.

Rolstoel
Stel je reist in een rolstoel, en dat is volgens je reisorganisatie geen enkel probleem. Maar op je bestemming krijg je een appartement op de eerste verdieping, in een gebouw zonder lift. Je reisgenoten moeten je dagelijks de trappen op en af tillen. Een heel gedoe, wat je vakantierust behoorlijk heeft verstoord. Een klacht indienen lijkt terecht. Hulp daarbij biedt deze voorbeeldbrief. Lees de toelichtingen bij de vraagtekentjes en pas hem aan op de situatie. Met goed bewijsmateriaal en een beetje geluk word je voor het ongemak financieel gecompenseerd.

Bouwval
Het is soms nog erger. Het beloofde zwembad blijkt niet afgebouwd te zijn, de shuttlebus naar het strand blijkt niet te bestaan, je hotelkamer is een bouwval of het opgediende diner is beneden alle peil, terwijl de reisleiding of –organisatie niets doet om de situatie te verbeteren. Vraag in zo’n geval via deze voorbeeld-klachtenbrief om financiële compensatie voor het beloofde, maar niet gekregen vakantiegenot.

Vakantievluchten
Een vergoeding claimen voor ellende met je vakantievlucht ligt eenduidiger, want daarvoor zijn allerlei Europese vergoedingsregels opgesteld. Al die regels, en veel meer, vind je op consuwijzer.nl in duidelijke taal. Je kunt bijvoorbeeld recht hebben op bijstand en verzorging als je vlucht aanzienlijk is vertraagd. Heb je dat niet gekregen dan claim je die compensatie. Het komt ook voor dat de luchtvaartmaatschappij je niet laat instappen, terwijl je wel een ticket hebt. Daar is de voorbeeldbrief bij 'Instapweigering' handig voor. Is je vlucht meer dan vijf uw vertraagd, dan heb je het recht om af te zien van je reis. Een vergoeding claim je met de 'langdurige vertraging'-brief. En als de vliegmaatschappij je vlucht zelf annuleert, heb je deze brief nodig om compensatie te claimen.

Natuurramp

Een voorwaarde voor een vergoeding is dat de vertraging de schuld is van je vliegmaatschappij. Oponthoud door een natuurramp of terrorisme is dus voor eigen rekening. Ook moet je door de vertraging minimaal drie uur later je eindbestemming hebben bereikt. Verder moet je binnen twee jaar om compensatie vragen. Daarna is je vordering verjaard.

Hulp inhuren
Je kunt een claim over je vakantievlucht ook uitbesteden, want rond vervoersvertragingen is een complete claimindustrie ontstaan. Betaalde hulp vind je door te googlen op 'vertraging' + 'vergoeding' + 'claimen'. De tarieven lopen uiteen van 24,50 euro per geval of 20 procent van de vergoeding, tot woekerprijzen van 29 procent van de vergoeding plus 26 euro ‘administratiekosten’. Reken dus vooraf uit wat voor jou of je gezin het gunstigste is.

 

bron: www.trosradar.nl



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.