Blogposts

Blog

Geplaatst op zondag 10 juli 2022 @ 21:02 door Travelboy , 1138 keer bekeken

Gaat u deze zomer op vakantie en heeft u een auto gehuurd om daarmee de vakantiebestemming te verkennen? Dan is het goed om de ervaringen van de volgende families eens te lezen. Want als u een paar uur vertraging heeft, kan het zomaar zijn dat u de huurauto die u voor meerdere dagen of zelfs weken heeft gehuurd (en betaald) helemaal niet meer krijgt.

 

Auto weg, geen geld

 

In MAX vakantieman zien we het verhaal van 2 families die eind 2021 op vakantie gaan en na aankomst geconfronteerd worden met een vervelende mededeling: ‘Sorry, u bent te laat. De huurauto is inmiddels vergeven’. De ene familie staat na een flinke vertraging in het Roemeense Cluj en krijgt te horen dat er simpelweg geen huurauto’s meer te krijgen zijn. Ze zijn te laat en hebben niet het goede vluchtnummer doorgegeven. De familie moet uiteindelijk zelf vervoer regelen. Het geld voor de huurauto’s, die bij de boeking al betaald is, krijgen ze niet terug.

 

Aankomsttijd aangepast

 

De andere familie vliegt op Mallorca en komt keurig op tijd, maar ook voor hen blijkt er geen auto te staan. Hoewel ze het goede vluchtnummer hebben doorgegeven, is tijdens de boeking bij Edreams hun aankomsttijd versprongen naar 8:00 uur in de ochtend. De familie heeft dit echter niet opgemerkt. Een kostbaar foutje, want daardoor staan ze meer dan 6 uur ‘te laat’ bij de balie van Goldcar. Ook hun auto is weg en een andere huurauto kunnen ze alleen krijgen tegen een veel hoger lokaal tarief.

 

Mag dat zomaar?

 

Het is natuurlijk ongelofelijk zuur als u betaald heeft voor een huurauto en die vervolgens niet krijgt. De vraag is of dit zomaar mag? We leggen het voor aan jurist Martijn Witvliet van het Europees Consumenten Centrum. “Dit gebeurt niet als de klant 1 minuut te laat is. Veel verhuurders hanteren een termijn van 1 uur. Daarna wordt het gezien als een no-show. Verhuurders moeten wel vooraf duidelijk aangeven wat de termijn is en die moet redelijk zijn zegt Witvliet. Kortom: voor vertrek moet de verhuurder aangeven wat de termijn is. Vaak is dat dus 1 uur en soms is dat, zoals bij Goldcar, 6 uur.

 

Schaarste bij verhuurbedrijven

 

Wat goed is om te weten, is dat veel autoverhuurbedrijven momenteel ook kampen met schaarste. Tijdens de coronacrisis hebben veel bedrijven een deel van hun vloot verkocht. De auto’s werden immers toch niet verhuurd. Nu de crisis voorbij is, blijkt dat autofabrikanten problemen hebben met leveren en dus zijn er niet voldoende auto’s. Waar in het verleden altijd wel auto’s beschikbaar waren bij de verhuurbedrijven, zijn er nu soms simpelweg geen auto’s. Dat heeft invloed op de huurprijzen, maar ook op de flexibiliteit van de verhuurders.

 

Tips

 

Door onderstaande tips in gedachten te houden kunt u wellicht moeilijkheden voorkomen:

  • Plan het ophalen van uw huurauto niet te kort na aankomst
  • Geef vertragingen direct door
  • Zorg dat u het juiste vluchtnummer doorgeeft
  • Kies voor een verhuurbedrijf dat is aangesloten bij een geschillencommissie zodat u een klacht kunt indienen
  •  

Dit onderwerp wordt besproken in MAX vakantieman op 4 juli 2022 met jurist Martijn Witvliet van het Europees Consumenten Centrum.



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.