Geplaatst op zaterdag 30 juli 2022 @ 02:55 door Travelboy , 996 keer bekeken
Door het tekort aan personeel op Schiphol zijn er naast lange rijen ook veel problemen met de bagage. Reizigers moeten soms urenlang op hun koffer wachten. Of zonder koffer naar huis. Waar heeft u recht op als uw koffer vertraagd, kwijt of beschadigd is?
Koffer vertraagd of kwijt
Rolt uw bagage bij aankomst niet van de band? Dan is de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk voor de gevolgen. De luchtvaartmaatschappij moet u een noodpakket geven met spullen die u nodig heeft. Of de kosten vergoeden voor de spullen die u moet kopen. Zoals de kosten voor:
- toiletartikelen
- zwemkleding
- zonnebrand
- ondergoed
- kleding
Is uw koffer na 21 dagen nog steeds niet gevonden? Of geeft de luchtvaartmaatschappij voor die tijd aan dat uw koffer écht kwijt is? Dan heeft u recht op vergoeding voor de verloren bagage. U krijgt maximaal € 1.280 vergoed.
Koffer beschadigd
Is uw koffer tijdens de vlucht beschadigd? Ook dan is de luchtvaartmaatschappij hiervoor verantwoordelijk. U heeft recht op vergoeding voor de schade. Die vergoeding is maximaal € 1.280 per persoon.
Zo vraagt u vergoeding aan de luchtvaartmaatschappij:
- Meld het probleem bij aankomst op het vliegveld
Komt uw koffer niet of beschadigd aan? Meld dit dan meteen op het vliegveld. Ga daarvoor naar de servicebalie van de luchtvaartmaatschappij waarmee u vloog. U krijgt daar een PIR-formulier. Op het PIR-formulier vult u uw gegevens in en wat er mis is. Het ingevulde formulier geeft u terug aan de medewerker van de servicebalie. Vraag een kopie voor uzelf. Bewaar de kopie.
- Vraag vergoeding aan de luchtvaartmaatschappij
Na uw melding op het vliegveld kunt u vergoeding vragen aan de luchtvaartmaatschappij. U moet de luchtvaartmaatschappij wel binnen een bepaalde tijd laten weten dat er iets mis is. Die tijd verschilt per situatie:
Koffer beschadigd
Is uw koffer beschadigd tijdens de vlucht? Meld dit meteen op het vliegveld. Ontdekt u thuis pas de schade aan de koffer? Meld dan binnen 7 dagen na ontvangst van uw koffer dat er iets mis is.
Koffer vertraagd
Is uw koffer vertraagd? Vraag dan binnen 21 dagen na ontvangst van uw koffer om vergoeding aan de luchtvaartmaatschappij.
Vraag de vergoeding schriftelijk aan via een brief of e-mail. Gebruik hiervoor een van onze voorbeeldbrieven. Bij sommige luchtvaartmaatschappijen kunt u via de website vergoeding vragen. Kijk daarom ook altijd even op de website van de luchtvaartmaatschappij.
- Neem contact op met uw reisverzekeraar
Krijgt u niet alles vergoed van de luchtmaatschappij? En heeft u een reisverzekering? Neem dan contact op met uw verzekeraar. Uw reisverzekering vergoedt misschien een deel van de schade.
- Vraag ECC om hulp
Krijgt u geen vergoeding? Terwijl u hier wel recht op heeft? En vloog u met een buitenlandse EU-maatschappij? Vraag het ECC dan om hulp. Onze juristen helpen u om toch nog tot een oplossing te komen. Dat doen wij gratis. Lees meer over wat het ECC doet.
Krijgt u geen vergoeding van een Nederlandse luchtvaartmaatschappij? Neem dan contact op met het Juridisch Loket voor gratis juridisch advies.
- Meld het bij Inspectie Leefomgeving en Transport
Lost de luchtvaartmaatschappij uw klacht niet netjes op? Meld dit dan bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). De ILT behandelt geen persoonlijke meldingen. Wel komt de ILT in actie als veel passagiers een melding doen over dezelfde luchtvaartmaatschappij. De inspectie kan de luchtvaartmaatschappij een waarschuwing geven of een boete opleggen.
- Naar de rechter
Krijgt u nog steeds niet de vergoeding waar u recht op heeft? In dat geval kunt u naar de rechter gaan. De rechter beslist of de luchtvaartmaatschappij alsnog moet betalen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.