Blogposts

Blog

Geplaatst op zondag 24 juli 2022 @ 02:04 door Travelboy , 627 keer bekeken

Meer dan de helft van de onderzochte websites waarop consumenten huurauto’s kunnen vergelijken en boeken houdt zich niet aan de regels. Dat blijkt uit een steekproef gedaan onder leiding van de Europese Commissie. De regels zijn bedoeld om openheid te geven en consumenten te beschermen.

 

Consumenten die een auto willen huren doen dit vaak via een tussenpartij. Het gaat dan bijvoorbeeld om boekingswebsites en websites van luchtvaartmaatschappijen. De Europese Commissie keek samen met toezichthouders uit tien EU-landen en Noorwegen naar 78 van dit soort websites. Uit deze controle blijkt dat de websites vaak onvoldoende informatie geven. Bijvoorbeeld over:

 

  • Contact bij vragen of klachten
    Op een derde van de websites was niet duidelijk bij wie consumenten terecht konden met vragen of klachten: bij de tussenpartij of bij de autoverhuurder zelf?

  •  

  • Verzekeringen
    Bijna de de helft van de websites gaf geen duidelijke informatie over wat wél en níet onder de verzekering valt.

  •  

  • Verantwoordelijkheid
    28% van de websites noemde nergens duidelijk de naam van de tussenpartij. Op 32% van de websites was het niet duidelijk wie aan de algemene voorwaarden verbonden was: de tussenpartij of de autoverhuurder.

  •  

  • Betaalde extra opties
    Op 21% van de websites waren betaalde extra opties automatisch aangevinkt.

  •  

  • Verplichte extra kosten
    In enkele gevallen ontbrak informatie over verplichte toeslagen. Bijvoorbeeld voor jonge bestuurders of voor het terugbrengen van de auto op een andere locatie.

  •  

Boetes

 

De toezichthouders gaan de websites aanspreken. Verbetert de situatie niet? Dan kan de toezichthouder bijvoorbeeld een boete opleggen. 

Gaat u een auto huren?

 

Let dan altijd goed op waarvoor u precies betaalt en bij wie u boekt. Op onze website leest u alles over uw rechten bij het boeken van een huurauto. Ook krijgt u tips voor het huren van een auto in het buitenland. Heeft u toch een probleem met een autoverhuurder of een boekingswebsite? Het Europees Consumenten Centrum geeft gratis advies en kan u helpen als het bedrijf in een ander EU-land zit.

 

Heeft u een probleem met een Nederlands autoverhuurbedrijf? Kijk dan bij de ACM Consuwijzer of het Juridisch Loket.



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.