Blogposts
Blog
Geplaatst op zaterdag 24 september 2022 @ 02:37 door Travelboy , 1379 keer bekeken
De Oostenrijkse spoorwegen, de ÖBB zet 33 nieuwe Nightjets op de rails. De nachttreinen zijn ontworpen om meer comfort en meer privacy te bieden, waardoor overnachten in de nachttreinen door Europa nog aantrekkelijker wordt. Hier is het nieuwe ontwerp.
Stap ’s avonds in de trein, val lekker in slaap in je eigen bed en word ’s ochtends wakker op je bestemming: Reizen met de nachttrein is populair en een stuk vriendelijker voor het milieu dan bijvoorbeeld een stedentrip met een vliegtuig
De Oostenrijkse Federale Spoorwegen (ÖBB) bieden ook reizen met de Nightjet aan. Een nieuw ontwerp moet reizen met de nachttrein in de toekomst nog aantrekkelijker maken.
In totaal zullen de 33 Nightjets van de nieuwe generatie de Europese steden ’s nachts met een snelheid tot 230 kilometer per uur op een klimaatvriendelijke manier met elkaar verbinden.
De eerste treinen moeten aan het eind van de zomer van 2023 worden ingezet op de verbindingen van Oostenrijk en Duitsland naar Italië, waarbij Wenen, München, Rome, Venetië en Milaan worden aangedaan.
Tegen 2025 zullen alle Nightjets van de nieuwe generatie ook Europese steden in Zwitserland en Nederland bedienen en een groot deel van de bestaande treinen vervangen.
De nieuwe slaap- en couchetterijtuigen moeten scoren met een modern ontwerp, meer comfort en meer privacy. Een lagere bezettingsgraad met tweepersoonscoupés in het slaaprijtuig en vierpersoonscoupés in de couchette, evenals zogenaamde “mini-hutten” voor alleenreizenden moeten helpen.
In de slaaprijtuigen met vaste bedden hebben alle coupés ook een eigen toilet en een kleine douche. Een stoel om tijdens de reis te werken, te lezen of te eten biedt tijdens de reis extra comfort.
In de nieuwe “Mini Cabins” daarentegen is er een opbergruimte, een schuifbare klaptafel voor het ontbijt met geïntegreerde spiegel, kapstokhaken, leeslamp en direct aangrenzende kastjes voor de bagage in een compacte ruimte. Voor barrièrevrij reizen zal elke nieuwe Nightjet ook een barrièrevrije coupé en een barrièrevrije WC hebben, die toegankelijk zullen zijn via een lagevloeringang.
Voor de nieuwe Nightjets zijn volgens ÖBB ook veel technische vernieuwingen en voorzieningen gepland. Met gratis Wi-Fi in alle rijtuigen zullen passagiers bijvoorbeeld gratis kunnen surfen en streamen op ÖBB’s boordportaal Railnet en gratis gebruik kunnen maken van de digitale kranten- en tijdschriftenservice.
Naast normale stopcontacten zullen oplaadmogelijkheden via USB en inductieve oplaadstations voor voldoende stroom zorgen, en dankzij nieuwe ramen die zijn ontwikkeld in Oostenrijk is de bereikbaarheid van je smartphone ook verbeterd.
bron: ,www.vakantie-krant.nl
Lees ook: DEUTSCHE BAHN PRESENTEERT NIEUWE INTERCITY AMSTERDAM-BERLIJN
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Wat de huidige vertraging problemen betreft. Dit heeft te maken met mis-management bij de directies van de luchthavens. Zij hebben -om te bezuinigen- teveel mensen ontslagen en kunnen nu - op een krappe arbeidsmarkt- geen nieuw personeel vinden omdat ze gewoon niet genoeg willen betalen. Als ze genoeg willen betalen en mensen eeen vast contract aanbieden is dit probleem zo verdwenen
Dit is zeker niet de toekomst. Als je ziet hoeveel Euro's er geinvesteerd moet worden in Rail Infrastructuur en hoeveel schade je daarvoor moet plegen in steden, weet je dat dat niet kan!. Volgens mij is de enige optie Innovatie bij de luchtvaartindustrie. De eerste Electrische en Waterstof vliegtuigen vliegen al!
Dit is de toekomst. Als je ziet wat een ellende er is op de vliegvelden met uren wachten voordat je bij de douane bent en dan nog moet haasten om je vliegtuig te halen of je ziet je vliegtuig voor je neus opstijgen.