Blogposts
Blog
Geplaatst op dinsdag 15 februari 2011 @ 23:58 door Travelboy , 1210 keer bekeken
Passagiers van bus- en touringcarmaatschappijen krijgen voortaan meer rechten als hun reis vertraging oploopt of als de bus betrokken raakt bij een ongeluk. Na de vliegtuig-, trein- en bootpassagiers worden ook de rechten van buspassagiers in EU-wetgeving opgenomen. Behalve een aantal basisrechten, zoals het recht op informatie en rechten van personen met beperkte mobiliteit, geldt de wetgeving alleen voor reizen met een afstand vanaf 250 km.
Na moeizame onderhandelingen zijn het Parlement en de lidstaten het na twee jaar eens geworden over een verordening die vanaf het voorjaar van 2013 van toepassing zal zijn op alle geregelde, nationale of grensoverschrijdende busdiensten met een geplande afstand van 250 km of meer. Passagiers die slechts een deel van deze lange afstand reizen, zijn ook gedekt.
Vergoeding
Als een autobus- of touringcardienst geannuleerd wordt of meer dan 2 uur vertraging heeft of als er sprake is van overboeking, wordt de passagiers onmiddellijk de keuze aangeboden tussen voortzetting van de reis, vervoer naar de eindbestemming via een andere route zonder extra kosten of terugbetaling van de ticketprijs. Biedt de vervoerder die keuze niet aan, dan hebben de passagiers recht op een vergoeding van 50% van de ticketprijs, bovenop de terugbetaling van de ticketprijs.
Bij een vertraging bij vertrek van meer dan 90 minuten, moet de passagiers bijstand worden geboden in de vorm van de verstrekking van hapjes, maaltijden en verfrissingen. In geval van onderbreking van de reis, een ongeluk of vertraging, waardoor de passagiers de nacht ter plaatse moet doorbrengen, moet de exploitant de passagier bovendien een hotelkamer (tot €80 per nacht) voor maximum twee nachten aanbieden. Bovengenoemde verplichtingen gelden niet, als slechte weersomstandigheden of natuurrampen de busmaatschappij ervan weerhouden om veilig te kunnen opereren.
Busmaatschappijen moeten beschadigde en verloren bagage vergoeden tot €1200. Bij overlijden of letsel als gevolg van een ongeluk hebben de passagiers recht op een vergoeding tot €220.000 (of meer als de nationale wetgeving dat bepaalt).
Om kleinere bedrijven de kans te geven om zich aan te passen aan de nieuwe eisen, krijgen de lidstaten de mogelijkheid om bepaalde binnenlandse geregelde diensten of busdiensten waarvan een aanzienlijk deel buiten de EU wordt verricht van de wetgeving inzake de vergoeding vrij te stellen. Dat kan voor een maximum van vier jaar, met een mogelijkheid van één verlenging.
Basisrechten
Alle passagiers krijgen ongeacht de reisafstand het recht op informatie vóór en tijdens de reis. Op aandringen van de Europarlementsleden zullen personen met beperkte mobiliteit een aantal basisrechten kunnen genieten, ongeacht de reisafstand. Zij mogen niet geweigerd worden en hebben recht op bijstand als ze de busmaatschappij 36 uur vóór de reis op de hoogte stellen van hun behoeften. Als mobiliteitshulpmiddelen zoals rolstoelen beschadigd worden of verloren raken, moeten die zonder beperkingen worden gecompenseerd.
Opleiding van het personeel
Om personen met beperkte mobiliteit de bovengenoemde bijstand te kunnen bieden, moet het bus- en touringcarpersoneel voldoende opgeleid zijn. Als de exploitant geen geschikte bijstand kan verlenen, mag de passagier met beperkte mobiliteit zonder extra kosten worden begeleid door een begeleider van zijn/haar keuze
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.