Blogposts

Blog

Geplaatst op dinsdag 06 december 2011 @ 01:07 door Travelboy , 1689 keer bekeken

'Wij zijn de goedkoopste!' Als je hotelboekingssites moet geloven, zijn ze altijd goedkoper dan een ander. Maar als iedereen dat zegt, kan dat natuurlijk helemaal niet. Hoe betrouwbaar zijn boekingssites eigenlijk en hoe eerlijk hun prijzen? Columbus zocht het uit.

 

De Volkskrant heeft recent onderzoek gedaan naar het reilen en zeilen van online hotelboekingssites zoals Ebookers.com. Het blijkt dat veel overzichtssites slechts als tussenhandelaar dienen en het helemaal niet duidelijk is welk bedrijf er achter de organisatie schuilgaat. Het gevolg is dat veel van deze websites ook helemaal niet toegankelijk zijn voor commentaar of klachten. Vaak moet je een mailtje sturen en krijg je slechts een geautomatiseerde e-mail terug. Ook de prijzen verschillen nogal van elkaar, evenals de reserveringskosten. Als je een fout maakt met boeken is de kans dus klein dat er iets aan gedaan zal worden, evenals gedwongen annuleringen. Boekingssites geven over het algemeen geen geld terug bij annuleringen.

Rating

Het zal je vast niet ontgaan zijn dat als je een hotel zoekt op een boekingssite, altijd de bekendste hotels als eerste in de lijst staan. Websites zeggen vaak hun rating te baseren op het gedrag van hun klanten, bijvoorbeeld door het aantal boekingen of gegeven waarderingen. Echter, commissie speelt ook een grote rol bij de zichtbaarheid van een hotel. Het is doorgaans: hoe meer commissie een hotel betaalt, hoe hoger hij in de zoekfunctie komt te staan. Niet alle boekingssites opereren zo, maar een hotel altijd betaalt wel áltijd geld om op een website zichtbaar te worden.

Laagste prijsgarantie

Bijna alle boekingssites geven een garantie dat je de laagste prijs krijgt. Maar hier zit wel een addertje onder het gras, want alle aspecten moeten exact hetzelfde zijn en de concurrerende aanbieding moet binnen de afgelopen 24 uur gezien zijn. Ook tellen administratie- en reserveringskosten niet mee in de prijs. Het komt niet vaak voor dat je een identieke aanbieding vindt, dus sites weten meestal wel onder deze regel uit te komen.

Eigen hotelsite

Toch wijst onderzoek uit dat het vaak niet eens voordeliger is om via de hotelsite zelf te boeken. Dit heeft ook alles te maken met een boekingssite. Hotels zijn namelijk zo afhankelijk geworden van algemene websites, dat ze hun prijzen wel omhoog moeten gooien. Ze kunnen niet meer opereren zonder partners en zijn haast gedwongen akkoord te gaan met al diens voorwaarden. Bovendien komen de meeste boekingen binnen via boekingssites, dus hotels investeren hun geld niet meer in de eigen marketing. Zo kan het dus voorkomen dat ze van de overzichtssite een goede deal móeten aanbieden, terwijl hun eigen prijzen eigenlijk hoger liggen. Het loont dus zeker wel de moeite om te gaan vergelijken op allerlei sites.

Tips

1. Vergelijk de boekingssites met elkaar. Er zit wel degelijk een groot verschil tussen de prijzen.
2. Neem aanbiedingen niet te serieus. Superdeals, Hotprize, Daysavers; het zijn doorgaans allemaal lokkertjes met gewoon normale prijzen. Ook 'van/voor' prijzen kloppen vaak niet; het is sowieso al de laagste prijs die aangegeven staat en die prijs is heus niet opeens omlaag gegaan.
3. Let goed op of het ontbijt inbegrepen zit. Soms lijkt een kamer goedkoper op de ene site, maar krijg je bij een andere site voor € 5 meer een heel ontbijtbuffet erbij.
4. Zoek op Google naar kortingscodes of voucherbonnen voor de desbetreffende website.
5. Wees alert bij de omschrijving van de kamer; een luxe kamer kan bij een andere site net zo goed gewoon de standaard kamer zijn.
6. Kijk hoeveel reserveringskosten en toeslagen erbij komen. Het beste is om net te doen of je een kamer boekt, dan zie je pas de totale prijs die het je gaat kosten.

 

bron: www.columbusmagazine.nl



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.